WRC

WRC: Lappi hosszú várakozása véget ért a svéd győzelemmel

2024.02.19.

A Hyundai beugró pilótája hat és fél évvel az első győzelme után most Svédországban tudott újra nyerni, a legtöbb pontot azonban Elfyn Evans vihette haza a hétvégéről.

Esapekka Lappi ismét győztes lett a Rali-világbajnokságon, miután a Hyundai i20 N Rally1 Hybrid autóval kontrollált, de gyors vezetést mutatott be a havas és jeges pályákon. Akkor került az élre pénteken, amikor rajta kívül szinte az összes esélyes hibázott. Ő viszont végig hibamentesen autózott, ezért megérdemelte a sikert még úgy is, hogy szombaton és vasárnap már nem nyert gyorsaságit. Lappi emlékezetes módon debütált a Toyota színeiben WRC-ben 2017-ben, amikor már rögtön a negyedik versenyét – ami pont a hazai volt – képes volt megnyerni. Talán ő sem gondolta, hogy hat és fél évet kell várnia a második győzelmére. A 33 éves finn ezzel megdöntötte „a legnagyobb időkülönbség két WRC-győzelem között” világrekordját, Shekhar Mehtának és Jean-Luc Therier-nek ugyanis „csak” 5 évre és 359 napra volt szüksége az ismétléshez, de az még a 70-es években történt.

 

Lappi az ötödik Hyundai-pilóta, aki WRC-futamot nyert, ez az eredmény pedig a gyártó 29. diadalát jelenti a világbajnokságok történetében. De nem csak a koreai márka érdemel dicséretet, ugyanis egy Toyota GR Yaris és egy Ford Puma is a dobogón végzett Svédországban Elfyn Evans és Adirien Fourmaux jóvoltából.

„Nagyon jó érzés. Már jó ideje vadásztam erre a második győzelemre. Millió dolgot szeretnék mondani, de valószínűleg sok mindent elfelejtek majd közülük. De sok köszönet Cyrilnek (Abiteboul, a Hyundai Motorsport elnöke és csapatfőnöke), aki a tavalyi nagyon rossz második félév után megtartott a csapatban. Elég nagy a kontraszt attól a pillanattól mostanáig. Szóval köszönöm a csapatnak. És a családomnak is” – nyilatkozta Lappi a célban.

Lappi a vasárnapot 1:06,3 perces előnnyel kezdte, annak a tudatában, hogy ha célba ér, akkor a szombat esti eredménye után 18 ponttal már biztosan gazdagodik. Míg riválisai teljes támadó üzemmódba kapcsoltak, Lappi megőrizte hidegvérét és nyugalmát, hogy beossza az előnyét és sértetlenül érjen célba. Ez sikerült is, igaz, az előnye a verseny végére 29 másodpercre olvadt a vasárnapot megnyerő Elfyn Evanshez képest, aki szenzációsan vezetett a záró napon. A walesi a Power Stage-et is megnyerhette volna, ha nem csúszik neki egy hófalnak a végén, mert így is csak 0,039 (4) másodperccel maradt le Rovanperätól. Evans összesen 24 ponttal távozhat Svédországból, a legtöbbel a mezőnyből.

Lappi mögött tehát a toyotás Evans szerezte meg a második helyet, amelyet akkor vett át Adrien Fourmaux-tól, amikor a francia a vasárnapi első gyorsaságin időt vesztett egy hóbuckának ütközve. Az M-Sport francia pilótája azonban nem hagyta, hogy ez a hiba kizökkentse, és végül a harmadik helyen végzett, ezzel életében először állhatott dobogóra egy WRC-futamon.

Neuville, aki a múlt hónapban megnyerte a Monte-Carlo-ralit, üzemanyagnyomás-problémák és néhány beállítási hiba után küzdötte vissza magát a negyedik helyre. Hyundai i20-asa jelentős sérüléseket szenvedett a Power Stage-en egy hatalmas ugratás után: a teljes hátsó ajtót elhagyta szárnyastul. Bár a belga előnye a bajnokságban hatról három pontra csökkent, csapata, a Hyundai viszont behozta a Toyotát, és most közösen vezetik a gyártók világbajnokságát 87-87 ponttal.

