Ford Mondeo

Búcsú a nagy Fordoktól

2021.08.14.

Ahogy a legtöbb mérvadó autógyár, a Ford is ott volt az európai felső-középkategória tündöklésekor és bukásakor. Kár, hogy most épp utóbbi korszakot éljük.

Amíg a világ többi részén még élnek és virulnak a szedánok, sőt, újra felkapják őket például Észak-Amerikában, addig Európa szinte teljesmértékben szakított velük. Mindez pedig az SUV-k térnyerésének köszönhető, amik ugyan sosem fogják kiváltani egy felső-középkategóriás szedán kifinomult menettulajdonságait, mégis egyre növekvő eladási számokat produkálnak ennyi év távlatából is.

Márpedig ha életben akar maradni egy autógyár az egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási normák, és a félvezetőhiány szorongató időszakában, akkor nincs mit tennie, meg kell szabadulnia a kevésbé profitábilis modellektől, és olyan szegmensek felé kell nyitnia, amik hozzák az elvárt eladási számokat. Ezért is döntött úgy a Ford, hogy végleg elbúcsúzik a Mondeotól, utód nélkül. Időtlen idők óta először, nem lesz felső-középkategóriás szedánja a Fordnak. Úgyhogy itt az idő, hogy lezárjunk egy korszakot, és visszatekintsünk a Ford szedánok útjára.

Ha nagyon vissza akarnánk tekinteni, akkor egészen 1923-ig kellene visszakanyarodnunk, amikor a Ford bemutatta a T-modell négyajtós változatát, vagyis a világ első tömeggyártásban készülő saloon carját, ahogy az angol mondaná. Ugyanakkor az első, a mai értelemben vett szedán formáért 1939-ig kell visszakanyarodnunk. Ekkor mutatták be Németországban és számos skandináv országban a Taunus két- és négyajtós változatait. Minden idők talán legszebb szedánjáig mégis érdemes 1955-ig kalauzolni, vagyis a Thunderbird első generációjának leleplezésééig. Létezett belőle kétüléses, V8 motoros, kabrió változat, mindez az 50-es évek letisztult formáival és krómlázával vegyítve.

Aztán ott volt a Falcon, ami a Chevrolet Corvairnek állított közvetlen versenytársat 1960-ban, és nem kevesebb, mint 435 676 darabot adtak el belőle egy modellévben. Ugyanakkor az első európai fejlesztésű Ford szedán a Cortina volt, ami egy nagyszerű válasz volt az angol fejlesztő csapat részéről a 60-as évek kihívásaira. Tágas, elegáns, mégis elérhető volt, egy sor négyhengeres motorral a kínálatban. 1965-ben még a Mininél is több eladást produkált a szigetországban 116 637 eladott példánnyal. Csak összehasonlításként: 2019-ben a Fiesta számított a legnagyobb számban eladott autónak az Egyesült Királyságban 77 833 darabbal.

Később a Cortina alá érkezett a megfizethetőbb Escort, míg fölé a még több luxust és akár V6-ot is kínáló Granada. Jól mutatja a szedánok térnyerését, hogy ezen modellek mind hozták a három dobozos formajegyeket. Egyszerűen akkoriban a szedánok uralkodtak. Aztán jött a 80-as évek és a fejlesztésekbe már keményen beleszólt az aerodinamika. Nem véletlenül ennyire szexi a mai napig a Ford Sierra, amiből készült két- és négyajtós liftback, vagyis kupé, négyajtós szedán, ötajtós kombi, sőt, még pickup változat is. Volt belőle hátsó- és összkerekes változat is, opciós sperrel.

1988-ban bemutatkozott a Cosworth változat, hogy egy életre a köztudatba égesse a nevét, köszönhetően megannyi versenysikerüknek akár a DTM-ben, akár a Brit Túraautó Bajnokságban, akár jóval messzebb, Ausztráliában. 1985-ben csatlakozott a kínálathoz a Sierra nagytestvéreként elhíresült Scorpio, amibe belepakoltak minden modern kütyüt, ami akkoriban elérhető volt. Második generációja volt az első európai Ford modell, amit már komputeren fejlesztettek. Ugyanakkor a ma is ismert Mondeo modellcsalád csak 1992-ben kezdte meg pályafutását, döbbenetes eladási számokat produkálva, így aztán gyorsan világtermék lett. Egyszerre volt céges autó, családi autó, vagy éppen sportautó, hiszen a 90-es évek végén megérkezett a V6-tal szerelt ST változat is.

Ugyanakkor a 2000-es években csökkenni kezdtek a számok, és ezen az új generációk sem tudtak érdemben javítani. 2012-től, Fusion néven, ugyanazt a modellt kapta meg az USA, mint mi itt Európában, csupán mexikói gyártásból. Egyszerűen már nem érte volna meg kétféle szedánt fejleszteni párhuzamosan. 2017-ben aztán végleg eltűnt a Mondeo a toplistákról. A 2013-tól kínált, és tavaly leköszönt Ford Fusion volt az utolsó Ford szedán Észak-Amerikában, a nálunk is kínált Ford Mondeo pedig 2022 márciusában ér utolsó modellciklusa végéhez. Érdemes még lecsapni az utolsó példányokra, hiszen a Mondeo továbbra is egy rendkívül jól vezethető, kényelmes, praktikus, jól összeszerelt autó. Hiányozni fog a szalonokból!

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.07
A BMW Group mexikói gyára magasabb fokozatba kapcsolja a Neue Klasse modellgeneráció érkezésére....
2024.05.07
Igazi szerelemes levelet írt a DirtFish magazin annak a cseh tervezőnek, aki elmondásuk szerint a....
2024.05.07
Pozitív tapasztalatokkal zárt és csapatának dicséretét is megkapta Losonczy Levente az elmúlt....
2024.05.07
Kissé a szervezőket is meglepő, nagy érdeklődés mellett zajlott az I. Mercedes-Benz klasszikus....
2024.05.07
Peugeot a robogók gyártása terén is komoly múltra tekinthet vissza, s mióta létrejött, mindig....
2024.05.07
- Magyarországot gazdasági ökoszisztémája, infrastruktúrája és szellemi tőkéje egyaránt alkalmassá....
2024.05.07
Összeütközött egy nyerges vontató és egy tehervonat a Heves vármegyei Adácson, a Kossuth Lajos....
2024.05.07
Az elmúlt években a globális ellátási láncokra soha nem látott nyomás nehezedett a világgazdaság....
2024.05.07
A baleset a Balaton felé vezető oldalon, Szabadbattyánnál akadályozza a forgalmat - máshol is....
2024.05.07
- Amióta a BMW bejelentette, hogy Debrecenben építi fel legújabb autógyárát, ugrásszerűen nőtt az....