Anyukám is érteni fogja! – Viharvert autók | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Viharvert autók

2014.05.13.

Szép kis hét áll előttünk, viharok, szél, orkán, tornádó, eső, jégeső, talán havazni nem fog, de milyen hatással van mindez ránk, autónkra, menet közben és parkoláskor?

Ahogyan az időjárás jelentéseket elnézem, ezen a héten végig különböző frontok váltogatják egymást, hol hideg, hol meleg lesz. Nem ritkák a felhőszakadások, viharok, erős széllökések, és ami a legrosszabb, a jégeső esélye sem elhanyagolható.

Frontérzékenység

Lehet szépíteni, de mivel emberből vagyunk, mindenkire hatással van az időjárás. Nem ugyanolyan a hangulatunk egy ragyogó napsütéses napon, mint amikor a szél az arcunkba csapja az esőt. Nem vagyok szakértője a humán meteorológiának, de annyi biztos, hogy a különböző fronthatások szervezetünket megviselik. A frontok váltakozásakor megváltozik a légköri nyomás, amit az emberek szervezete eltérő mértékben tolerál. Migrénes fejfájás, fáradtság, bágyadtság és ki tudja még milyen tünetek jelentkezhetnek rajtunk szimplán csak azért, mert rossz / jó (a megfelelő rész aláhúzandó) az idő.

Nyugodságot színlelj!

Sajnos az nem működik, hogy ha csupán az időjárás okozta rossz közérzet miatt nincs kedvünk kimozdulni, akkor otthon maradunk. Akik napi szinten autóznak, például munkaeszközük a kocsi, vagy dolgozni ezzel kénytelenek járni, azoknak sokkal jobban oda kell figyelni ezekre a hatásokra. Minden egyes oktatás alkalmával hosszan beszélünk arról, hogy az az időszak, amikor a volán mögött ülünk, semmi másról nem szólhat, mint arról, hogy biztonságban odaérjünk úticélunkhoz. Úgy kell rá tekintenünk, mint egy (nehéz) feladatra, amit közel tökéletesen kell teljesítenünk.

A helyzetet tovább fokozza, hogy például egy esős napon nem csak mi vagyunk lelombozva, hanem a közlekedés összes többi résztvevője is. Fokozottan kell tehát figyelni a többi autósra is, hiszen egy baleset szinte soha nem egyetlen résztvevős, az esetek zömében a másik fél is tehet valamit az elkerülés érdekében. Éppen a héten szereltem fel újra a fedélzeti kamerát - ami igazából egy okostelefon, megfelelő programmal - az autómba. Sajnos nem is kellett sokat várni, amíg az első veszélyhelyzetet rögzítette a rendszer. A budapesti nagykörúton haladtam a belső sávban, amikor egy kerékpáros a Baross utcából egyszerűen kikarikázott a körútra. Nem kis ívben – ami azért egy kerékpárral végrehajtható lett volna – hanem egészen a két sávot elválasztó szaggatott vonalig hajtott, mire be tudott fordulni: elém: Szerencsénk volt: éppen nem a tükröt néztem, éppen nem a rádiót tekergettem, éppen nem esett az ölembe hamu, éppen nem írtam SMS-t, de ezek az éppen-ek nem véletlenek. A balesetelemzésre is készülő szakértőként pontosan tisztában vagyok vele, hogy emberek milyen banális dolgok miatt járnak évekig bíróságra, és esetenként kapnak - nem is olyan enyhe - büntetést. Lássuk a videót!

 

Annyit azért a bringás lány javára kell írni, hogy bukósisakja és lámpája is volt. Az, hogy a nejlonszatyor mennyire hátráltatta a kormányzást, vagy segítette a láthatóságot nem tudom. Talán az lett volna a legjobb, ha a nyilvánvalóan tilos jelzésén nem megy át.

