WRC

WRC: Tänak vezet a Chile-ralin, amelyen ketten is totálkárra törték az autójukat

2023.09.30.

A Ford Pumával versenyző észt okos gumistratégiája döntőnek bizonyult a verseny drámai nyitónapján.

Az M-Sport pilótája, Tänak diktálta a tempót a nap első gyorsaságiján Pulperia-ban, de a szerencséje a második szakaszon elhagyta, amikor egy ugrató utáni kemény becsapódás miatt a harmadik helyre esett vissza. Ekkor ugyanis elment a hibrid hajtása és navigátora, Martin Jarveoja is megütötte magát. Ráadásul a Ford Puma felfüggesztése is kisebb sérüléseket szenvedett, és az észt meg is pördült az eset után.

 

Ennek ellenére Tänak a szerviz után délután visszaszerezte az első helyet. Az enyhe tavaszi körülmények között ő volt az egyetlen élversenyző, aki kizárólag a kiváló teljesítményéről, de rövidebb élettartamáról ismert lágy keverékű Pirelli gumit választott (mind a hat ilyen volt), ami jó döntésnek bizonyult a kemény talajú, de sok kaviccsal burkolt, csúszós és gyors murvás pályákon. A 2019-es világbajnok az utolsó előtti gyorsaságin vette vissza a vezetést a Hyundai-t hajtó Teemu Suninentől, és ami döntő fontosságú, hogy az utolsó gyorsaságin, a 23,32 km-es Rio Clarón a jó gumikezelésének köszönhetően ismét a leggyorsabb volt, így 4,2 másodpercre növelte az előnyét az első nap végén.

„Ez egy elég egyenletes nap volt számunkra, amelynek végén mi vezetjük a ralit. A reggeli kör egy kicsit trükkös volt, néhány komolyabb pillanattal, de sikerült túljutnunk rajta. Aztán a délután már tulajdonképpen drámamentes volt, így csak a gumikkal kellett ügyesen gazdálkodnunk, ami elég jól sikerült. A gumiválasztásunk valószínűleg nem volt a legoptimálisabb, de azt hiszem, amúgy is nehéz volt tökéleteset választani a rajtpozíciónk miatt, és végül egész jól szerepeltünk. A holnap még nagyobb kihívás lesz, hiszen a szakaszok sokkal technikásabbak lesznek nagyon kemény felülettel, így akkor is nehéz lesz a megfelelő gumiválasztás, különösen a reggeli körre. Amikor ilyen kemény a talaj, annyira izeg-mozog az autó, hogy nem találsz semmi stabilitást. De jól, tisztán mentünk volt, szóval nem volt semmi gond” – nyilatkozta Tänak.

Chile tempós földútjain küszködött Kalle Rovanperä, Elfyn Evans és Thierry Neuville is. Mindhárman kivételesen alacsony tapadásról számoltak be, mivel ők takarították a pályákat a többiek előtt. Közülük a másodikként rajtoló Evans volt az, aki a legjobban teljesített, és 8,5 másodperccel Suninen mögött a harmadik helyen fejezte be a napot. A walesi 33 ponttal van lemaradva toyotás csapattársától, Rovanperätól a pilóták bajnokságában, és egy nyolcadik vagy annál jobb chilei eredmény biztosítaná, hogy a küzdelem a Közép-Európa-ralin is folytatódjon. Rovanperä egyszer a fűre is kisodródott, amivel visszacsúszott az ötödik helyre, most 11 másodperccel lemaradva a Hyundai-os Neuville mögött, aki pedig 15 másodperccel maradt le Evanstől.

Esapekka Lappi és Pierre-Louis Loubet legkisebb gondja a tapadás volt. Mindkét pilóta totálkárosra törte az autóját, előbbi az első szakasz utolsó kanyarjában, utóbbi a harmadik szakasz közepén, valószínűleg egyikük sem indul újra szombaton. Kacuta Takamoto a hatodik helyen hozta haza a GR Yarist, mivel nem jött meg az önbizalma a trükkös körülmények között, egyszer kis híján fel is borult. De így is kényelmesen megelőzte az első osztályban most debütáló, fordos Grégoire Munstert, akinek navigátora, Louis Louka a délelőttöt azzal töltötte, hogy mobiltelefonról olvasta az itinert, miután véletlenül a papír alapú példányt a szállodai szobájában hagyta. A WRC2 ellovasa, Sami Pajari a nyolcadik helyen végzett, és 13,3 másodperccel vezeti a kategóriát Oliver Solberg előtt, míg a hazai hős Alberto Heller egy bérelt Ford Pumával egészítette ki a top 10 mezőnyét.

A csapatok szombaton délre utaznak, hogy nekivágjanak a rali leghosszabb szakaszának. Elsőként Chivilingo következik, majd Rio Lia - az egyetlen olyan szakasz, amely változatlan az utolsó itteni vb-futamhoz, a 2019-es Chile-ralihoz képest. A Maria de las Cruces gyorsasági a Csendes-óceán közelében ér véget, és ezzel zárul a kör, amelyet a szerviz után még egyszer megismételnek.

Az állás péntek este:

1 Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) 58m43.7s

2 Teemu Suninen/Mikko Markkula (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +4.2s

3 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +12.7s

4 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +27.7s

5 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +38.7s

6 Kacuta Takamoto/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +45.6s

7 Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1m38.4s

8 Sami Pajari/Enni Mälkönen (Škoda Fabia RS Rally2) +2m09.6s

9 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +2m22.9s

10 Alberto Heller/Luis Ernesto Allende (Ford Puma Rally1 HYBRID) +2m29.3s

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....
2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....
2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..