Anyukám is érteni fogja – Korszerű autók javítása | Autoszektor

Volkswagen

Anyukám is érteni fogja – Korszerű autók javítása

2018.07.04.

Egy radar itt, egy szenzor ott, máris nélkülözhetetlen a különleges szakértelem és felszerelés.

Szép dolog az önvezető jármű, sőt, még a víziója is az, de van azért némi árnyoldala is a fejlődésnek. A járművekbe épített, ma még csak vezetéstámogató rendszerek kiszolgálására szolgáló, de holnap már az önvezető jármű részeként jelenlévő kamerák, radarok, szenzorok és egyéb érzékelők egy karambol esetén pontosan olyan valószínűséggel sérülnek- vagy semmisülnek meg, mint bármi más a járműben.

Az ott elöl nem csak egy embléma

Megszoktuk, hogy egy-egy márkajelzés akár külön is tételként is szerepelhet egy karambolos javítás számláján, sőt az alkatrész főleg méretéhez viszonyítva drága is lehet. A felháborodás mindaddig jogos is volt, amíg a jelvények egyszerű műanyagdarabok voltak.

A korszerű segédrendszerek megkövetelik, hogy a jármű elejében nagyobb távolságok felmérésére alkalmas radarok legyenek. Érthető, hogy a járműgyárak nem szeretnék mindenféle szonárral, antennával és egyéb adó-vevő kütyükkel teleaggatni az autók frontját ezért a távolságtartó automatika érzékelőjét most már megszokott módon elrejtik egy műanyag darab alá, ami praktikusan az első márkaembléma szokott lenni.

A Volkswagen Arteon esetében – és minden radarral ellátott VW-nél is – a klasszikus króm(színű) embléma már nem használható, mert a mögötte lévő radar jeleit zavarná, ezért az új jelvények kívülről változatlan optikai hatás mellett tartalmaznak egy igen drágán kialakítható indium-bevonatot is, amely így már nem befolyásolja a radar működét. Bár a két alkatrész (a régi és új embléma) csereszabatatos, azt a hibát, hogy az olcsóbbik embléma kerüljön a kocsira, nem szabad elkövetni majd a javításkor, mert ezzel a radar működését gátoljuk.

Az a vészhárító sem csak egy műanyag darab

Maradva az új Arteon-nál, az autóban elöl-hátul egy-egy radar figyeli a forgalmat. Ez nem összetévesztendő a parkoló asszisztens ultrahangos szenzoraival. Ezek a külső megfigyelő szeme elől a vészhárítók műanyag burkolata által rejtett szenzorok, amelyeknek úgymond „ki kell látniuk” a műanyag mögül.

A klasszikus fényezési eljárások ezért ezeknél a járműveknél nem alkalmazhatók korlátlanul, illetve amennyiben nem tartják be az előírásokat, akkor a segédrendszerek működését fogják megzavarni. Ezek az elemek kizárólag meghatározott vastagságú fényezést kaphatnak, amelyet legjobban a márkaszervizek eszközeivel lehet előállítani, mert kisipari módszerekkel a műanyag felületeken még rétegvastagságot sem lehet ellenőrizni.

(Fotó: Horváth Miklós)

A helyzet az, hogy amíg egy bagatellnek lökhárítósérülés régebben egy kis csiszolással, feltöltéssel és színátfújással javítható volt, addig ezeknél az új alkatrészeknél előfordulhat, hogy egy ilyen beavatkozás után a radarok nem fognak megfelelően működni.

Nem elég a helyére pattintani az új szenzort

Ha jobban belegondolunk, idővel szeretnénk az életünket is rábízni ezekre a segédrendszerekre, jó lenne hát, ha megbízhatóan működnének. Ma még csak néhány kiváltságos autótulajdonos élvezi, hogy a jármű magától leparkol, önállóan araszol a dugóban és néhány másodpercig a sofőr beavatkozása nélkül is halad a sávjában, akár autópályatempó mellett is.

Ezeknek a funkcióknak a megbízható működéséhez a radarok és érzékelők igen pontos beállítása szükséges, amelyre a márka szervizhálózatának még egy-egy újdonság bevezetése előtt fel kell készülni, nem csak tudásban, hanem az infrastruktúra megteremtésével is, na és persze a beállításra alkalmas eszközökkel.

(Fotó: Volkswagen)

A korszerű rendszerek javítási technológiájának legfontosabb részévé a nagypontosságú kalibrálás vált. Hogy mi szükséges a legmodernebb technikák karbantarásához és beállításához, az hamarosan, sorozatunk befejező részéből kiderül.

A cikk elkészítéséhez nyújtott segítségért a Volkswagen-t illeti köszönet.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.11.13
Nagyot fogsz csalódni, ha erre nem készülsz használt autó vásárlás előtt. ..
2018.11.13
Davor Trgovcevic Horvátországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2018.11.13
Utolsó, ideiglenes forgalomterelési üteméhez érkezett az M1-es autópálya 28-as és 40-es....
2018.11.13
Eléri az éves 100 ezret 2020-ra a gyártószalagról lekerülő autók darabszáma a Jaguar Land Rover....
2018.11.13
Érzelmekre építő baleset-megelőzési programot hirdet az Autós Nagykoalíció - erről beszélt az ATV....
2018.11.13
Kiszámoltuk, hogy a baleseti statisztika jelen állása szerint hányan halnak még meg idén közúti....
2018.11.13
Egy társadalom, amelyben a mesterséges intelligencia előnyös az emberek és a társadalom számára: E....
2018.11.13
A baleset a sztráda Szeged felé vezető oldalán történt, a 40-es kilométernél - jelentette a....
2018.11.13
Az 5. Gumiabroncs Konferencia keretén belül számos hasznos témában hallhattunk előadásokat és....
2018.11.13
Egyre több kkv él a hagyományos lízingelés és a tartós bérlés lehetőségével, hiszen gyakran olcsóbb....