Anyukám is érteni fogja – Milyen nyári gumit vegyek? | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja – Milyen nyári gumit vegyek?

2016.03.02.

Az idén nem sok hasznát vettük a téli abroncsainknak, és lassan itt az ideje a tavaszi cserének. De milyen gumit vegyünk a kocsira?

A gumiabroncs állapota alapvetően határozza meg a jármű és az úttest közötti erőátvitelt. Az a bizonyos négytenyérnyi felület áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy az ott létrejövő súrlódást kihasználva lassítsunk, gyorsítsunk és kanyarodjunk. Egyáltalán nem mindegy tehát, hogy milyen papucsok vannak a kocsi alatt.

Amikor az Anyukám is érteni fogja rovat elindult, az első cikkek között jelent meg a Téligumis kiskáté. Aki azt nem olvasta, most jó helyen jár, mert újra összefoglalunk minden tudnivalót csak pepitában.

Az abroncs anyaga

Az egyik lényeges különbség a hideg és a meleg évszakokra készült abroncsok között az abroncs anyaga. Persze mindkettő fő alkotóeleme a kaucsuk, de nem mindegy, hogy a keveréket hogyan állítják össze. A gumi a hőmérséklettel ugyanis „együtt mozog”: hidegben megkeményedik, melegben meglágyul. Különböző adalékanyagokkal képesek azonban ezt a gyártás során befolyásolni. A nyári gumik ezért a legjobb tapadási tulajdonságaikkal melegben rendelkeznek, és nem kell attól félni, hogy alkotóelemeik a forró nyári napokon gyorsan távoznak belőlük, mint a téliből a hidegben való rugalmasságot biztosító adalékanyag.

Mintázat

A nyári gumiabroncsok mintázatukban is eltérnek a téliektől. Amit a legtöbb nyári gumin megfigyelhetünk, az a futófelületen végig látható hosszanti mintaárok. A futófelületen nincsenek mikrobarázdák, amelyek a téli kerekek kapaszkodóképességét hivatottak növelni, ellenben annál több, az abroncs szélei felé vezető mély barázdát találunk, hogy a víz elvezetése megtörténhessen.

Új nyári gumi a vízelvezetésre kihegyezve

Maradhat a téli gumi?

Ez attól függ! Aki nyáron, téli abroncsokon közlekedik, az úgy számoljon, hogy minden kilométeren "kettőt" kopik. Éppen az előbb taglalt lágy keverékű mivolta miatt, a téli kerekek nyáron sokkal jobban kopnak. Ráadásul az apró kis "lépcsők", amelyek a mikrobarázdák között értelmezhetőek (néhány tizedmilliméteres lépcsőkről beszélünk) eltűnnek, így a hóban való kapaszkodóképességük jelentősen lecsökken.

Csak abban az esetben tudunk szemet hunyni a téli kerekek nyáron való használatától, ha a téli gumink elérte a minimális 4 mm-es profilmélységet (mintaárok mélység, ha nagyon szakszerűek akarunk lenni) és a következő téli szezont már amúgy sem tudnánk lehozni vele. Normál körülmények között nem fogunk semmi különöset tapasztalni, sőt valamivel talán még jobb is lesz a tapadásunk, mint a nyári abroncsokon, de a mintaárok kialakítása miatt marad a valamivel nagyobb zaj, és mondom: piszkosul fog kopni és öregedni. Aki így döntene, az számoljon vele, hogy ősszel már nem ússza meg a téli gumikra való beruházást.

Minden más esetben azt javasoljuk, hogy amikor már reggel is hét fokról indul a hőmérséklet. (Ez nálunk legkésőbb április közepén beáll), akkor szereljük fel a nyári gumikat. Nagy általánosságban azt mondhatjuk, a fűtési szezon indulásával és leállásával egyidőben kell abroncsokat cserélni.

Milyen gumit vegyek?

Ebben a bekezdésben főleg arra szeretnék kitérni, hogy új, vagy használt gumit vegyünk. Alapvetően itt (is) pénzkérdésről van szó. Természetesen az új gumi, az új gumi, nincs mese. De muszáj itt megállnunk egy picit, mert nem mind új, ami annak látszik.

Van itt minden kéremszépen!

