Formula E

"E BMW-k" a versenypályán!

2015.08.27.

A BMW speciálisan felkészített járműflottája biztosítja az FIA Forma-E versenysorozat 2015/2016-os szezonját

Miként a kizárólag elektromos meghajtású formaautókat rajtrácsra állító FIA Forma-E versenysorozat debütáló, 2014/2015-ös szezonja során, úgy a 2015. október 17-én kezdődő második, 2015/2016-os szezonban is a BMW lesz az új keletű versenyszéria hivatalos biztonsági járműflottát szállító partnere. Amíg a jövőbe mutató BMW i8 plug-in hibrid sportautó idén is biztonsági autóként teljesít szolgálatot a sorozat tizenegy futamán, addig a teljesen elektromos (és mint ilyen, teljes mértékben emisszió-mentes) BMW i3 ezúttal is orvosi autóként dolgozik majd, akárcsak a sorozat tavalyi, bemutatkozó szezonja során.Idén a járműflotta két-két darab, speciálisan felkészített BMW i modellje mellé egy pár BMW C evolution elektromos robogó és egy BMW X5 xDrive40e plug-in hibrid négykerekű is csatlakozik, utóbbi Forma-E debütálásával pedig újabb taggal bővül a BMW i autók alkotta eDrive járműcsalád.

„A BMW i és a Forma-E tökéletesen kiegészítik egymást” – mondta Jörg Reimann, a BMW szerepvállalását koordináló BMW Brand Experience alelnöke. „A világ motorsport-nagyhatalma, az FIA egy vadonatúj, elképesztően izgalmas irányt nyitott meg az FIA Forma-E versenysorozat létrehozásával, amelynek mi már egészen a kezdetektől részesei vagyunk. Tisztán elektromos meghajtású formaautóival, a legnagyobb metropoliszok belvárosában megrendezett futamaival és a rajongók közösségi médián keresztüli elérésével a sorozat szédületes rajtot vett már az első évben, a BMW pedig mindennek kulcsfontosságú alkotóeleme.

A hivatalos biztonsági járműflottát szállító partnerként a széria biztonsági autója a BMW i8, orvosi autója pedig a BMW i3. Eme nagyszabású elköteleződés újabb lehetőséget biztosít a BMW-nek arra, hogy demonstrálja az elektromos mobilitás terén elfoglalt vezető szerepét. Mi több, az újfajta versenysorozatnak köszönhetően a világ nagyvárosaiban rajongók milliói élhetik át testközelből a vezetés azonfajta lebilincselő élményét, amelyről a BMW modelljei világszerte ismertek. Összefogásunk a Forma-E sorozattal óriási lendületet vett: miután 2014-ben és 2015-ben lefektettük a sikeres partnerség alapjait, a 2015/2016-os szezonban már kizárólagos biztonsági járműflotta-szállítóként dolgozunk együtt” – fogalmazott Jörg Reimann.

A Forma-E második felvonását immáron „nyílt” versenyként rendezik meg a szervezők: amíg a tavalyi, debütáló szezonban mindegyik versenyautó műszakilag azonos volt, addig idén a tíz csapatból nyolc már saját fejlesztésű járműtechnológiával áll rajthoz. A műszaki eltérések elsősorban a hajtásláncra – azon belül is az elektromos motorra, a feszültség-átalakító inverterre, a váltóra és a hűtőrendszerre – koncentrálódnak, amitől a versenyautók más-más végsebességre lesznek képesek, eltérő lesz a hangjuk, és mindenekelőtt a hatékonyságuk is megváltozik.

A 2014/2015-ös FIA Forma-E versenysorozat három kontinens tíz országába látogatott el, összesen tizenegy futammal, amelyeken tíz csapat két-két pilótája versenyzett, műszakilag teljesen azonos formaautókkal. Az idény legutolsó, londoni versenyén Nelson Piquet Jr. emelhette magasba az abszolút győzelmet jelentő serleget, amellyel ő lett a versenysorozat történetének első bajnoka. A második szezon 2015. október 17-én rajtol Pekingben, az idei tizenegy futam ezúttal is tíz különböző országba viszi el az elektromos formaautók összecsapásának izgalmát.

A BMW i modellek 2013-ban bemutatott eDrive technológiáját a BMW egyre több modellsorozata örökli meg. Mindez az FIA Forma-E versenysorozat biztonsági járműflottájában is tetten érhető, a következő modellek képében.

