közlekedébiztonság

Zöld utat a forgalomfigyelő rendőrségi kameráknak

2016.12.23.

Az elmúlt időszakban az Egyesült Államok számos nagyvárosában sok-sok tilos jelzésen áthaladást rögzítő térfigyelő kamerát telepítettek közlekedési csomópontokba, többnek a működését pedig leállították más kereszteződésekben. Ezáltal újabb bizonyítékok születtek arra, hogy a videó ellenőrzésnek komoly szerepe van a közlekedésbiztonság színvonalának fejlesztésében.

 

Az amerikai Biztosítási Intézet az Autópályák Közlekedésbiztonságáért (Insurance Institute for Highway Safety, IIHS) elnevezésű szervezet szerint 2014-ben, egyetlen esztendő alatt 709 amerikai vesztette életét piros lámpán való áthajtás miatt. A sérültek száma ennél sokkal rémisztőbb: megközelítőleg 126 ezren szenvedek sérüléseket ilyen típusú közlekedési baleset miatt. A nyilvánvalóan magas közlekedésbiztonsági kockázat az ellenőrzés növelésével csökkenthető lenne, mégis, egyes településeken a tiloson való áthajtást rögzítő kamerák elhelyezése kényes kérdésnek bizonyul, még kikapcsolt kamerákkal is. Hogy hogyan lehet ezt orvosolni? Tudományos bizonyítékokkal. Hiszen a legfontosabb cél mégiscsak a balesetek számának és súlyosságának csökkentése.

A piros az tilos! Ezt már a gyerekek is tudják, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjainak köszönhetően (kép: forfreemvp.weebly.com)

Egy átfogó vizsgálat eredményei alapján az IIHS publikált is egy jelentést a piros lámpa térfigyelők kikapcsolásának hatásairól. A térfigyelő kamerák működésének egyik legfőbb eredménye, hogy a közlekedési csomópontokban bekövetkező, egy főre eső halálos kimenetelű, útkereszteződésben történő baleseteket 14%-kal, míg a piros lámpán való áthajtás okozta balesetek 21%-kal csökkentek. Nem túl nagy meglepetés, hogy a kamerák kikapcsolása ezzel éppen ellentétes hatást váltott ki: a piros lámpán való áthajtások 30%-kal, és más, halálos kimenetelű balesetek száma 16%-kal növekedtek a vizsgált útkereszteződésekben.

Könnyen belátható, hogy ez a tanulmány önmagában is képes bebizonyítani a közúti szabálysértések videokamerás felvételekkel támogatott ellenőrzését és az ez alapján történő szankcionálást. Ezzel talán sikerül pontot tenni egy évtizedes huzavona eredményére, hogy vajon indokolt-e egyáltalán ezeknek a kameráknak a használata az ellenőrzésben. Az IIHS kutatása 14 város közlekedési forgalomfigyelő kameráinak felvételeit vizsgálta a 2010 és 2014 közötti időszakban. A kamerák közlekedésbiztonságra gyakorolt pozitív hatásainak fényében az a tény önmagában is érdekes, hogy a vizsgálatban résztvevő települések térfigyelő kamerákkal ellátott útkereszteződéseinek száma maximális 533-ról (2012), 467-re esett vissza 2015-re.

Közlekedési kamera az Egyesült Államokban – tényleg meg kell magyarázni a szükségességét? (kép: ITS International)

„Tudjuk, hogy baj van! Emberek halnak meg a piros lámpán való áthajtás miatt az útkereszteződésekben. A piros lámpa térfigyelők egy nagyon hasznos megoldás ennek a problémának az orvoslására.” - mondta Adrian Lund az IIHS elnöke, egy kimondottan ezzel a témával foglalkozó konferencián júliusban, ahol bemutatta a kutatások eredményeit.

A program újra indul

Számos példa van arra, hogy a piros lámpa térfigyelő programot leállították, majd újraindították. Így az egész lassan egy végtelen bohózattá válik, ahol egyébként az emberek élete a tét. Az illinois-i Wauconda-ban például a szakemberek a térfigyelők újratelepítését javasolják abban csomópontban, ahol a közúti balesetek száma 36%-kal nőtt a 2011-es adatokhoz képest, amikor is a térfigyelőket egy építkezés miatt eltávolították. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy míg a piros lámpa térfigyelő kamerák kikapcsolását követő évben a wauconda-i közúti kereszteződésben történt balesetek száma ugrásszerűen megnőtt, 2013-ban csökkent, mielőtt újra növekedett volna 2014-ben. „Ez messze a legveszélyesebb útkereszteződés a városban. Egyesek számára ez a lépés (a térfigyelő kamerák visszaállítása) nem a legnépszerűbb döntés, de a biztonságosság előnyt élvez a népszerűséggel szemben.” – mondta el Wauconda rendőrfőnöke, David Wermes – idézte a Daily Herald.

