Anyukám is érteni fogja! – Értem, hogy benzines, de mi hajtja? | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Értem, hogy benzines, de mi hajtja?

2014.04.10.

Hogyan lesz a folyékony üzemanyagokból lóerő és nyomaték? Mit jelentenek ezek a fogalmak egyáltalán?

Nekünk mezei kormánytekergetőknek csak annyi a dolgunk, hogy időnként beálljunk a benzinkútra, mélyen a zsebünkbe nyúljunk, majd újabb pár száz kilométerig csak nyomjuk a gázt. Ha tisztában vagyunk a belső égésű motorok működésével, akkor az esetleges hibajelenségeket is könnyebben vesszük majd észre.

Robbanómotor…

Na, ilyen szerencsére nincs az autókban, hiszen hála Istennek, nem szokott felrobbanni a motor. Ez egy, a köznyelvbe eléggé szerencsétlen módon gyökeret vert megfogalmazás, ami abból ered, hogy a henger belsejében lejátszódó égési folyamat nagyon gyors. Azonban, ha valaki konzekvensen robbanómotornak nevezi ezeket szerkezeteket, azért még nem fogják leharapni a fejét, de ha pontosak szeretnénk lenni, akkor a belső égésű motor megnevezés helyesebb.

Az isteni szikra

Több mint száz éve már annak, hogy nem kellenek lovak a kocsik elé, nem kell gőzkazánokat fűtenünk és a járművek mégis haladnak. Nikolaus August Otto német mérnök 1867-ben mutatta be találmányát, amelyet még gázzal működtetett. Később Karl Benz folyékony tüzelőanyaggal is képes volt elindítani az ugyanazon az elven működtetett erőforrást. Mivel Otto volt a feltaláló, a benzinnel működő motorok hivatalos elnevezése Otto-motor, ezt a megnevezést láthatjuk pl. a gépjármű katalógusokban.

-Mennyibe kerül egy csepp benzin?
-Hát egy csepp ingyen van!
-Na, akkor csepegtesse tele a tankot! :)

Szemfüleseknek feltűnhetett a kísérteties hasonlóság Karl Benz neve és a benzin között. Ahogy már írtuk, ezzel a folyadékkal Benz tudta először működteti az Otto-motort. Amíg ez nem sikerült neki, a benzin csak egy mellékterméke volt a petróleum gyártásnak, egyszerűen nem tudtak mire használni – Németroszágban stellin-nek nevezték. Amikor Benz munkára bírta ezt a cuccot, onnantól benzin lett a neve.

Tűzből forgó mozgást csinálni

Az égéshez három dolog kell:

  • Éghető anyag – ez lesz a benzin,
  • Oxigén – ez szerencsére van mindenhol ("a levegőből hozza ki")
  • Megfelelő hőmérséklet.

Régebben a benzint és a levegőt – még mielőtt a motorba érne  összekeverték, ma már a legtöbb benzines motor úgy működik, hogy tiszta levegő megy be az égéstérbe, és ehhez közvetlenül spriccelik hozzá a benzint. (Közvetlen befecskendezés.) Kialakul tehát a megfelelő arányú benzin-levegő keverék - az éghető anyag és az oxigén így kipipálva. Már csak a hőmérséklet hiányzik, erre való a gyújtógyertya. A gyertyának az a vége, ami szikrázik, belelóg az égéstérbe. Amikor a gyertya másik végén kialakított részen feszültséget adunk neki, akkor keletkezik egy szikra, amely mellett meggyullad a keverék és szépen elég az egész.

Az égés során a hőmérséklet érthető módon drasztikusan megnő. A gázok pedig rendelkeznek egy olyan tulajdonsággal, hogy a nyomásuk a hőmérséklettel arányosan változik. Ez oda-vissza így van: amikor a szódapatronból kiengedjük a széndioxidot, akkor a rendelkezésre álló térfogata megnő, tehát a nyomása lecsökken, és lecsökken a hőmérséklete is – ezért olyan veszettül hideg a patron miután használtuk.

Hamar megjelenik a deresedés

A keletkező nagy nyomás a motor dugattyúját lefelé igyekszik elmozdítani és el is mozdítja: a lefelé tartó dugattyú a rúdján keresztül forgatja a tengelyt, innen csatlakozunk majd a lendítőkerékhez. Lássuk ezt részletesen!

Persze léteznek kétütemű motorok is, és vannak olyan motorok is, amikben nem le-fel mozgó dugattyús van, de mivel mindkettő elég ritka jelenség, mi most a legelterjedtebb kivitellel foglalkozunk.

A híres négy ütem

Aki csak Sub Bass Monster dalszövege alapján tudja felidézni a belső égésű motorok ütemeit, az csak a refrén első sorát tanulja meg:

Szív, sűrít, gyújt, kipufog

A négyütemű Otto-motor elvi működése (Forrás: Wikipedia)

1. ütem – szívás

Ahhoz, hogy odabent legyen mit elégetni, a motorba kell juttatni az éghető anyagot. Az első ütem elején a hengerben fel-alá mozgó dugattyú a legfelső holtpontban van. A motor forog és az előbb említett rudazat segítségével mozog a dugattyú – most éppen lefelé. Az égéstér felső részén elhelyezett szelepek közül az, amelyik a levegő útját állta el eddig, kinyílik. Ha van otthon injekciós tűhöz való műanyag fecskendőnk, jól tudjuk érzékeltetni a dolgot, ha a végét a kezünkkel befogjuk, és a dugattyút próbáljuk kihúzni. Ilyenkor az ujjunk a szelep funkcióját látja el: vegyük le az ujjunkat és már szívhatjuk is befelé a levegőt.

A szívási ütem egészen addig tart, amíg a dugattyú az alsó holtpontjába nem kerül, ebben a pillanatban a szelep, amin keresztül beszívtuk a levegőt lezár. Fentiek miatt már egyből érthető lesz a neve: ez a szívószelep - a mozgó ábrán a jobboldali, ami "kéket" ereszt be a motorba.

2. ütem – sűrítés

A dugattyúnk, mivel erre van kényszerítve elindul felfelé. Felette minden szelep zárva van, vagyis a beszívott keverékünk összepréselődik, nyomása és hőmérséklete megnő. Mielőtt a dugattyú megérkezne a felső holtpontjára, a keverékünk kap egy szikrát. Csak egy pillanat és nincs tovább felfelé, az égés pedig már meg is indult.

A következő ütemünk lesz az igazán izgalmas. Hogy mi történik a következő két ütemben, és hogy mi működik másképpen a dízelmotorban, az a keddi folytatásból kiderül.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....