autóvadász

Csökken a gépjárműlopások száma!

2016.01.03.

Csökken a gépjárműlopások száma az AUTOVADASZ.EU weboldal bejelentései alapján, a 2015-ös évre szóló autólopási statisztika szerint, ami nagyon meglepő eredményeket hozott.

A weboldal indulása óta megszoktuk, hogy az ismertségünk növekedésével egyenes arányban növekszik a bejelentéseink aránya is. Így a 2014-es évben már 1024 lopott gépjárműről érkezett bejelentés az AUTOVADASZ.EU weboldalra. Tapasztalatunk és a visszajelzések alapján ez az ismertség nem csökkent, hanem nőtt 2015-ben, mégis csak 520 bejelentés érkezett lopott gépjárművekről.

Ennek két oka lehet:

  1. Rosszul hisszük azt, hogy az oldalunk ismertsége egyre nagyobb
  2. Jelentősen csökkent az autólopások száma, így az AUTOVADASZ.EU weboldalra érkezett bejelentések száma is csökkent.

Véleményünk szerint a második ok a legvalószínűbb. Ennek indokai pedig a következők:

Az oldal indulása óta a kiadott statisztikáink általában jelentős hasonlóságot mutatnak az ORFK által kiadott hivatalos gépjárműlopási statisztikákkal akár a gépjárművek márkáját vagy a tolvajok által a legközkedveltebb budapesti kerületek nézzük. Ugyanakkor mind a weboldalunk mind a közösségi oldalaink népszerűsége és látogatottsága egyre nő a Google Analytics és a facebook statisztikák szerint.

A csökkenés számát igazolja az is, hogy a rendőrség látványos akciókkal, jelentős támadást indított az autótolvajok ellen az elmúlt évben. Az akciók során több száz lopott gépjármű került elő és több tucat autótolvaj, orgazda, és hamisító kezén csattant a bilincs. A rajtaütéseknek két nagyon fontos eredménye lett. Sok gépjárműbűnözéssel foglalkozó rosszfiú hűvösre került. Sok bűnözőnek pedig elment a kedve az autólopástól és inkább másik bűnipari ágazatban kamatoztatta haszontalan tudását.

A 2015-ös statisztikánk eredményeit összegezve egy-két dolog kiemelendő: A gépjárművek márkáit tekintve 2015-ben a jól ismert trend folytatódott, az első helyen most is a Wolksvagen és a Toyota állt, őket követte a Ford, Suzuki, Renault és az Opel.

Mint minden évben most is el kell mondanunk, hogy ezek a márkák azért ennyire népszerűek, mert ezekből gyártmányokból fut a legtöbb hazánk útjain. Például a Volkswagen, a Ford és Renault esetében nem csak a személyautókat, hanem a haszongépjárműveket is előszeretettel lopják, majd azokat szétbontva a feketepiacon értékesítik őket. A Toyota esetében akár személygépjárműről, akár haszongépjárműről legyen szó, az orgazdák számára kínálkozó lehetőség az afrikai piacokon, egyben értékesíteni a kocsikat. Így Toyotákból gyakran a már kis értéket képviselő, leharcolt és öreg igáslovakat (Hiace, Hilux) is elkötik a tolvajok. A VW Transporter szériák hasonló cipőben járnak  és annyit lopnak el, hogy a tolvajok által pereferált típusok 20-as listájára is felkerült a neve. A T3 és a T4 sorozathoz tartozó lakóbuszok, kisbuszok, kisteherautók és platós haszongépjárművek vagy itthon, vagy valamelyik kelet európai országba élednek újra. A jármű állapota itt is lényegtelen kezdve a főként nyaralásokra használt Westfalia lakóbuszoktól a duplakabinos, platós, ütött-kopott, 25-30 éves autókig.

A Suzuki esetében kizárólag személygépjárműveket lopnak el a tolvajok, ez rögtön meg is látszódik ha a típusokra lebontott statisztikát nézzük. Hiszen az első helyen hazánk egyik legnépszerűbb autója a Suzuki Swift áll. Mivel az egyik legtöbbet értékesített típusról van szó, így nem meglepő, ha sokat visznek el belőle. Sokkal többet mond az, hogy a második helyre a VW Golf mellé feltornázta magát a Toyota Prius. Az a Prius, amely egy pár éve még nem is szerepelt a statisztikánkban, mert nem vittek el belőle csak egy-kettőt a tolvajok. Az ok egyértelműen azzal magyarázható, hogy az utóbbi években külföldről sok használt, főként 5 és 9 év közötti Prius került be hazánkba, ezekhez pedig szükség van az olcsó alkatrészekre. Így gyakran a feketén javíttató, Prius tulajdonosok generálják egy-egy autó ellopását. Ez a megállapítás érvényes a Suzuki Swiftekre is. Érdekes viszont mindkét típus esetében az, hogy megbízható, kis szerviz igényű autókról van szó. Ezért valószínűleg a feketepiacon a típusok karosszéria elemei, légzsákjai, lámpái és a hajtáslánc erősen igénybevett elemei számítanak sláger terméknek.

Természetesen továbbra is Budapestről érkezik az autólopási bejelentések majdnem 90 százaléka, mint az eddig is megszokott volt. Szintén megszokott a trend akkor, ha a budapesti kerületek eloszlását nézzük, a bejelentett autólopások arányait tekintve. Mivel minden évben megjegyzéseket kapunk az éllovas XI. kerület miatt ki kell emelnünk, hogy ez a kerület arányait tekintve az egyik legnagyobb budapesti kerület.

Az oldal fő támogatója

 

2016.08.31
Elismert járműipari szakember. Két évvel ezelőtt azonban úgy döntött, a politikában folytatja.....
2016.08.31
Különösen gyorsítások során vagy autópályán haladás közben takarítható meg akár 13 százalék....
2016.08.31
Jóváhagyta a Fővárosi Közgyűlés szerdán azt a megállapodást a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal....
2016.08.31
A ProGlove ipari okoskesztyűvel a cseh autógyártó a jövő innovatív technológiai megoldásaira....
2016.08.31
A Samsung legújabb beruházása Gödön a magyar beszállítók számára is kedvező lehet, a Nemzeti....
2016.08.31
Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke volt a vendége az M1 Ma délelőtt című műsorának,....
2016.08.31
Frontálisan ütközött egy autó az úton éppen átszaladó őzzel, amely a szembe jövő autó utasterébe....
2016.08.31
Bruttó két forinttal emelte a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán a Mol Nyrt....
2016.08.31
A Pozsony-környéki Malackyban hivatalosan is megnyílt a Volkswagen-csoport új konszolidációs....
2016.08.31
Dániában újabban tömegesen követnek el autók elleni garázdaságot: ismeretlen okokból felgyújtanak....