Co2 kibocsátás

Az Európai Bizottság nyilvánosságra hozta a Tiszta Mobilitás Csomagot

2017.11.21.

Az Európai Bizottság meghatározta a 2020 utáni kereteket a közlekedés dekarbonizációjának folytatásához. Az európai autóipar vezető szerepének megtartása érdekében, továbbra is a járműgyártókon marad az egyik legköltségesebb fejlesztési irány terhe 2020 után is, mivel a következő évtizedben a CO2-kibocsátás csökkentése 30 százalékot kell kitegyen. „Definiálták a Tiszta Járművek fogalmát az alternatív üzemanyagok felhasználása szerint, így a plug-in hibrid, az akkumulátoros, a tüzelőanyagcellás elektromos, mellett a legszélesebb körben alkalmazható bio- és földgáz hajtású könnyű és nehézgépjárművek tartoznak e fogalomba” – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, az Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke. 

Az Európai Bizottság évek óta szisztematikusan törekszik Európa közlekedésének modernizációjára; az alacsony CO2 kibocsátású, károsanyagoktól mentes és a kőolajtól a mostaninál jóval kevésbé függő személy- és áruszállítás megteremtésére, eközben igyekszik figyelembe venni és egyensúlyt tartani a rendelkezésre álló erőforrásokkal is. Középpontban áll az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről szóló irányelv (2014/94/EU) megvalósítása, mely 2014-ben a tagállamok számára kötelezően előírta a fogyasztók számára elérhető villany, földgáz és hidrogén töltőinfrastruktúrák kiépítését, mint az alacsony kibocsátású közlekedésre való átállás feltételét.

A Bizottság november 8-án nyilvánosságra hozott „Clean Mobility Package” keretében ismertette a tagállamok Bizottság felé jelentett alternatív üzemanyag infrastruktúra programjainak értékelését. Általános megállapítás, hogy nem kellően ambiciózus a tagállamok vállalása, ezáltal az elérhető kibocsátáscsökkenés is mérsékelt marad. Figyelembe véve, hogy várhatóan az Unió személyközlekedésének igénye 42 %-kal, az áruszállítás teljesítménye pedig 60 %-kal emelkedni fog az évszázad közepére, a klímavédelmi vállalások 2050-re 60 százalékos mérséklést ígérnek (1990-hez viszonyítva), a jelenleginél határozottabb intézkedésre van szükség az alternatív üzemanyagok elterjesztése érdekében. Tudomásul véve, hogy a természeti, gazdasági, társadalmi erőforrások figyelembevételével, Európában a járműpiac portfóliója jóval 80 százalék felett belsőégésű motorokon fog alapulni 2030-ban, az alternatív üzemanyagok között a tiszta bio- és földgáznak rendkívül jelentős a szerepe a környezetterhelés csökkentése terén.  

A kibocsátások mérséklése érdekében az alacsony és nulla emissziójú járművek elterjedése alapvetően meghatározó, de gazdaságilag is fenntartható feltételek mentén kell megvalósuljon. Szükséges, hogy a kiválasztott üzemanyag alternatívák (villany, metán- és hidrogéngáz) infrastruktúrája egységesen elérhetőekké váljanak, felhasználásuk a fogyasztók számára vonzó lehetőségként biztosítsa Európa átmenetét a tiszta közlekedésre. Az infrastruktúra hálózatok kiépítése a Bizottság összegzése szerint 2020-ra 5,2 milliárd euró ráfordítást, 2025-ig terjedő időszakban pedig további 16-22 milliárd közötti invesztíciót igényel. A befektetés közösségi haszna az alacsonyabb egészségügyi terhelést eredményező tisztább levegővel, a közlekedés alacsonyabb költségszintjével, az ipar, benne kiemelten a 12 millió embert foglalkoztató járműipar versenyképességének megőrzésével érhető el. „Emiatt a Bizottság egyoldalról üdvözli a fő európai járműgyártók jelenlegi erőfeszítéseit, mely nagyobb számú akkumulátoros villanyautót helyez a piacra, azonban a Bizottság határozott mondatával hívja fel az autóipar figyelmét arra, hogy igazítson stratégiáján és tegye meg beruházási intézkedéseit más releváns alacsony és nulla emissziós technológiájú hajtásokba is” – emelte ki a csomag fontos üzenetét Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke, megjegyezve, hogy Európa egyszerűen sem gazdasági, sem környezeti alapon nem engedheti meg magának, hogy csak az akkumulátoros járművekbe kifejlesztésébe invesztáljon, elengedhetetlen a versenyképes CNG és LNG jármű kínálat mielőbbi megteremtése is.

„Azáltal, hogy a Tiszta Jármű fogalmát egyértelműen definiálja a Bizottság kommunikációja és az magában foglalja a CNG és LNG hajtású könnyű- és nehézgépjárműveket, megteremtődött a feltételrendszere a bio- és földgáz alapú közlekedés kiegyensúlyozott mértékű támogatásának, a tagállamok által eddig alkalmazott ösztönzők aránytalanságainak kisimítására” – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik. Hozzátette vannak tagállamok, ahol a kormányok az LNG-vel hajtott kamionok vásárlását 20 ezer euró, vagy azt akár meghaladó támogatással helyezik előtérbe. Egy LNG hajtású kamion használata annyi CO2 kibocsátásától mentesítheti környezetünket, mint a kizárólag megújuló árammal töltött, átlagos éves futásteljesítményű villanyautóból 72 db! Jogos igényként merül fel, hogy a CNG és LNG járművek elterjedését is a kormányok ösztönözzék, a vásárlók választási preferenciáit a Tiszta Járművek irányában egységesen tereljék. A közlekedés és a közlekedés energiafelhasználásával járó környezetterhelést együttes figyelembevételére tudatosan törekedni kell és az intézkedési programokat a költség – előny függvényének alapján kell meghatározni.

„Európa bár elindult a közlekedés megtisztításának irányába, azonban további határozott egységes lépésekre, intézkedésekre – a kormányok, a járműipar és a fogyasztók együttműködésére – van szükség annak érdekében, hogy a beruházások hatásukat elérhessék, a kitűzött célok az egyének és az együttes társadalmi érdekeket szolgálva megvalósulhasson” – emelte ki a Tiszta Mobilitás Csomag kommunikációjának lényegét Domanovszky Henrik. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....