Volkswagen AG

A Volkswagen nagy győztese: Martin Winterkorn

2015.04.26.

Tizennégy napon át a világ Wolfsburgra figyelt, ahol a két erős ember csatázott. Ferdinand Piëch, a Volkswagen AG felügyelőbizottságának elnöke és Martin Winterkorn, az igazgatótanács elnökének csatájából az utóbbi került ki győztesen. A magyar sváb szülők gyermeke, Winterkorn megnyerte élete küzdelmét.

– Ha a szüleim veszekedtek, a magyar nyelvet használták, hogy mi, gyerekek ne értsük – emlékezett egyszer szűk körben Martin Winterkorn a gyermekkorára. Szülei magyar svábok voltak, Zsámbékon érte a családot a második világháború vége. Az akkori bűnös magyar politika a svábokat is felelőssé tette a nácik gaztetteiért, a család földönfutóvá vált, kitelepítették őket. Winterkorn már Németország nyugati felén született.

– Olyan mákos és túrós rétest, mint amilyet a zsámbéki svábok sütöttek, sehol sem tudnak készíteni – fogalmazott egyszer a professzor gyermekkori emlékeire utalva. S bár minden oka meglett volna, hogy felnőve szakítson azzal az országgal, amely szüleit földönfutóvá tette, Martin Winterkorn 1973 óta folyamatosan látogat Magyarországra.

Az Audi minőségbiztosítási főnöke, amikor Ingolstadtban megszületik a döntés: gyárat létesítenek Közép-Európában. Az Audi 181 telephelyet vizsgál, a végén Győr nyer. Ekkor 1993-at írunk.

– Az utolsó körben Csehország, Szlovákia és Magyarország maradt – nyilatkozta egyszer, amikor azt kérdeztem tőle, miért állt ennyire Győr és Magyarország mellé. – Akkoriban én az Audinál a minőségért feleltem, s nekem kellett eldönteni, lesz-e olyan minőség, amire az Audinak szüksége van. Ezt a felelősséget vállaltam, s a döntésem helyesnek bizonyult. Én ugyanis tudtam azt, hogy a magyarok mire képesek. A magyarországi svábokon keresztül megvolt a tapasztalatom, hogy a magyarok dolgosak és jó ötleteket tudnak találni.

Tavaly Budapesten, a BME előtt.

Winterkorn régi barátja, az ugyancsak magyar gyökerekkel rendelkező  Wendel Schindele határozottan állítja, Winterkorn volt az, aki a győri Audi 900 millió eurós beruházását, az új járműgyárat a Volkswagen felügyelőbizottságában végigbokszolta. Ezt a szót használta, mert konszernen belül is irgalmatlan harc zajlik az új beruházásokért. S Winterkorn volt az, aki nélkül az Audi talán Magyarországon sem lenne. S Winterkorn volt az is, aki 26 évvel ezelőtt, még a szocializmus időszakában Mórról az első ülésgyártó-beszállítót az Audihoz bevitte – emlékezett Wendel Schindele.

A győri gyár alapításakor Winterkorn már nemcsak az Audi, hanem a Volkswagen minőségbiztosítási főnöke is. Befolyása nagy, szavainak súlya van. 2002-ben Audi-főnök lesz, 2007-ben pedig már Európa legnagyobb autógyárát, a Volkswagent vezeti. Huszonegy éve nem csak Wolfsburgból tartja Győrön a szemét, gyakran megfordul az Audi Hungariánál.

Rajong a fociért, a képen Karl-Heinz Rummeniggével, a Bayern München vezetőjével.

Kedvenc étele a paprikás csirke, kedvenc bora a villányi Tiffán Cuvée Carissimae, szenvedélye pedig a labdarúgás. Nemcsak az Audi-beruházások köszönhetők neki, hanem a Bayern München győri vendégjátékai is. A professzor a Bayern München AG felügyelőbizottságának tagja.

Tizenegy évvel ezelőtt lett a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tiszteletbeli professzora, azóta évente előadást tart a hallgatóknak. Jó viszonyt ápol a jelenlegi miniszterelnökkel, ha Budapesten jár, mindig felkeresi, a gazdaság mellett a futball is állandó téma kettőjük megbeszélésén.

A professzor Leslie Mandokival és portálunk főszerkesztőjével Sanghajban.

A professzor jövedelme a német sajtó egyik kiemelt témája. Tavaly 14,5 millió eurót keresett, igaz, történelmet írt, mert a VW-nál  csinált már 22 milliárd eurós nyereséget is, ami rekordnak számít a Német Szövetségi Köztársaságban. Winterkorn egy másik történelmet is írni akar, 2018-ra át akarja venni a Toyotától a világelsőséget, s ebben a győri gyárnak is szerepet szán a VW-konszern.

Kegyeiért, a VW beruházásaiért állam- és kormányfők állnak sorba, a magyarok azonban kivételezett helyzetet élveznek nála. Közvetlenségét, emberi gesztusait sokszor megtapasztalhattuk, a világ bármely pontján vagyunk, a magyar újságíróknak messziről integet, s amint teheti, személyesen is üdvözletét teszi.

Gyökereiről, identitásáról pedig sokat elárul a következő történet. A győri Audi új járműgyárában készülő A3-as limuzin sanghaji bemutatója után szerettünk volna egy olyan fotót, amin a professzor együtt szerepel Leslie Mandokival, azaz Mándoki Lászlóval, az Audi és a VW zenei igazgatójával. Elkészült a kép, s Winterkorn intett e sorok írója felé, hogy álljunk össze egy közös képre. Megjegyeztem, hogy mi, Bayern szurkolók, amire prof. dr. Winterkorn ezt válaszolta: – Nem, mi, magyarok.

Szerdán Budapest vendége lesz. Nem csak Németországban, Magyarországon és Győrben is történelmet ír a zsámbéki sváb család sarja. Nélküle a győri Audi nem lenne az, ami: a világ legnagyobb motorgyára s teljes értékű járműgyár.

Gratulálhatunk majd a professzornak, mert a VW-nál kirobbant hatalmi harcban élete nagy győzelmét aratta. Sok csatát megnyert már, most a háborút is a maga javára fordította.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.02.20
A Mol bruttó 5-5 forinttal emelte a 95-ös benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árát szerdán – írta....
2019.02.19
Újabb elismerésben részesült az AutoWallis csoport, miután a BMW Group Magyarország a Wallis Motor....
2019.02.19
Az egyik legvonzóbb középkategóriás autóban bizonyítja a Mazda, hogy van élet a turbón innen. A 194....
2019.02.19
Armen Hamonangan Indonéziából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.02.19
Az orosz fővárosban immár több mint 16 ezer autó vesz részt a carsharing szolgáltatásban –....
2019.02.19
A horoszkópokkal foglalkozó cikksorozatunk újabb résszel bővült, ez a Rák, Oroszlán és a Szűz. ..
2019.02.19
 Ha legközelebb pulóvert rendel, akkor az talán már egy új – jelenleg Londonban tesztelés alatt....
2019.02.19
Az új nehézgépjárművek átlagos szén-dioxid-kibocsátását 30 százalékkal kell leszorítani 2030-ra az....
2019.02.19
A Supra ötödik generációját a Toyota gyári motorsportrészlege fejlesztette már a kezdetek óta. Az....
2019.02.19
Korábbi cikkünkben beszámoltunk arról, hogy a gyártók az utóbbi hónapokban lázasan frissítik....