Ha esik, ha fúj

Heves esőben egyszerűen nem látunk ki rendesen az autónkból. Akármilyen fürge ablaktörlőnk van, van olyan felhőszakadás, amikor a legjobb, ha megállunk és megvárjuk, amíg elfogadható szintre csökken az esőzés. Megint meg kell említeni, hogy mások sem látnak. Egyszerre romlik több tényező, ne kísértsük tehát a sorsot: nincs az a sorsdöntő esemény, amiért megéri kockáztatni saját, vagy mások biztonságát!

Az esőnek hangja is van. Annyira tud kopogni a kocsi tetején és a szélvédőkön is, hogy képes teljesen elnyomni a közlekedés zajait. Hallásunk is nagyon fontos szerepet játszik vezetés közben, ráadásul az erős zaj miatt nem tudunk annyira koncentrálni a többi érzékszervünkre, egyszerűen azért, mert agyunkat ez zavarja, sőt hosszabb távon erősen fárasztja is.

Egyedül hallgatom, kopog az ablakon

Az ős Hungária zenekar Csepereg az eső című slágeréből idéztünk, de ők arról nem énekeltek, hogy ha kopog az eső az ablakon, akkor nagyobb baj is lehet. Elérkezett ugyanis a jégesők szezonja. A jégeső úgy alakul ki, hogy zivatarban a felfelé szálló meleg levegő magával viszi az oldott nedvességet (párát), ami odafent kicsapódik, majd megfagy. (Odafent: amikor repülővel utazunk, a pilóta be szokta néha mondani, hogy odakint mínusz 55 fok van, de a jégeső még sokkal lejjebb alakul ki). Ha nagyon erős a felfelé áramlás, akkor a jégszemek nagyra nőnek. Olyan nagyra, hogy aláhullás közben már nem tudnak felolvadni, így jég formájában hullnak vissza a földre.

Fusson ki merre lát!

Amikor érezzük, hogy kezd kopogni a jég, útközben a legjobb döntés megállni. Egyrészt hirtelen megváltoznak a tapadási viszonyok, kisebb jéglabdákon pedig úgy csúszhat az autónk, mintha tükörjégen mennénk. Másrészt, ha nagyobb jég esik az komoly károkat okozhat autónkban. Ha nem állunk meg, akkor azt kockáztatjuk, hogy a menetsebességből származó sebességkülönbség miatt, az autónk kismilliónyi jégdarabbal ütközik össze, amelyek kárt tesznek a fényezésben, súlyosabb esetben berepesztik a szélvédőnket, tetőablakunkat. A legjobb megoldás persze az, hogyha mihamarabb találunk egy fedett helyet, mondjuk egy benzinkutat. A terebélyes fákat nem javasoljuk, mert a villámok is veszélyesek lehetnek, bár elvileg a Faraday kalitka effektus miatt, autónkban védve vagyunk. Híres kollégáink erről már tesztet is csináltak.

 

Angolosok előnyben, a szöveg lényege annyi, hogy egy német laboratóriumban 800.000 volt feszültséget állítanak elő és ezzel sokkolják a járművet. Mivel az elektromosság a Faraday-elv szerint a kalitka karosszéria külső felületén „fut le”, ezért a bent ülők sértetlenek maradnak, sőt a teszt után a Golf indítható és minden fő funkciója megfelelően működik. Ennyit érdekességképpen, nem tudom hogy vagytok vele, én azért nem próbálnám ki szívesen.

