Bemutató

Év végi Skoda bemutató I. rész - Rapid Spaceback

2013.12.06.

A hazai importőr a karácsonyi előkészületek kezdetére időzítette a vadonatúj modell magyarországi premierjét. Ezzel egy időben a megújult Yeti modellek is bemutatásra kerültek, bebiztosítva a márka népszerűségének és piaci részesedésének további erősödését 2014-ben.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

Alig három hónappal a frankfurti premier után a napokban mutatták be a 118 éves Skoda történetének legnagyobb szabású modell offenzívájának legújabb tagját, a Rapid Spaceback-et. Az újdonsággal a Skoda az igencsak jelentős kínálati és értékesítési volumennel bíró alsó-középkategóriában kíván helytállni, hiszen a Fabia és az Octavia közötti méretosztályban eddig nem rúghattak labdába. Így azonban a limuzin formájú Rapid mellett egy ferdehátúval is bővült a paletta, mellyel olyan sikeres modellek számára kívánnak konkurenciát képezni, mint például a Ford Focus és az Opel Astra. A kategória határokat feszegető jövevény első blikkre jó eséllyel pályázik a fiatalok és a családosok kegyeire, ugyanis a Skodától megszokott praktikusságokat egy feltűnően sportos karakterrel sikerült ötvöznie a Jozef Kaban által vezetett formatervező csapatnak.

Míg a Rapid megjelenésében leginkább egy méretcsökkentett Octaviához volt hasonlítható, a Spaceback minden oldalról elkülönül a nagyobb testvérétől, bár a B-oszlopok vonaláig a sima Rapid vonalait követi. A tengelytáv változatlanul 2602 mm-es, de a teljes hossz 179 mm-rel rövidebb, a magasság pedig cirka 2 mm-rel alacsonyabb a lépcsőshátú családtaghoz képest. Az importőr szerint ez a majdnem 18 cm-rel rövidebb karosszéria a hátsó túlnyúlást és a csomagtér méretét érinti elsősorban, az utastér helykínálatából nem vesz el. A tesztút során tényleg nem éreztük szűkebbnek az utasteret, a 415 literes csomagtartó pedig egy átlagautós igényeit maximálisan kiszolgálja. Egyéni formajegyei között érdemes megemlíteni a hatalmas - Skoda jelenlegi kínálatában legnagyobb méretű - extraként rendelhető panoráma üvegtetőt, ugyanis a teljes üvegfelület 1713 x 1115 milliméteres. Ugyancsak érdekesség, hogy a szélvédő és az üvegtető egységét kívánság szerint a csomagtérajtó rendszámtábla feletti részéig egy folytonos, árnyékolt üvegfelülettel lehet bővíteni.

A farkialakításban a vízszintes és sportos karaktervonalak dominálnak, ezért a diffúzorelem része az alapfelszereltségnek, szemből viszont az élesebb vonalak által határolt fényszórókon van a hangsúly, különösen akkor, ha xenon-csomagot is rendelünk hozzá. Az új alacsony energiaigényű, nagyteljesítményű xenon fényszórók nem igényelnek dinamikus vetítéstávolság-állítást, sem pedig fényszóró mosót, mindemellett pedig alacsonyabb árfekvésük és mérsékelt tömegük miatt is gazdaságos technikai vívmánynak számítanak. A beltérben a Skodától megszokott letisztultság köszön vissza, de néhány részlet azonban itt is változott. Immár csak háromküllős kormánykerék rendelhető a Spacebackhez és bizonyos felszereltségi szintekhez új dekorbetétek és üléskárpitok is megjelentek a kínálatban. A korábbi modellekben alkalmazott Simply Clever megoldások sokasága itt is megtalálható. Ilyen a tanksapka záró fedélbe rejtett jégkaparó, az ülések alatti rekeszben tárolt láthatósági mellény, a kétoldalú csomagtérpadló és a csomagakasztók, valamint a multimédiás tárolórekesz és az ajtózsebben kialakított szemétgyűjtő.

Nem meglepő módon a Spaceback a limuzin testvérhez hasonlóan 5 csillagos Euro NCAP törésteszt eredményt produkált. Az EU tagországok piacán alapfelszereltség az ABS, ESC és a hat légzsák, az aktív biztonsági berendezések további elemei a gumiabroncs légnyomás-ellenőrző rendszer és a visszagurulás-gátló Hill-Hold-Control, valamint a C-EPS (column-electric power stearing) berendezés, ahol a programszabályzású elektromos szervómotor csak akkor aktiválódik, ha a kormányzás valóban igényli a rásegítést.

