Anyukám is érteni fogja! – Az ember melegségre vágyik | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Az ember melegségre vágyik

2015.01.27.

Mitől fűt az autó, vagy miért nem? Nincs elég meleg a kocsiban? Lássuk, mi lehet ennek az oka, hogyan működik az autók fűtése!

Az ember melegségre vágyik - Örkény István örökbecsű egyperces novellája adta a mottót mai cikkünkhöz. De mi nem a termokoksz kályha felépítésével fogunk foglalkozni, hanem az autók fűtési rendszerét nézzük át, és talán választ kapunk arra is, miért nem működik a fűtésünk. A tél kellős közepén járunk, és bár hol mínusz, hol plusz tíz fokot mérünk, azért jól jön, ha az autónk fűtése megfelelően működik. Nyilván a fűtési problémákat melegben nem észleljük, ez a probléma is csak akkor jön elő, amikor a fűtésre a legnagyobb szükségünk lenne.

Mitől fúj meleget a kocsi?

Ahhoz, hogy a fűtés hibáit vizsgálni tudjuk, muszáj átlátnunk a járművek fűtési rendszerének működési alapjait. A járműben (sajnos) csak a motor termel hőt. Azért írtam, hogy sajnos, mert az elégetett benzinből, illetve gázolajból származó energia jelentős része hő formájában távozik a rendszerből, vagyis kárba vész. Télen jobb a helyzet, mert az utasteret fűteni kell, máskor komoly rendszereket (ld. hűtőrendszer) működtetünk, hogy a felesleges hőmennyiségtől megszabaduljunk.

A főbb elemek a fűtésért (is) felelős rendszerben

A motor felesleges hőjét a hűtőfolyadék veszi fel. Ez a folyadék egy (elvileg) zárt rendszerben kering a kocsiban, a keringetéséért pedig egy szivattyú felel, ezt úgy hívják: vízpumpa. A teljes rendszert két részre lehet bontani. Ezt a két részt a termosztát, vagyis egy hőmérséklet függvényében nyitó, illetve záró szerkezet választja el. Alapesetben, hideg motor mellett a termosztát lezárja a folyadék útját, a motortér vízjárataiban a folyadék nem cserélődik, így a motor a lehető leggyorsabban melegszik fel, erről már írtunk korábban. Amikor a motor elérte az úgy nevezett üzemi hőmérsékletét, akkor a termosztát részben, vagy egészen nyit, és a motorban felmelegedett hűtőfolyadék tesz egy kört a rendszerben. A kocsi elejében lévő radiátorban lehűl, majd hidegen visszatér a motorba és így tovább. (Ha a menetszél nem lenne elég az első radiátorban lévő folyadék lehűtésére még mindig ott van az a bazi nagy ventilátor, ami be tud segíteni.)

Fűtés be!

A kisebbik körbe van még bekapcsolva a műszerfalban lévő radiátor, amelyet egy fűtéscsap választ le a rendszerről. Ha bekapcsoljuk a fűtést az utastérben, ez a csap kinyílik, és a belső radiátort az áramló meleg folyadék felmelegíti. A radiátor mögött van egy ventilátor, ennek a sebességét tudjuk szabályozni a ventilátor kapcsolóval. A működési elve majdnem megegyezik a hajszárítóéval. Egy meleg valamin levegőt fújunk át, ettől a levegő felmelegedik. Ez a meleg levegő jut be aztán az utastérbe a szellőzőrendszer különböző pontjain.

Ha nem fűt

Most, hogy már nagyjából látjuk mi kell ahhoz, hogy meleget tudjunk csinálni a kocsiban, szisztematikusan vegyük sorra a lehetséges meghibásodások okait.

Víz

A hűtőfolyadék egy zárt rendszerben kering, de előfordulhatnak szivárgások, illetve természetes veszteségek is, és a hűtővíz egyszer csak elfogy. Azt kell mondjam, szerencsések vagyunk, ha a hűtővíz hiányát a fűtés miatt vesszük észre, mert a túlmelegedés a motor számára végzetes is lehet. Elsőként ellenőrizzük a hűtőfolyadék tartályát a motortérben.

Ezt a nagy tarályt keressük...

...és belenézünk!

Ha nem megfelelő a szint, akkor vagy utántöltjük magunk, vagy az első benzinkúton kérjünk segítséget. Ha úgy döntünk, hogy magunk csináljuk meg, figyeljünk oda az utántöltésnél a hűtőfolyadék minőségére és fajtájára. Télen nem javasolt a desztillált vízzel való utántöltés, mert a hűtőelegy így jelentősen veszíthet fagyállóságából, és a fagyás szintén a motor jelentős károsodásához vezethet.

