használtautó átvizsgálás
Facebook oldalunkon megjelentettünk egy posztot egy Volkswagen Passat B7 megrendelőjéből, mert megmosolyogtató helyesírással tett kiegészítéseket az ügyfél a megrendeléshez. A szemle másnap lezajlott és a vizsgálati eredményeink alapján a kereskedő, aki bizományos értékesítésre vette át az autót, azonnal hívta a tulajdonost, hogy vigye onnan a kocsit, mert ezzel nem szeretné a bolt reputációját rontani. Megértjük.
Passat B7
Népszerű modell a Passat, főleg a Variant változata. Sokat nézünk belőle a vásárlás előtti használtautó átvizsgálásaink során. Jó múltkorában is megjelent egy esettanulmányunk, igaz, akkor nem a TDi, hanem az 1.8 TSi motoros változattal, ami egy negatív legenda lett.
Kétségtelen, hogy a kétliteres dízel változat a lehető legjobb döntés, ha Passat-ról van szó. A motorja takarékos, megbízható, nem nagyon jelentkeznek tüzelőanyag rendszer problémák sem. Az egyetlen gond az olajszivattyú meghajtással lehet, a hatszögtengely képes kikopni, ami megállítja a kenést és tönkreteszi a motort, de szerencsére ebben a 2012-es példányban már a hosszabb tengely van, és rendszeres ellenőrzéssel ez is a probléma is kiküszöbölhető.
Ez rendben volt
Mind a manuális, mint pedig a DSG váltós változatban van kettőstömegű lendítőkerék. Most egy hatsebességes kéziváltós kivitelt néztünk, de a váltó és a kuplung a lendkerékkel együtt rendben volt.
Van benne részecskeszűrő is. A DPF-et a legkönnyebben a kipufogóvég megtekintésével lehet ellenőrizni, ugyanis egy megfelelően működő szűrő esetében ennek nem szabad kormosnak lenni. Ennél kicsit kifinomultabb módszer a jellemző értékek diagnosztikai géppel való lekérdezése, ami természetesen része minden egyes vásárlás előtti használtautó vizsgálatunknak. A Passat részecskeszűrője alapjáraton 7, emelt üresjáraton 60 mBar volt, ami megfelelő.
Említettem már, hogy motorral nem szokott sokáig gond lenni, amiben most kicsit csalódtunk, ahhoz képest, hogy a műszerfal 174 ezer kilométert mutatott: bár a nagynyomású befecskendezőszelepek, vagy ahogyan többen ismerik, a porlasztócsúcsok korrekciós értékei is jók voltak, emelt fordulaton hirtelen nem beazonosítható, de mindenképpen rendellenes hang ismétlődött.
Kívül 10 éves
A festékréteg mérés jó eredményt hozott. Ritkán, de azért előfordul, hogy a gyárban az első fényezést az ellenőrzés nem találja megfelelőnek, ezért úgy ahogy van, elküldik még egy körre a karosszériát. Így fordulhat elő, hogy a kocsin körben bőven 200 mikron feletti értékeket mérhetünk, de amiért körben teljesen egyenletes a szórás és a takart elemeken is rendre kétszeres értékek jelentkeznek, gyári fényezésűnek minősül a kocsi. Korábbi törésre és javításra mindössze a motorház fedélen kellett következtetni, mert ez 300 fölé ugrott.
Amúgy az autón körben egy 10 éves járműre jellemző, főképp használatból eredő sérülések voltak: az első lökös alját lehúzta egy padka, feljebb egy kavics bontott ki egy nagyobb darabot a fényezésből. Ugyanezek a kis kövek sértették fel a tetőlemez első élét és a hűtőrács krómszínű bevonatú pálcáit is. Mindkét baloldali felni padkával találkozott, a baloldali sárvédőkre pedig módszeresen rányitogatta valaki az ajtót.
Hátul a vészhárító sarka volt lehúzva és egy nehezebben észrevehető sérülést is kiszúrtunk: a csomagtér ajtó alsó éle is fénysérült volt. A jobboldalon folytatódnak a karcok és az él-fénysérülések, rányitásos deformációk.
Belül 5 éves
A B7 utasterén nem látszik a kor, iszonyú jól tartja magát a gép. Egyedül a kormány volt megkopva, de hát ezt tekergetik a legtöbbet.
Alulnézet, futómű
A hátsó futóműre érdemes ránézni, sokszor folynak a lengéscsillapítók. De itt csak a pirosló rozsdát lehetett látni, abból viszont elég sokat. A gumik elöl-hátul nem fortak egyforma márkájúak, de majdnem egyformán 7 évesek voltak és egyformán kopottak, 3 mm körüli profilmélységgel.
Szervizkönyv nincs
A B7-es Passat korában még javában papíralapú szervizkönyvet adtak az autóhoz, de jó importhoz méltóan ez valahogyan elveszett. A kijelzett futásteljesítmény tehát adminisztratív módon egyébként nem lenne alátámasztható, marad tehát a tudomány, vagyis a diagnosztika.
A navigációs egységben találtunk egy tárolt hibakódot, aminek paraméterkörnyezeti adatiban a hiba fellépésekor a kocsiban 250.000 km volt. Furcsa ez a műszerfalról leolvasható 174.000 mellett.
Ez nem azt jelenti, hogy most 75 ezerrel több van a kocsiban, hanem hogy valamikor ennyivel több volt benne. Fránya technológia…
Hab a tortán
A Passat-ot Comfortline felszereltségűként kínálták, de sajnos ez sem igaz. A VW-csoportos autók hátuljában gyárilag van egy kódzászló, ami árulkodik a felszereltségi szintről is és ez alapján sajnos a vizsgálat autó a szerényebb, Trendline felszereltséget képviseli.
A kereskedő dühbe jön
Említettük a kereskedés tulajdonosának a vizsgálati eredmény alapján támasztott km-óra manipulálásra vonatkozó gyanúnkat, aki gyorsabban döntött, mint a SkyNet az emberiség kiirtásáról: a kocsinak mennie kell a kereskedésből, ők a gyanús holmit nem szeretnék árulni, még bizományban sem.
Tekerés volt, van és lesz
Vásárlás előtti használtautó-átvizsgálást végzünk 10 éve. Bár egyre ritkábban, de azért rendszeresen találunk tekert órás autókat, vagy a valóságnál jóval szebbnek, jobbnak hirdetett kocsikat. Ez a jelenség nem tud kihalni, de – pláne egy német autónál – nagyon jó szűrhető.
Az autót egyébként 3,4 millióért árulták, ami önmagában nem lenne rossz ár ezért az autóért, csak hát maga a tény, hogy mókolásgyanús, megértem, ha elveszi az érdeklődő (és a kereskedő) kedvét.
További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!