Bár a nyári abroncsok esetében nincs kifejezetten ilyen korhatár, mint a télieknél (egy téli abroncs 6 éves koráig használható), érdemes odafigyelni, hogy pontosan mikor gyárották le az abroncsot, amit el akarnak adni nekünk. Talán már meséltem édesapám történetét, akinek kinézetre új, valójában azonban négy (4!!!!négy!4!) éves gumi adtak el. Hogy honnan jöttünk rá később?

Amikor a használatba vételt követő szezonban az abroncson megjelentek a mikro-repedések, gondoltam ránézek már a nálunk csak DOT számnak nevezett jelölésre. Valójában a DOT egy rövidítés, a jelölés pedig egy szabvány, amely az Egyesült Államokban született, de mára az egész világon ezt az egységes jelölést használják a gumi gyártók. DOT a United States Department of Transportation, vagyis az USA Közlekedési Felügyeletét jelenti (nagyjából), akik tehát arról a leghíresebbek, hogy elhelyeztek egy négy számjegyből álló jelölést az abroncsokon, amiből egyértelműen kiderül, hogy mikor jött le a gyártósorról.

2013. 24. hetében készült gumiabroncs DOT jelölése

A DOT szám értelmezése a következő. Az első két számjegy a gyártás hetét jelöli, míg a második két szám a gyártás évére utal. Nézzünk is egy példát, valami nyári gumisat. Tegyük fel, hogy a gumi oldalán a következőt olvassuk: DOT 4915. Ezt a gumit 2015. 49. hetében, vagyis valamikor december első felében készítették. Igen, így működnek a gumigyártók: nyáron gyártják a téli abroncsokat és fordítva: télen a nyáriakat. A fenti példában jelölt abroncs újnak számít. De ha 2413 jelöléssel próbálnak ránksózni gumikat, akármilyen akciós is az ára, inkább hagyjuk ott. Ha már újat szeretnénk, legyen valóban új az a gumi.

Apropó akciók

A kapitalizmus nagy találmánya a kedvezményes árusítás. Nem mennék bele most a dolog marketing értékébe (leginkább azért mert nem értek hozzá), de annyi szent, hogy ki lehet fogni olyan akciót, ahol nem próbálnak megvezetni, valóban új gumikat árulnak. Előnyben vannak azok az autósok, akiknek gyakori méretű abroncs van a kocsiján. (A francia autótulajdonosok többsége itt kiesett.:) ) A 195/65R15 méretű abroncsokkal például minden évben Dunát lehet rekeszteni, ebből tuti találunk kedvezménnyel árusított darabokat.

Az internetes vásáslással legyünk a legóvatosabbak: nem látjuk mit veszünk és meglehet, hogy olyasmiért fizetünk, ami nem az, aminek meghirdették.

Használt abroncsok

Egy átgumizás persze nem olcsó mulattság, érthető, ha valaki nem szeretne a jármű árával is párhuzamba állítható összeget költeni a gumikra. Ilyenkor jön szóba a használt gumiabroncs vásárlása. Én nem mondom, hogy mindenki felejtse el a használt gumikat, de minden esetre nagyon észnél kell lenni, ha ilyenre adjuk a fejünket. Mindenek előtt ott van a fent említett DOT szám. Azért 8-10 éves abroncsokra már ne pazaroljuk a pénzt, hiszen éppen spórolni szeretnénk…

Variációk egy témára: balra - túl alacsony nyomáson használt abroncs - középen a megfelelő - jobbra a túl magas nyomás miatt létrejött kopáskép

Használt gumikál mindig figyeljünk oda a futófelület egyenletes kopására. Az oldalt „lenyalt” abroncs veszélyes! Az olyan járművek, amelyek futóművének beállítása nem megfelelő, egyszerűen nem egyenletesen terhelik a kerekeket, így a gumiabroncsok aszimmetrikusan kopnak. Ezeket nagy ívben kerüljük el.

Egy példa arra, hogyan nyalja el egy rossz futómű a gumit

Másik nagy probléma lehet még a szálszakadás, amely durrdefekttel fenyeget! Ne csak egy reprezentáns abroncsok vizsgáljunk meg, hanem tüzetesen nézzük át mind a négy gumit, árgus szemekkel kutatva mindenféle deformáció után. Mik ezek?

Az oldalfelületen látható dudor szálszakadásra utal és azonnali cserét igényel!