A világbajnok Kalle Rovanperä öt pontot szerzett azzal, hogy a szombat reggeli újraindulást követően a Power Stage-en ő érte el a legjobb időt. Ott Tänak, aki pénteken szintén kiesett, hat pontot szerzett a Szuper Vasárnapon és a Power Stage-en összesen.

A ralit korábban vezető Kacuta Takamoto három ponttal távozott, pedig ezen a hétvégén a győzelemre is komoly esélye lehetett volna, ha szombat reggel nem csúszik ki. Grégoire Munster elérte célját, hogy célba érjen az M-Sport másik Ford Pumájával, pedig számtalan kisebb-nagyobb baleset érte a luxemburgi pilótát az első havas versenye során.

A rali-világbajnokság március 27–31. között folytatódik Afrikában, a Szafari-ralin.

Végeredmény, Svéd-rali:

1. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) 2óra33p04.9mp

2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 Hybrid) +29.6mp

3. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 Hybrid) +47.9mp

4. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +1p46.3mp

5. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +5p04.2mp

6. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally2) +6p23.9mp

7. Georg Linnamäe/James Morgan (Toyota GR Yaris Rally2) +6p26.4.mp

8. Roope Korhonen/Anssi Viinikka (Toyota GR Yaris Rally2) +6p48.1mp

9. Mikko Heikkilä/Kristian Temonen (Toyota GR Yaris Rally2) +7p25.7mp

10. Lorenzo Bertelli/Simone Scattolin (Toyota GR YARIS Rally1 Hybrid) +7p37.7mp

39. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 Hybrid) +48p31.9mp

45. Kacuta Takamoto/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 Hybrid) +59p04.5mp

Az egyéni világbajnokság állása:

1. Thierry Neuville 48 pont

2. Elfyn Evans 45 pont

3. Adrien Fourmaux 29 pont

4. Sébastien Ogier 24 pont

5. Ott Tänak 21 pont

6. Esapekka Lappi 19 pont

7. Takamoto Katsuta 12 pont

8. Kalle Rovanperä 11 pont

9. Oliver Solberg 8 pont

10. Andreas Mikkelsen 6 pont

A gyártói világbajnokság állása:

1= Toyota Gazoo Racing World Rally Team 87 pont

1= Hyundai Shell Mobis World Rally Team 87 pont

3. M-Sport Ford World Rally Team 47 pont

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.15
Erősen megleckézetett Audi A6 tesztautóm, ami nem a hatásos első benyomásra megy rá, hanem szinte....
2024.05.15
Az élmezőnyben harcolva, erős pontszerzéssel mutatkozott be a Formula-4-es spanyol bajnokság....
2024.05.15
Kevésen múlt a tragédia egy tahó manőver miatt - nagyot mentett a Renault sofőrje. ..
2024.05.15
Immár nemcsak letöltendő börtönbüntetést, hanem vezetői engedélyének akár tíz évre szóló....
2024.05.15
A Honda Európában és Kínában e:Ny1-ként árulja ezt az autót, ezzel elérve, hogy szinte lehetetlen....
2024.05.15
Az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelent szerdán, emellett esetenként szélerősödés, jégeső....
2024.05.14
A Tesla részvényárfolyama 45%-kal esett vissza december végétől kezdve egy sor negatív hír és....
2024.05.14
Egy egyedülálló körkörös gazdálkodási kezdeményezés keretében a Toyota házon belül összegyűjtött....
2024.05.14
Évről évre kevesebbet érnek, mutatjuk, hogy miért és hogy mennyivel.   ..
2024.05.14
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) delegációjának németországi látogatása keretében Nagy Márton....