Anyukám is érteni fogja! – Fék! | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Fék!

2014.02.20.

Sokak számára az autó csak egy eszköz, amelyet minden nap használ, és természetes, hogy működik, tulajdonképpen csak tankolni kell. Pedig ez nem így van. Használóként, illetve üzemben tartóként illik betartani az írott és az íratlan szabályokat is, hogy se magunkat, se másokat ne veszélyeztessünk az utakon egy rossz műszaki állapot miatt bekövetkező balesetben.

Múlthéten nagy levegővétel után a fékrendszer rejtelmeiben merültünk el.  Az előző részben a féktárcsákig jutottunk, de azt még nem említettük meg, hogy minél jobban elkopott egy tárcsa, annál hamarabb és annál nagyobb hőfokra melegedik fel, ami a mai részben fontos szerepet kap majd.

ABS

Rendszeres olvasóink emlékezhetnek, hogy a blokkolásgátló rendszert működési elvét a borosüveg dugójának példáján már bemutattuk korábban. Így erre nem térünk most ki, csak a rendszer meghibásodását jelző piktogramra.

Ha ez az ábra világít a műszerfalon, akkor feltétlenül forduljunk szakszervízhez, mert a fékkel kapcsolatos meghibásodás nem játék. Vegyük komolyan a figyelmeztetést, mert az ABS (is) életet menthet adott esetben.

Ami nincsen szem előtt

A fékrendszer vezetékeivel átlagos autós ritkán találkozik. Nem is látványos része az autónak, viszont igen fontos. Rossz tulajdonsága a fékcső utolsó, gumiból készült szakaszának, hogy öregszik. Ez sem játék! Az elöregedett csövek egyre nehezebben bírják el a nyomást, amivel egy-egy fékezéskor terheljük. És mikor adják meg magukat végleg? Hát persze, hogy akkor, amikor a legnagyobb szükségünk lenne a fékre – vészfékezéskor! Ellenőriztessük a fékcsövek állapotát is!

A fékfolyadék

A fékrendszer összenyomhatatlan folyadékkal van feltöltve. Ennek a speciális olajnak jól kell tűrnie a fékezéskor megjelenő hő hatását, hiszen nem szeretnénk, hogy a fékolaj forrásnak induljon a rendszerben, mert onnantól összenyomhatóvá válik.

Komoly hőhatás éri a fékrendszer elemeit. Áttételesen a fékolajat is!

Azt pedig fékezéskor semmiképpen nem szeretnénk, hogy a fékpedál lenyomásával csak a fékolajban képződött buborékokat nyomjuk össze és ne a fékpofákat. A fékfolyadék fáradását jól mutatja a forráspontja. Minden szervízeléskor ellenőriztessük és ökölszabály szerint kétévente cseréltessük is le a fékolajat.

Vegyük sorra azokat a jeleket, amikor a féket már érdemes átnézetnünk egy szakemberrel:

  • az autó műszerfalán fékbetét, vagy ABS piktogram jelenik meg
  • fékezéskor egyenetlen a fékhatás
  • szabad szemmel is jól látható "váll" alakul ki a féktárcsán
  • a pedál megszokottnál jobban benyomható

Legyünk óvatosak, ne várjuk meg a bajt!

A jármű műszaki állapotának fenntartása, olyan mint az iskola: nem a vizsgára készülünk, hanem az életre!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....