közelekedésbiztonság

Érted vagyunk - Hogyan előzhetjük meg a ráfutásos baleseteket?

2021.12.20.

Szinte minden évszakban előfordul, különösen ősszel és télen, leginkább autópályákon és forgalmas városokban ráfutásos baleset. Nem ritkán hat-nyolc-tíz autó is egymásba rohan. A középen levők járnak a legrosszabbul, mert a kocsi eleje és hátulja is sérül. Szerencse, ha az ember nem.

A ráfutásos balesetek oka kizárólag a figyelmetlenséggel és a nem megfelelő követési távolság betartásával magyarázható.

Gyakori városban, ahol a nagy a forgalom. Fotó: police.hu

Az évszaknak megfelelő gumiabroncs használata, a minimum két másodpercnyi követési távolság betartása az előttünk haladó jármű mögött, valamint a kicsivel több odafigyelés már jelentősen csökkentené ennek a baleseti típusnak a bekövetkezését. Az úgynevezett két másodperces szabály több Európai országban is elterjedt. Lényege, hogy az előttünk haladó jármű mögött annyi métert hagyjunk követési távolságként, amennyit járművünk aktuálisan két másodperc alatt megtesz. Korszerű autókban már van olyan mérőműszer, amelyet ha lehívunk, a műszerfalon jelzi, hogy az előttünk haladó jármű és az általunk vezetett kocsi között hány másodperces a távolság. Ennek hiányában a szemünkre hagyatkozhatunk.

Számokban kifejezve, és ezt a szabályt alapul véve 50 km/h sebesség esetén lakott területen belül 30 méteres, míg lakott területen kívül 90 km/h sebességgel közlekedve 50 méteres követési távolságot szükséges tartani.

És autópályán, ahol gyakran még nagyobb. Fotó: police.hu

A rendőrség szinte hetente felhívja a figyelmet a ráfutásos balesetek veszélyeire. Volt, hogy az autósok olyan illatosítót kaptak ajándékba, amely feltünteti, hogy adott sebességnél mennyi az ideális követési távolság.

Mint az a fotón is jól látszik, lakott területen belül 30 méter, lakott területen kívül 50 méter, autópályán pedig a sebességhatárt betartva 70 méter az ajánlott követési távolság. 150 km/h sebesség fölött jelentősen nő az ajánlott követési távolság.

Érdemes tisztázni, mit jelent a féltávolság és a fékút fogalma? Ahogyan azt az Autószektoron már korábban szakértői szemmel is bemutattuk, a féltávolság a veszély észlelésétől az autó megállásáig tartó időszak. A fékút pedig a fékezés megkezdésétől a nyugalmi helyzet eléréséig tart. Értelemszerűen a féktávolság a hosszabb időszak.

Rendőrségi illatosító, ajánlott követési távolságokkal.

Amikor ugyanis a járművezető észleli a vészhelyzetet, onnantól a fékezés megindulásáig még sok mindennek történnie kell. Az agyunk érzékeli a veszélyt, amikor az előttünk haladó autó féklámpája felvillan. Az agy dönt, fékezni kell. az idegrendszeren keresztül lefut a parancs az agyból az izomzathoz, a megfelelő izom összehúzódik, a vezető beletapos a fékbe.

A fenti folyamatok alatt eltelt időtartamok összegének neve: reakcióidő. Mindezt sok tényező befolyásolhatja. A fáradtság, az életkor, esetleg a szedett gyógyszer mind-mind rizikófaktor, így az általában egy másodpercig tartó reakcióidő kitolódhat. Eközben az autó halad, a veszély pedig ott tornyosul előttünk.

Akkor azonban még mindig nem kezdődik meg a fékezés, hiszen a fékrendszernek is időre van szüksége, míg működésbe lép:  a fékpedál elmozdulásának első szakaszán van egy kis holtjáté. A fékrendszerben az alkatrészek elmozdulása időt igényel (például a fékbetét a féktárcsa felé, hogy aztán hozzányomódjon a féktárcsához, és a súrlódás révén lassítsa azt, és vele együtt a kereket).

Hosszú volt a reakcióidő, vagy kevés a követési távolság: baleset lett a vége. Fotó: police.hu

Télen különösen fontos a megfelelő abroncs használata, mivel az is hatással van a fékútra: fontos tényező lehet a gumiköpenynek nedves tapadásra vonatkozó jellemzői, de számít a kopottság is. A törvényi előírás ugyan 1,6 milliméteres barázdamélységet ír elő, de a tesztek alapján a 3-4 milliméteres profilmélység a gumicsere javasolt határa, mert ezen mélység alatt csökken igazán drasztikusan annak hatékonysága.

A vezetéstámogató rendszerek közül kiemelkedik az adaptív tempomat, amellyel szinte nullára lehetne csökkenteni a ráfutásos balesetek számát. Ennek segítségével ugyanis a "hagyományos" tempomathoz képest a forgalom sebességéhez igazítva tudja változtatni a jármű haladási tempóját. Ha az előttünk haladó fékez, a mi autónk is automatikusan fékez.

Az adaptív tempomat nagy áldás, aki használja. A 15 év környékén levő magyar autópark döntő része azonban nem rendelkezik ezzel.

Addig is marad a fokozott figyelem és a biztonságos követési távolság betartása.

Cikkünk megjelenését a Generali Biztosító támogatta.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.29
A Nissan Motor Co., Ltd. kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak....
2024.04.29
A Széchenyi István Egyetem együttműködési megállapodást kötött a független kutatóhálózat....
2024.04.29
Május 23-26. között Győr-Budapest-Békéscsaba útvonalon vonul végig Közép-Európa legnagyobb motoros....
2024.04.29
Gyászolnak az osztrák tűzoltók – írja a Heute című osztrák napilap. ..
2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....
2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....