 

Nem érdemes szabálytalankodni! (kép: Wikimedia)

Az arizonai El Mirage városban a térfigyelő kamerák kikapcsolását követően a Grand sugárúton (amely egyike az Egyesült Államok 60 állami főútvonalának) a gyorshajtások és a balesetek jelentős mértékben megszaporodtak. Mindezt azután, hogy elfogadták a térfigyelő kamerák betiltásáról szóló törvénymódosítást.

Hangos kisebbség

Habár az intézkedés hatására térfigyelő kamerák egy jó részét kikapcsolták, a forgalom ellenőrzése a maradék rendelkezésre álló eszközökkel folytatódott. A városi önkormányzat által közétett adatok szerint a Grand sugárút nyugatra tartó sávjaiban a gyorshajtások száma 179%-kal növekedett, míg a keleti irányba haladóké 319%-kal.

„Az adatok egyértelműen utalnak arra, hogy a szabálytalankodástól visszatartó, mondhatni „elrettentő erejű” térfigyelő kamerák nélkül egyre csak nő a kihágások száma a Grand sugárúton. Ez egy nagyon komoly probléma, mert életek forognak kockán.” – mondta egy nyilatkozatában Terry McDonald, El Mirage rendőrfőnöke.

Egy egyszerű internetes kereséssel számos balesetet találunk a Grand Avenue-n a gyorshajtás és a piroson való áthajtás miatt (kép: azfamily.com)

Arizonában az állami főútvonalakon jogszabályi szinten tiltott, illetve újra engedélyezett forgalomfigyelő kamerák mindig is nagy port kavartak. A tiltakozások ellenére, valamint számos, a médiában is megjelent elemzésekre adott válaszok mutatják, hogy az ellenőrzésnek mindig lesznek hangos ellenzői.„ Ahol szankcionálásra alkalmas forgalomfigyelő kamerát létesítenek, ott mindig van egy hangos, ellentétes nézetű kisebbség” – mondta Charles Territo, az ATS (American Traffic Solution) térfigyelő berendezéseket beszállító cég szóvivője.

A kamerákat ellenző hangos kisebbség a személyiségi jogok megsértésére hivatkozik. A jogkövető autósok pedig az életüket védik. (kép: caglecartoons.com)

„Sajnálatos, de megesik, hogy ilyen fontos témákban is a „hangos kisebbség” győz. Ahogy a történelem is mutatta már, a térfigyelő kamera ellenzőinek győzelme eljöhetett a szakértői vélemények ellenére is, a biztonság hívei és az áldozatok hozzátartozóinak a véleményének ellenére is, és még ráadásul azokon a településeken is, ahol az automatizált ellenőrzést használják.” – tette hozzá a szóvivő. Számos más példát is hozott Charles Territo, ahol épp a fordítottja történt, vagyis a megnövekedett számú gyorshajtás okozta balesetszám, illetve piros lámpán való áthajtás okozta balesetek hatására újra elkezdték alkalmazni a térfigyelő kamerákat.

Sok Észak-Virginiai város éppen azt követően csatlakozott a térfigyelő kamerás programhoz, miután a rendőrség sikeres lobbitevékenységet folytatott annak érdekében, hogy az állam fogadja el azt a törvényjavaslatot, miszerint helyezzék vissza a kamerás ellenőrzéshez szükséges hatásköröket. Ez pontosan két évre azután történt, hogy Észak-Virginia megszavazta a térfigyelő kamera program leállítását.

Cikkünk következő részében megnézzük, hogyan alakult a jogszabály változtatásának hatására a baleseti statisztika, mi az amerikai rendőrség valódi célja az intézkedéssel, és milyen más fejlesztésekkel igyekeznek hozzájárulni a szakemberek a közlekedésbiztonság színvonalának növeléséhez.

 

A cikk forrása Jon Masters ITS International 2016. szeptember-októberi számában „Green light for safety cameras” címmel publikált anyaga.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....
2024.04.26
A #5-ös nevű elektromos SUV-modellt az európai piacra szánják. ..