Anyukám is érteni fogja! – Ha valami nem stimmel: fék! | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Ha valami nem stimmel: fék!

2014.02.13.

Sokak számára az autó csak egy eszköz, amelyet minden nap használ, és természetes, hogy működik, tulajdonképpen csak tankolni kell. Pedig ez nem így van. Használóként, illetve üzemben tartóként illik betartani az írott és az íratlan szabályokat is, hogy se magunkat, se másokat ne veszélyeztessünk az utakon egy rossz műszaki állapot miatt bekövetkező balesetben.

Amikor autókról beszélgetünk általában a következő kérdések merülnek fel elsőként:

  • Hány lóerős?
  • Mennyivel megy?
  • Mennyit fogyaszt?

A biztonság szempontjából általában lényegtelen kérdéseket teszünk fel. Szerintem inkább a következő kérdések lennének fontosak például:

  • Jó rajta a fék?
  • Milyenek a gumik?
  • Csendes a futómű?

Nézzük a féket!

Mindig eszembe jut az a plakát, amelyen az egyik gyártó terepjárójáról azt hirdette: „Télen is megállíthatatlan”. A kreatív internetezők pedig egy másik, konkurens terepjáró plakátot készítettek: „Télen is biztonságosan megállítható.”

Ez persze csak számítógépes trükk, de az emberek igényét a biztonságra jól kifejezi a vicc. A jó abroncsokon kívül, persze szükség lesz még valamire, ami nem más, mint a

Na, állj!

A fék az autózás legfontosabb eleme. Ez a rendszer biztosítja számunkra, hogy meg tudjunk állni a járművel. Nem véletlen, hogy jól be van biztosítva a dolog. A kocsik kerekeit úgy fékezzük, hogy a pedál benyomásával a zárt fékrendszerben lévő folyadékban megnöveljük a nyomást. Ez a nyomás csöveken „jut el” a kerekekhez, arra használjuk, hogy a fékpofákat, vagy a féktárcsákat a fékdobhoz, illetve a féktárcsákhoz szorítsuk, így lassítva annak forgását.

Ha mi nem vesszük észre, az autó jelez

A fékrendszer legszembetűnőbb alkatrésze a féktárcsa és a fékbetét. (Ma már a személykocsik első fékei mind tárcsafékesek.) Mivel a fékek súrlódásos elven működnek, kopnak is. Kopik a féktárcsa és kopik a betét is, de utóbbi használódik el gyakrabban. A fékbetétek általában fel vannak szerelve kopásjelzővel. Ha a betét kopása eléri az érzékelőt, záródik az áramkör és a műszerfalon megjelenik a fékbetétek kopottságára utaló piktogram, vagy újabb modellekben egy szöveges üzenet is.

Ha nem túl zárt a keréktárcsánk, akkor a féktárcsák és -betétek kopottságát szabad szemmel is láthatjuk. Egy új fékbetét általában 10 mm vastagságú. A tárcsafék úgy van kialakítva, hogy a betétek és a tárcsa között mindig a lehető legkevesebb hely legyen, hogy fékezéskor ne kelljen nagy utat megtennie a betéteknek. Ha benézünk a fékhez, jól látható, hogy mennyi maradt még a betétünkből. Ha azt látjuk, hogy kb. 3 mm - amelyet szemmértékünkkel egyszerűen ellenőrizhetünk - akkor ideje lecserélni a betéteket. Az autós szlengben sokszor felhangzó „vason van a fékem” arra utal, amikor a súrlódó anyag már teljesen lekopott a fékbetétről és annak acél váza érintkezik a féktárcsával.


Erősen rozsdás és kopott féktárcsa, alig látható fékbetétekkel: nagy a baj!

Apropó féktárcsa

Ez a tárcsa együtt forog a kerékkel, anyaga pedig öntött vas, illetve acél. Bármilyen keménynek is tűnik a betétekhez képest, idővel ez is elkopik, vagy ahogyan mondani szokták „kivállasodik”. Ha már válla van egy féktárcsának, akkor azt rövidesen cserélni kell. A féktárcsák másik jellemző hibája, hogy nem egyenletes a felületük. Ilyenkor fékezés közben a fékhatás sem lesz egyenletes, fékezéskor egyre jobban rángat az autó. Ez nem csak csökkenti a komfortérzetünket, de akadályozhatja az ABS (blokkolásgátló) rendszer működését is.

A jármű műszaki állapotának fenntartása, olyan mint az iskola: nem a vizsgára készülünk, hanem az életre!

Legyünk óvatosak, figyeljünk a jelekre, ne várjuk meg a bajt!

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.02.22
A vállalat és az Üzemi Tanács közötti, tavaly december óta tartó tárgyalások keretében a felek....
2019.02.22
Június 7-étől közvetlen légi járat indul Budapest és Sanghaj között, a Shanghai Airlines gépei....
2019.02.22
A második világháború után a BMW termékei többféle módon találtak utat a hazai piacra. 1971-ben....
2019.02.22
A közlekedés nem egy biztonságos tevékenyéség. Az utóbbi egy évben több, mint 1,3 millió ember halt....
2019.02.22
Francisco Juska Brazíliából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.02.22
A közlekedési rendszerek fenntarthatósága és a környezet védelme, vagyis a káros anyagok....
2019.02.22
A csomagszabályzat átláthatatlansága miatt 3 millió euróra bírságolta a Ryanairt és egymillió....
2019.02.22
Szilárd útburkolattal látják el a budapesti földutakat egy négyéves útépítési program keretében,....
2019.02.22
Az Audi Sport ügyfélsport programja sokoldalú pilótákkal száll harcba 2019-ben. Tizenkét férfi....
2019.02.22
Hitelre vette első Scania kamionját és azóta hű a márkához, az ’56-os születésű Kovács Pál. A....