BMW C evolution

A BMW Motorrad két darab BMW C evolution elektromos robogóval támogatja az FIA Forma-E versenysorozat 2015/2016-os idényét. A robogók teljesen emisszió-mentes közlekedést nyújtanak, a következő paraméterek mellett:

  • Hétköznapi használat mellett a folyamatosan töltődő akkumulátorról táplálkozó állandómágneses szinkronmotor elektromos meghajtása 100 kilométeres hatótávolságra képes (EU-tesztkörön mért érték)
  • Maximum teljesítmény: 35 kW (48 lóerő)
  • Csúcsnyomaték: 72 Nm
  • Végsebesség: 120 km/óra (elektronikusan szabályzott)
  • Gyorsulás 0-100 km/óra: 6,2 másodperc; gyorsulás 0-50 km/óra: 2,7 másodperc
  • Járműtechnológiai innovációk: tolatási segédlet, nyomaték-szabályozás, négy menetprogram, ABS, hibrid felépítés, színes TFT kijelző, LED-optikás nappali menetfény és oldalfény, személyautó-szabványnak megfelelő elektromos biztonság

BMW X5 xDrive40e

A 2015 őszétől elérhető BMW X5 xDrive40e plug-in hibrid modell speciálisan felkészített műszaki mentő járműként dolgozik majd az FIA Forma-E versenysorozat futamain. A technológiai innovációkat felvonultató autó minden tekintetben megfelel az FIA által előírt biztonsági követelményeknek.

  • Tisztán elektromos meghajtással a modell több mint 31 kilométer megtételére képes (EU-tesztkörön mért érték)
  • Abszolút hatótávolság: több mint 800 kilométer
  • Rendszerteljesítmény: 313 lóerő
  • A rendszer csúcsnyomatéka: 450 Nm
  • Végsebesség: 210 km/óra (csak elektromos meghajtással 120 km/óra)
  • Gyorsulás 0-100 km/óra: 6,8 másodperc

Az FIA Forma-E biztonsági követelményei érdekében végzett módosítások:

  • LED-optikás fénycsíkok és stroboszkóp
  • FIA által homologizált rádióberendezés és transzponder a jármű elektromos rendszerébe építve

BMW i3

Az FIA Forma-E versenysorozat futamainak orvosi autója idén is a folyamatosan töltődő akkumulátorról táplálkozó, tisztán elektromos meghajtású BMW i3 modell lesz. Az elektromos formaautók versenyein két BMW i3 áll majd készenlétben.

  • Tisztán elektromos meghajtással a modell több mint 160 kilométer megtételére képes (EU-tesztkörön mért érték)
  • Maximum teljesítmény: 170 lóerő
  • Csúcsnyomaték: 250 Nm
  • Végsebesség: 150 km/óra (elektronikusan szabályzott)
  • Gyorsulás 0-100 km/óra: 7,2 másodperc

Az FIA Forma-E biztonsági követelményei érdekében végzett módosítások:

  • LED-optikás fénycsíkok, tűzoltó készülék, speciális fényezés és matricák
  • FIA által homologizált rádióberendezés és transzponder a jármű elektromos rendszerébe építve
  • Utólagos rögzítési pontok az orvosi felszereléseknek

BMW i8

A BMW i8 napjaink legprogresszívabb sportautója, amely azáltal, hogy egy vérbeli sportautó teljesítményét és kiállását egy kisautó üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékeivel egyesíti, megteremtette a hosszú távon fenntartható sportautók vadonatúj szegmensét. A BMW i8 plug-in hibrid sportautó az innovatív eDrive technológiának köszönhetően városban teljesen emisszió-mentes közlekedést, miközben városon kívül erőteljes, sportautós menetteljesítményt kínál, ahol már a kiemelkedően hatékony, BMW TwinPower Turbo turbófeltöltésű technológiával dolgozó, 1.5 liter hengerűrtartalmú benzinmotor is bekapcsolódik a hajtásba.

Forradalmi járműkoncepciójával – amely egy modellbe sűríti a szénszálas utascella, az alumínium alváz és a 0,26-os alaktényezőjű légellenállás előnyeit – a BMW i8 a vállalatcsoport aktuális csúcstechnológiájának megtestesítője.

Az FIA Forma-E versenysorozat 2015/2016-os szezonjának futamain a BMW i8 vállalta el a Qualcomm biztonsági autó szerepét. A két biztonsági autó részletekbe menő változtatásai messze túlmutatnak a teljesítmény-orientált módosításokon, hiszen az FIA Forma-E versenysorozat 2015. október 17-én, Pekingben kezdődő második szezonjának biztonsági előírásait is maradéktalanul teljesítenie kell.

Az új BMW i8 biztonsági autó a világ első járműve, amelyet a Qualcomm Halo™ induktív, 7,2 kilowatt töltési energiájú technológiai prototípussal szereltek fel. A rendszer körülbelül egy óra alatt képes teljesen feltölteni a BMW i8 elektromos meghajtását biztosító nagyfeszültségű akkumulátort.

