WRC

WRC: a taktikus Tänak szombaton leiskolázta a mezőnyt Chilében

2023.10.01.

Remek vezetésének és gumiválasztásának köszönhetően az észt fölényes előnyre tett szert.

Tänak, aki a brit M-Sport csapat Ford Puma Rally1-es versenyautóját vezeti, a szombatot 4,2 másodperces előnnyel kezdte a Hyundai versenyzőjével, Teemu Suninennel szemben, de végül 58,3 másodperces előnnyel zárta. Ez a nap még a címvédő Kalle Rovanperä és Elfyn Evans számára is gondot okozott a fokozott gumikopás miatt. Ugyanis a szombati gyorsaságik hosszabbak, kanyargósabbak és sokkal kíméletlenebbek voltak, mint a péntekiek. És míg Tänak riválisai a Pirelli lágy keverékű gumiját választották a reggeli körre, az észt versenyző döntése, hogy hat kemény gumit vitt magával, nagyon kifizetődött a harmadik gyorsaságin. Ezen Suninen, Evans és Rovanperä abroncsai teljesen, futófelületen túl elkoptak, emiatt mindannyian sok időt vesztettek az utolsó kilométereken. Tänak, akinek a kemény keverékű abroncsai hosszabb élettartamúak voltak, teljes mértékben kihasználta ezt, és 47,8 másodpercre növelte előnyét a nap közepi szervizig.

 

A gumikímélés továbbra is kulcsfontosságú tényező maradt a délutáni megismételt körön, de ekkor már tanulva a hibákból mindenki kemény gumival ment. Tänak és navigátora, Martin Järveoja így is képes volt növelni az előnyét Suninennel szemben, a különbség közel egy percre nőtt szombat estére. A vasárnapi győzelemmel az észt páros megőrizhetné 100 százalékos győzelmi mérlegét Chilében, egy olyan országban, amely eddig csak egyszer, 2019-ben szerepelt a WRC naptárában.

„Ez egy rendkívül jó nap volt, hiszen sikerült egy kicsit növelnünk az előnyünket” - ismerte el Tänak. „Minden jól jött ki számunkra, a rossz szakaszokon előnyünkre vált, hogy lassíthattunk, de amikor szükség volt rá, gyorsítani tudtunk. Nyilván ennek a 40-50 másodperces előnynek a nagy része a tegnap éjszakának köszönhető, amikor elvégeztük a gumiválasztást, ami a különbséget jelentette a többiekhez képest. Ma délután kezdetben azt gondoltam, hogy talán túl lassan vezetek és túlságosan kímélem a gumikat, mivel a gumikopás valóban kisebb volt, mint délelőtt. Végül a nap utolsó két szakaszán jó gumikkal mehettünk, jól és biztonságban éreztem magam velük. A szakaszok rendkívül gumigyilkosok és nagyon technikásak voltak, nincs olyan hely, ahol a gumik pihenhetnek, és így nehéz kímélni őket. Kétségtelen, hogy még semmi sincs lefutva, hiszen holnap még rengeteg kilométer vár ránk, de elég jó az előnyünk, szóval ilyen értelemben jó helyzetben vagyunk. Holnap a lényeg, hogy azonnal vissza kell találnunk a jó ritmusba, és célba tudjuk hozni az autót” – tette hozzá a 2019-es világbajnok.

Neuville-t egy lassú defekt hátráltatta a nap első szakaszán, de késő délelőtt megelőzte Elfyn Evanst, így két Hyundai lett az első háromban. Délután a belgának elment a hibrid hajtása, egyszer későn tudott elrajtolni áramkimaradás miatt és több kisebb kicsúszása is volt, de a harmadik helye így sem forgott veszélyben. Őt és Suninent 13,9 másodperc választotta el egymástól a nap végén. Ez az állás azt jelenti, hogy hacsak nem történik változás, a Toyota Gazoo Racing vasárnap még nem nyeri meg a gyártók bajnokságát.

Rovanperä 39,3 másodperccel Evans mögött az ötödik helyen zárta a napot, így a várakozás a második egyéni világbajnoki címre valószínűleg nem ér véget neki sem. A finn (aki vasárnap lesz 23 éves) 33 pontos előnnyel vágott neki a Chile-ralinak, amelyen a csapattárs Evansénél 28 ponttal többre lett volna szüksége ahhoz, hogy két versennyel a szezon vége előtt már megünnepelhesse a második bajnoki címet.

Kacuta Takamoto is gumiproblémákkal küzdött a 9. szakaszon, de a harmadik Toyotával így is őrzi a hatodik helyet. Mögötte a WRC2-t vezető Oliver Solberg végzett, aki Gus Greensmith-tel együtt megelőzte Sami Pajarit az utolsó szakaszon, mivel a Skoda finn pilótája komoly gumikopással küzdött. A Ford Pumával indult Grégoire Munster hét percet veszített, amikor a nap végén megállt egy dupla kerékcserére egy megpördülés után. Az időveszteségének köszönhetően Yohan Rossel a Rally2-es Citroënnel zárta a top 10-et.

A vasárnapi finálén a Las Pataguas és az El Poñen gyorsaságikat kétszer kell teljesíteni. Az utóbbi második futása képezi a Wolf Power Stage-et, ahol fontos bónuszpontok várnak a versenyzőkre.

Az állás szombat este:

1. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) 2h36m16.2s

2. Teemu Suninen/Mikko Markkula (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +58.3s

3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1m12.2s

4. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m22.9s

5. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2m24.0s

6. Kacuta Takamoto/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +4m07.2s

7. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +6m52.7s

8. Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +7m18.0s

9. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Škoda Fabia RS Rally2) +7m36.6s

10. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +8m01.1s

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....