Jégeső otthonról nézve

Nincs is annál felemelőbb érzés, mint a jó meleg szobából nézni a tomboló vihart. Autó tulajdonosok ezzel ne így legyenek. Akiknek nem jutott osztályrészül, hogy garázsban tartsák a kocsijukat, azoknak jó lesz valamit kitalálni jégeső esetére. Sok esetben jól jött már a kocsiban tartott pokróc. Téli felkészüléskor, sőt kerékcsere alkalmával is hasznát vettük már a vaskos textilnek, most is jut neki szerep. Az aláhulló jégdarabok behorpaszthatják a közel vízszintesen álló karosszéria felületeket. A motorház fedél, a tetőlemez, szedán kivitelű autóknál a csomagtér fedél vannak kitéve leginkább ennek a veszélynek. A sok apró horpadás nagyon el tudja csúfítani a kocsit, javíttatása pedig jó drága, hát még akkor, ha belegondolunk, hogy a nagy része kivédhető. Amikor két hete Dunaharaszti térségét sújtotta brutális jégeső, éppen a térségben voltam. A teraszon kopogni kezdett a jég, gyorsan magamra kaptam valamit és a nálam lévő pokrócokat (igen, nálam 3 db van állandóan) felterítettem a kocsi tetejére és elejére. Ez sokat csillapít egy jégdarab lendületén, no meg a kiadásokon. Pokróc hiányában kartonpapírt is használhatunk.

Szörnyű látvány a szép fényezésen

Ha már megvan a baj, akkor két választásunk van. Vagy nézegetjük a jégverési nyomokat a karosszérián, vagy javíttatásba kezdünk. A jégkárok javítására több technológia létezik. Az egyik, hogy a lemez felmelegítése után belülről kinyomkodják a horpadásokat. Ez nem igényel fényezést. Súlyosabb esetben a sérülések környezetében lecsiszolják a lemezt, majd egy tüskét hegesztenek rá, és ennél fogva húzzák ki a lemezt. A beavatkozás után fényezés szükséges. Persze vannak a hagyományos módszerek is, amikor a keletkezett mélyedést kitöltő anyaggal hozzák helyre, majd lefényezik a kocsit, de ez egyrészt könnyen látható nyomokat hagy, másrészt a festék ezeken a helyen felpattogzódhat. A legsúlyosabb esetekben az elem cseréje lesz a megoldás.

Ja, bocs!

Még az előző évtizedben történt, hogy a cégnél, ahol szakértőként dolgoztam, a nagyfőnököt Nyíregyháza közelében elkapta a jégeső. A Hyundai Sonata teteje úgy nézett ki, mint a Balaton viharban. Elvittük egy Mogyoródi úti márkaszervizbe. Mivel a cégünk neve nem sejtette, hogy járműszakértői üzletágunk is van. Bepróbálkoztak. A munkalapon a tetőlemez cseréje volt feltüntetve. Ez egyrészt drága mulattság volt, mert 700 ezer forint körüli számlát kapott a cég. A főnök megkérte a csoportot, hogy valaki menjen el vele átvenni a kocsit. Véletlenül volt nálunk festékréteg vastagságmérő készülék. Gyorsan kiderült, hogy elemcseréről egyáltalán nem volt szó, hanem egyszerűen legittelték a hibákat, majd lefényezték a tetőt. Hogy ezután a cég milyen útra terelte az ügyet, nem tudom, de tanulságként annyi elmondható, hogy az ilyen javításokat átvétel előtt érdemes szakértővel megnézetni.

Jég veletek!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....
2024.04.23
A japán csapat megszerezte az első győzelmét a 2024-es Hosszútávú-világbajnokságon annak....
2024.04.23
Közzétette az egyhetes ROADPOL akció eredményét az ORFK Kommunikációs Szolgálata. ..
2024.04.23
Egy eddig soha nem látott koncepciót húzott elő a Peugeot a tarsolyából.  ..
2024.04.22
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.22
Alig futott és egy fűtött garázsban pihent mintegy harminc éven át az a Honda NSX szupersportautó,....
2024.04.22
Összeütközött két személygépkocsi Budapest I. kerületében, a Hegyalja úton, a Sánc utcánál hétfő....
2024.04.22
Az ABB Motion legújabb, „Körforgásos jelleg: Nincs vesztegetni való idő” című jelentése szerint az....
2024.04.22
A felajánlóval, Ferencz Zsolt autótörténésszel és autóival május 18-án Felnémeten is találkozhat....
2024.04.22
A magyar után a német gyártószervezeti tanúsítványt is megkapta a pécsi Magnus Aircraft Zrt. A „....