A modell kínálatában négy felszereltségi szint található: Easy, Active, Ambition és Elegance, de létezik egy Greenline és Elegance S-Plus változat is. Az alapkivitel tartalmazza az említett 6 légzsákot, ABS-t és ESC-t, valamint 15 colos acél keréktárcsákat, elektromos ablakemelőt elöl és az elektromos külső tükörmozgatást. A négyhangszórós rádióval CD-t és MP3-at is lejátszhatunk, a kormány pedig már a belépő szinten is 4 irányban állítható. Klímát csak az Ambition szinten kapunk, viszont a fullos verzió olyan csemegéket is tartalmaz, mint például 17 colos felni garnitúrát, Maxi-DOT multifunkciós kijelzőt, bőrborítású kormánykereket, sebességváltót és kézifékkart, panoráma üvegtetőt és üvegborítású csomagtérajtót, sötétített és kanyarkövető fényszórót elöl, fekete tetőspoilert, fekete tükörházakat és Climatronicot.

A motorpaletta belépőszintű erőforrása az 1,6 literes, közös nyomócsöves dízel aggregát, melynek 90 lóerős teljesítménye és 230 Nm-es legnagyobb nyomatéka maximálisan elegendőnek bizonyult az 1260 kg önsúlyú autó dinamikus mozgatásához. Egyébiránt ezt az erőforrást start-stop és fékenergia visszatápláló rendszerrel felszerelve, valamint alacsony gördülési ellenállású abroncsok és aerodinamikai elemek használatával a kínálat leggazdaságosabb motorjaként tartják számon. A gyár szerinti vegyes átlag 3,8 liter, a károsanyag-kibocsátás pedig 99g/km. A gázolajosok legerősebb motorja az ugyancsak 1,6 literes hengerűrtartalmú, de már 105 lóerőt és 250 Nm-es nyomatékot teljesítő erőforrás. Utóbbihoz 5 fokozatú manuális váltó társítható, előző esetében pedig opció lehet a 7 fokozatú DSG is. A benzinesek közül a legkisebb egy 3 hengeres, 1,2 MPI 75 lóerővel, ezt követik az 1,2 literes turbósok, melyek 86 és 105 lóerőt teljesítenek öt- vagy hatfokozatú manuális váltón keresztül. A legerősebb pedig az Octaviából is jól ismert 1,4 TSI 122 lóerős változata a 7 fokozatú duplakuplungos váltóval kombinálva. A felsoroltak mindegyike EU 5 normák teljesítésére van kalibrálva, viszont az alapmotort kivéve mindegyikhez rendelhető a fogyasztást és károsanyag-kibocsátást optimalizáló Greentec-csomag.

Egy Easy felszereltségi szintű 1,2 MPI modell vételára 3 199 360 forint, jelenleg így 100 ezer forinttal olcsóbb a Spaceback a limuzinhoz képest. Listaáron a legdrágább az 1,6 CR TDI Greenline verziója 5 149 760 forintos árával. A 2014-es hazai értékesítési cél 500 darab.

Az említett rendezvény másik főszereplőjéről (Skoda Yeti és Yeti Outdoor) szóló beszámolónkat a vasárnap megjelenő II. részében olvashatják.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.12.14
A Tokiói Olimpia és Paralimpia Szervezőbizottsága (Tokió 2020) bemutatta azoknak az autónak a....
2019.12.14
Novemberben a Volkswagen-csoport 988.800 járművet szállított ki az ügyfelek számára az egész....
2019.12.14
Az európai vásárlók nem rajonganak már a kupék és kabriók iránt sem, a prémium kupék iránt a....
2019.12.14
A mosonmagyaróvári rendőrök a közúti közlekedés biztonsága elleni bűntett elkövetésének....
2019.12.13
Michelisz Norbert mindkét időmérőt megnyerte a túraautó-világkupa (WTCR) szezonzáró malajziai....
2019.12.13
Mi lesz, ha vidékre utaznánk? Egy villanyautó csak városba való. Hangzatos mondatok, amiket a....
2019.12.13
George Russel helyzete a Forma 1-ben különleges. Első szezonját pont nélkül zárta, azok a pilóták....
2019.12.13
Sun Chen Kínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra pályázatára. ..
2019.12.13
November közepén az egész országot megrázta a szlovén viadukton tragikus balesetet szenvedett, 53....
2019.12.13
Az óriási érdeklődés, illetve a megtelt gyártási kapacitások miatt a Volkswagen (VW) konszernhez....