  • Tisztán elektromos meghajtással a modell több mint 37 kilométer megtételére képes (EU-tesztkörön mért érték)
  • Abszolút hatótávolság: több mint 600 kilométer
  • Az FIA Forma-E biztonsági autó rendszerteljesítménye: körülbelül 380 lóerő
  • A rendszer csúcsnyomatéka: több mint 570 Nm
  • Végsebesség: 250 km/óra (csak elektromos meghajtással 120 km/óra)
  • Gyorsulás 0-100 km/óra: kevesebb, mint 4,4 másodperc; gyorsulás 80-120 km/óra: 2,6 másodperc

Az FIA Forma-E biztonsági követelményei érdekében végzett módosítások:

  • Homologizált biztonsági cella szabadalmazott csőszerkezettel, a járműszerkezet teherbíró elemeihez csavarozva és hegesztve
  • Új LED-optikás fénycsíkok és stroboszkóp
  • FIA által homologizált rádióberendezés és transzponder a jármű elektromos rendszerébe építve
  • Plusz két 12V-os foglalat 25A biztosítékkal
  • Szénszálas kagylóülések
  • Szénszálas középkonzol
  • Hatpontos biztonsági övek
  • Eltávolított belső kárpitozás és kivett légzsákok
  • A biztonsági cella miatt módosított belső kialakítás
  • Új helyre került biztonsági övek
  • Hivatalos matricák

Az új BMW i8 biztonsági autó műszaki módosításai a sorozatgyártott modellekhez képest:

Alváz

  • Módosított felfogatási pontok és felsőbb keresztlengőkarok
  • Speciálisan a modellre szabott Bilstein rugók és lengéscsillapítók
  • 15 milliméterrel alacsonyabb hasmagasság

Keréktárcsák és gumiabroncsok

  • 20” méretű, fekete, homokfújt ATS versenyfelnik
  • Michelin Pilot Super Sport sport gumiabroncsok elöl 245/35 R20, hátul 285/30 R20 méretben

Fékrendszer

  • BMW M3 GT4 féktárcsák és elöl hatdugattyús, hátul négydugattyús féknyergek
  • Az első féktárcsák nagyobb szellőzése és jobb hűtése a módosított első lökhárító és a légterelő lemezek okozta közvetlen légáramlat-bevezetésnek köszönhetően
  • További légbeömlőket és légterelőket helyeztek el a karosszéria aljának hátsó részén, amely a légterelő lemezek segítségével, egy légszívó csatornán keresztül nagyobb légáramlattal hűti a hátsó féktárcsákat

Légellenállás

  • Felére kisebbített hűtőrács-lamellák és módosított első légáramlat-szabályzás
  • 850 wattos első ventilátor nagyobb lapátokkal
  • Módosított légbeömlő a motorháztetőn
  • Átdolgozott légterelő elemek
  • Új légáramlat-elvezetés és új légterelő lemezek a karosszéria alján
  • Légkivezető nyílással ellátott hátsó plexilemez a hátsó ablak helyén
  • Eltávolított hangszigetelés és motorburkolat
  • Plusz két hűtő ventilátor a motortérben
  • Eltávolított légkivezetés a C-oszlopnál
  • Eltávolított alsó motorhang-szigetelés
  • Új stabilizátorrúd-csapágyak
  • Nagyobb diffúzor a belsőégésű erőforrás alatt (75 milliméter)
  • Hőszigetelés a kipufogórendszerhez
  • További szénszálas légterelő lapok a karosszéria hátsó részén
  • További diffúzorok az autó alján (elöl és hátul egyaránt)

Nagyfeszültségű akkumulátor

  • Tesztelési célok szerint módosított akkumulátorcella, körülbelül 10 kW-tal megnövelt elektromos teljesítménnyel

Módosított bukókeret

  • Folytonosan megtervezett csőszerkezet
  • Deformálódási tűrőképesség: 640 Nm/mm²
  • Szakítószilárdság: 695 Nm/mm²
  • Megedzett és összehegesztett csavarok
  • Bukókeret önsúlya: 48 kilogramm
  • Az első FIA által homologizált BMW i8 bukókeret

Vadonatúj induktív töltési prototípus (Qualcomm Halo™)

  • A BMW i8 FIA Forma-E Qualcomm biztonsági autó a világ első járműve, amelyet a Qualcomm Halo™ induktív, 7,2 kilowatt töltési energiájú technológiai prototípussal szereltek
  • A rendszert extrém éghajlati és időjárási körülmények között tesztelték, majd az EMC Corporation multinacionális technológiai vállalat is jóváhagyta

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.04
Összeütközött egy busz és egy személyautó Budapest XX. kerületében szombat délután a Szentlőrinci....
2024.05.04
306DT motoros Jaguar F-Pace-t vizsgáltunk. ..
2024.05.04
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője nyerte a Forma-....
2024.05.04
Rajtbalesetes ütközések után is első a Túraautó Világbajnokságban a magyar pilóta. ..
2024.05.04
Mire jó ez az amerikai nagyzolás?   ..
2024.05.04
Már az iskolai szünidő kezdete előtt egy hónappal, május 13-tól sűríti a Balatonhoz induló....
2024.05.04
Használtautó tesztünk közelgő főszereplője egy Fiat Panda lesz, ez adta az ötletet a mai cikkemhez....
2024.05.04
Knezsik Istvánnal, az Autós Nagykoalíció (ANK), valamint a Magyar Gépjárműimportőrők Egyesületének....
2024.05.04
A Budapesti Rendőr-főkapitányság budai kerületi kapitányságai közlekedésrendészeti akciót tartottak....
2024.05.04
Az EU-s rendelet alapján március végén kellett volna bevezetni Szlovákiában az egynapos autópálya-....