Anyukám is érteni fogja! – Folyadékok az autóban 1. rész | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Folyadékok az autóban 1. rész

2014.11.11.

Folyékony hozzávalók üzemanyagtól a hűtővízig

A cikk ötletét egy banális hibáról szóró történet adta nemrégiben. Egy ismerősöm hűtőfolyadékot öntött az ablakmosó tartályába, amitől nagyon nehezen tudott csak megszabadulni. Mi mindenben próbálunk segíteni olvasóinknak, ezért most tisztába tesszük, hogy mit hová kell beönteni, jöjjön minden, ami folyékony és az autóban van.

Figyelni kell melyikhez nyúlunk!

Üzemanyag

Azonnal lehurrogna minden járműmérnök kolléga, ha ezt a kifejezést benzinre, illetve gázolajra használnám egy szakmai eszmecserén. Üzemanyagnak hívhatunk ugyanis mindent, ami egy adott részegység üzemeltetéséhez kell. Amit a tankba töltünk, az kérem szépen hivatalos nevén tüzelőanyag. A motor ugyanis ezt az anyagot fogja elégetni működése során.

Átvettük már, hogy alapvetően kétféle tüzelőanyaggal működik a legtöbb motor, vagyis vannak benzinnel és léteznek gázolajjal működő autók. A tankoláskor – ha nem kérjük a kútkezelő segítségét –okvetlenül figyelnünk kell arra, hogy még véletlenül se cseréljük fel a kétfajta anyagot, mert ha a motor rossz tüzelőanyagot kap, annak azonnali és a legtöbb esetben végzetes következményei lesznek a motorra nézve. Az egyik eshetőséget egy egyszerű módszerrel kiküszöbölték: benzines autóba azért nem tudunk gázolajat tankolni, mert a gázolaj pisztoly csöve egyszerűen nem fér be a benzines autók betöltő nyílásába. Fordítva azonban nagyon gyorsan hibázhatunk: akinek dízeles autója van, simán tud benzint tölteni bele, ezért nekik fokozott figyelemmel kell tankolniuk.

Saját ötlet

Egy új szabvány bevezetése után gyerekjáték lenne a helyes tankolás!

Máig kaphatók a boltokban azok a játékok, amelyeknél különböző formákat kell a megfelelő nyílásban elhelyezni. Egyszerűen nem értem, hogy miért nem készítenek mondjuk hat- és nyolcszög alakú pisztolyokat és nyílásokat, így a hibás tankolások 100%-a megelőzhető lenne. Ehelyett tele van az internet súlyos százezrekért javíttatott dízel motorok történeteivel.

Motorolaj

A motor belső alkatrészei egymáson forgnak, csúsznak, mozognak, és ezt a mozgást segítenünk, könnyítenünk kell valami csúszós löttyel, ami még a meleget is jól tűri. Erre találták ki a motorolajat, ezt időszakonként cserélni kell. Egyszerű járműhasználóként remélhetőleg soha nem találkozunk a motorolajjal, de azért néha előfordul, hogy ránk szól az autó, ha úgy érzi fogytán a kenőanyag. Ilyenkor illik tudnunk, hogy milyen olajjal kell pótolni a hiányzó mennyiséget. Ez az adat a kocsi szervizkönyvében, vagy az autóra felragasztott olajcsere matricán is megtalálható. A rendesebb szervizek az olajcsere után, adnak mondjuk egy egyliteres kiszerelést a megfelelő olajjal.

Betöltés, kérem váron!

Színvonalas, nívós

Ha nem szeretnénk megvárni, amíg az autó szól, ezt a folyadékszintet magunk is ellenőrizhetjük a minden autóban megtalálható nívópálca segítségével. Egy kis színes füllel ellátott alkatrészt kell keresnünk. Az olajszintet a legjobb a motor üzemmeleg állapotában ellenőrizni. Parkoljunk le a kocsival egy sík felületre – ez nagyon fontos, hogy az olaj ne folyjon el egyik irányba sem - és állítsuk le a motort. Húzzuk ki a nívópálcát és töröljük le a végét egy ronggyal. Dugjuk vissza, egészen kattanásig, majd ismét húzzuk ki. A pálca végén van egy minimum és egy maximum érték, az olajszintnek e két érték között kell lennie. Ha utántöltésre van szükség, egyszerre csak kisebb mennyiségeket töltsünk be, nehogy túlszaladjunk a maximális értéken, mert leengedni már macerásabb lesz.