A legjellemzőbb sérülések közé tartozik a gumi széleiben futó vastag acél merevítés hibája, ami a legtöbbször nyúlásos deformáció. Ilyenkor a gumi és a felni között nem megfelelő a tömítettség, és az abroncsunk minduntalan leereszt majd.

Aztán ott van az oldalfelületben keletkezett szálszakadás. Ezt legtöbbször nagyobb kátyúk okozzák, amikor belehajtunk nagyobb sebességgel. Ahol a szál megszakad, ott egy púp keletkezik az oldalfelületen, úgyhogy viszonylag egyszerűbb észrevenni.

Oda kell még figyelni a korábban már javított abroncsokra. Ha leszerelt állapotban a gumi belső felületén nagyobb foltozást látunk, akkor nyugodtan tovább is állhatunk, ennyire nem vagyunk rászorulva a használt abroncsra.

Gumik tekintetében is azt tudom mondani, mint az autóvásárláskor: lehet használt, de ne legyen elhasznált.

Márkás, vagy szerényebb?

Gumiabroncsból is óriási választék van. A klasszikus nagynevű márkák, mint a Continental, Pirelli, Michelin, Bridgestone stb. bizony érezhetően drágábbak, de tudni kell, hogy éppen ezek a cégek fordítanak a legtöbbet abroncsaik fejlesztésére, tesztelésére, ami meg is látszik a teszteken elért eredményeikben. Aki megteheti, hogy a prémium márkákat válassza, azokat semmiképpen nem beszélném le róluk.

Előírás az új gumikon a matrica, amelyből kiderül a gördülési ellenállás, a vízkiszorító képesség, és a jellemző zajkeltés is

A középkategóriában (pl. Dunlop, Kleber, Fulda, Barum, Hankook stb.) található abroncsok számítanak talán a legjobb választásnak. Ezek a gumik általában még megfelelő ellenőrzés mellett készülnek, minőségi kifogások sem nagyon vannak velük. Ezek a gumik gyakrabban is szerepelnek a műhelyek akciós listáján, bátran ajánlom mindenkinek.

Az alsó polcon találjuk a jellemzően kínai abroncsokat, amelyek nem is annyira rosszak, mint a hírük. Az utóbbi években már komolyabb autókon is láttam kínai gumikat, ami még nem jelentene semmit sem, de több forrásból is úgy értesültem, hogy ezeknek a gumiknak is egyre jobb a minőségük. (A gumik kategóriáit szubjektív tapasztalataim alapján írtam le.)

Egy mondatban

Ha egy mondatban kellene tanácsot adni gumiügyben, azt mondanám, még egy szerényebb minőségű új gumi is jobb, mint egy ki tudja hogyan használt régi.

Böngésszük a netet az akciós ajánlatokért, kérdezzük meg autóstársainkat tapasztalatainkról és végül azért saját ízlésünkre is támaszkodjunk! Aki tovább olvasna a témában, az itt folytathatja.

Az oldal fő támogatója

 

2016.07.25
- Rendőrségi vizsgálat miatt ideiglenesen szünetel a budapesti Keleti pályaudvar utas- és....
2016.07.25
- Kína elkészítette a világ legnagyobb kétéltű repülőgépét, amelyet elsősorban erdőtüzek....
2016.07.25
- Négy nagy európai nehéztehergépjármű-gyártó után a hétvégén ötödikként a svéd Scania is....
2016.07.25
- Egy ember meghalt, amikor kamion és személygépkocsi ütközött hétfő reggel a 7-es főúton....
2016.07.25
Az elmúlt 72 órában a rendőrök 174 személyi sérüléses közúti közlekedési baleset helyszínén....
2016.07.25
Nico Rosberg a Formula 1 Magyar Nagydíj hétvégéjén egy rendhagyó, jótékonysági céllal szervezett....
2016.07.25
Hosszú és nagyon nehéz verseny volt. De teljesítették a majd’ 11 ezer kilométeres távot, és....
2016.07.24
Azt már megszokhattuk, hogy az autóipari kutatásokkal foglalkozó ICDP nemzetközi kutatócsoport....
2016.07.24
A Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság egy hazai sörgyártó cég közreműködésével tartott....
2016.07.24
Hajnali négykor ellopott egy asztalt egy vendéglátó teraszáról, majd egy közelben álló rendőrségi....