Termosztát

A motor hőháztartásáért felelős alkatrész is képes meghibásodni, például úgy, hogy nyitva marad. Ekkor a vízpumpa mindig az egész rendszerben keringeti a vizet és a motor nagyon lassan melegszik fel, rövidebb utakon, vagy nagyobb hidegben esetleg el sem éri üzemi hőfokát, ami 85-95 fokos hőmérsékletet jelent. Ha ilyesmit tapasztalunk, gyorsan fel kell keresni a szervizünket, mert a hideg motorral való tartós furikázás jelentősen növeli fogyasztást, és hidegen minden sokkal jobban kopik a motorban!

Sok helyen jön a meleg - ha jön...

Nem is fúj

A ventilátor felelős azért hogy a meleg levegő be is jusson az utastérbe. Ha valamilyen okból nem halljuk zúgni a lapátokat, akkor első körben még nem kell kétségbe esni, hanem ellenőrizni kell a biztosítékokat. Aztán lehet még gond magával a kapcsolóval: sok típusban hajlamos meghibásodni a ventilátorkapcsoló. Próbáljuk végig az összes fokozatot egészen a maximális állásig, ez a legmagasabb fokozat ugyanis már ellenállás beiktatása nélkül vezérli a feszültséget a villanymotorra. Tehát lehet, hogy az ellenállásokkal lesz valami gond – ezt is szervizben tudjuk felülvizsgáltatni, de legalább maxin tudjuk nyomatni a fűtést.

Víz van, fújni fúj, meleg meg nincs

Ha minden hibakeresésünk csődöt mondott, még mindig ott a józanész. Amennyiben a hűtőfolyadékunk szintje megfelelő, a motor üzem meleg és a ventilátor is szépen dolgozik, akkor csak az lehet hogy a belső radiátorunkon nem áramlik át a meleg víz. Ez nem kis probléma, mert ha nincs szerencsénk, akkor a kocsi egész műszerfalát szét kell bontani, hogy a szerelők hozzáférjenek ehhez a radiátorhoz. A jobbik eset az, ha a motortér felől, ezt a kört lekötve nagynyomással és némi spéci löttyel meg tudják tisztítani az eldugult alkatrészt.

Így szűkül egy cső keresztmetszete a vízkő miatt (Forrás: Wikipedia)

…a mosógép is tovább él…

Direkt nem tértem ki a hűtővíz utántöltésénél arra, hogy nehogy csapvizet, vagy ásványvizet használjunk ehhez a művelethez. Csak az ioncserélt víz alkalmas arra, hogy a hűtőrendszerbe töltsük, mert a csapvíz, és pláne az ásványvizek, ahogy a neve is mondja, rengeteg ásványi sót tartalmaznak. Ahogyan az otthoni vízforraló aljában is időről időre összegyűlik a vízkő, úgy a hűtőrendszer járatai egyre szűkülnek a vízkőtől, ha elkövetjük ezt a hibát. Ha desztillált vizet használnánk a mosáshoz, nem lenne szükség vízlágyítóra. De ott vannak még a gőzölős vasalók: aki csapvizet tölt bele az egy idő után láthatja az alsó kis gőzlyukakat eltömítő vízkő darabkákat.

Ennyit mára a fűtési rendszerek legfőbb meghibásodási okairól.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.12.11
A Herczig Norbert, Ferencz Ramón egység 2020-ban is teljes szezont teljesít majd a rali Európa-....
2019.12.11
Jelentős mérföldkőhöz ért az Útinform: idén ünnepli fennállásának 45. évét a Magyar Közút Nonprofit....
2019.12.11
Sok motoros a műszerfalhoz rögzíti okostelefonját, hogy használni tudja a navigációs....
2019.12.11
Több mint egymilliárd forintos beruházásban, új technológiával fejlesztett ki autó oldalüveget....
2019.12.11
A közösségi autószolgáltató 10 darab új Mercedes-Benz CLA Coupé és 10 darab Mercedes-Benz CLA....
2019.12.11
A Lébény térségében történt karambolban egy ember vesztette életét – írta a police.hu. ..
2019.12.11
Egyedülálló megoldást kínál ügyfeleinek és minden autóvezetőnek a BMW Group Magyarország a vezetés....
2019.12.11
A Toyota GAZOO Racing 2020 márciusában megkezdi a GR Supra GT4 forgalmazását Európában, majd....
2019.12.10
Az Év Magyar Autója 2020 díjra jelölt győri Audi Q3 több változatban is járt nálunk, kipróbáltuk....
2019.12.10
Santiago Cornejo Argentínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....