Ezt a kis fület kell megragadni az ellenőrzéshez

Hűtőfolyadék

Ez a folyadék arra való, hogy a motorban és egyéb helyeken keringve hűtse az alkatrészeket. A motorban a hűtővíz felmelegedik, majd az elöl található radiátoron keresztülhaladva lehűl és így tovább. Télen, amikor hideg van ennek a folyadéknak a hőenergiája gondoskodik az utastér fűtéséről is. A hűtőfolyadék hiányát a legtöbb úrvezető csak későn veszi észre. A legrosszabb eset, amikor hűtővíz hiányában a Kékestetőre menet felforraljuk a motort. Ez óriási károkat okozhat, ezért ha villogni és sípolni kezd a műszerfalon a túlmelegedésre figyelmeztető jel, akkor azonnal szüntessük meg a motor terhelését, alapjárati fordulatszámmal (hogy a vízpumpa azt a kis maradékot még körbe tudja zavarni a rendszeren) guruljunk ki, amíg tart a lendület, aztán állítsuk le a motort. Nyissuk fel a motorház fedelet, de óvatosan, nehogy a már kiszabadult gőz az arcukba csapjon, mert ez nem lesz olyan kellemes, mint a székelykáposzta illatata, amikor leemeljük róla a fedőt.

Ezt senkinek nem kívánom: mentsük, ami menthető!

A hűtőfolyadéknak is van egy tartálya, amit a kocsikban hűtőkiegyenlítő tartálynak neveznek. Ez a rendszer úgy működik, mint otthon a kukta. Bírja a nyomást, és amikor melegedni kezd a folyadék a nyomás alatt lévő rendszerben nem 100, hanem annál magasabb, akár 120 fokig is melegedhet. Ez a konyhában azért jó, mert magasabb hőfokon hamarabb készen lesz a csülök, a kocsiban pedig sokkal hatékonyabban tudunk vele hűteni. A kiegyenlítő tartályt a kocsi meleg állapotában ne nagyon nyitogassuk! A nyomás alatt lévő rendszerből olyan energiával áramlik ki a gőz, hogy időnk sem lesz elugrani és csúnya égési serülés lehet a vége.

Több nyelven is rajta van a figyelmeztetés a kiegyenlítőtartály kupakján: forró állapotban ne nyissuk ki!

Hűtőfolyadékból is többféle van, a korszerű kocsikba a G12 jelzésű folyadék való, mert a motorblokkok anyaga ezt követeli meg. Ez a folyadéknak általában rózsaszín. Ne próbálkozzunk más kódjelű anyaggal, mert többet ártunk vele, mint használunk. Ezek a folyadékok természetesen fagyállók, vagyis, a csikorgó hidegben is folyékonyak maradnak. Ha nem így lenne, akkor a fagyás közben egyre növekvő térfogat mindent szétrombolna maga körül az autóban. Ezért ellenőriztessük a hideg előtt a hűtővíz fagyáspontját, amit a benzinkutakon ingyenesen megtesznek nekünk. Figyelem: ha ioncserélt vízzel pótoljuk a hiányzó mennyiséget, a fagyáspont magasabb lesz!

Erről a tartályról könnyen leolvasható a szint és az is ami belevaló (G12)

Ennyit mára a folyadékokról, de a listának koránt sincs még vége. A következő részben a fékek, az ablakmosó, és a kormánymű folyadékairól lesz szó. Egészségetekre!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.11.23
Nemrégen mutatkozott be Magyarországon a BMW X családjának legújabb tagja, az X3 harmadik....
2017.11.23
Az RS4 Sport 3 termékvonal új taggal bővül, mert megjelent a Vaughn Gittin versenyspecifikációjú....
2017.11.23
Magad, uram címmel megjelent Fa Nándor életrajzi könyve. ..
2017.11.23
Pataki Andrást nevezték ki a LADA Hungary cégvezetőjének. A szakember egész szakmai életútját a....
2017.11.23
A 2012 és 2015 között bezsebelt négy abszolút győzelem, valamint az első tízben elért legutóbbi....
2017.11.23
A világhírű divattervező, Bea Szenfeld és a legendás kamionépítő, Svempa Bergendahl, felspécizett,....
2017.11.23
Három egyedi kialakítású Hilux pickuppal és Giniel de Villiers korábbi Dakar-győztessel felvértezve....
2017.11.23
Nincsen másik jelölt Jean Todt mellett a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöki tisztségéért,....
2017.11.23
A Volkswagen márka következetesen ülteti át a gyakorlatba „Transform 2025+” stratégiáját. A....
2017.11.23
A Nissan Micra büszke partnere lett a KFC-nek egy olyan kezdeményezésben, mely alapjaiban....