Kamion Európa-bajnokság és Fesztivál

Ez autóverseny volt!

2016.08.29.

A "Gigászok harca" kifejezés jól szemlélteti, milyenek voltak II. Kamion Eb és fesztivál versenyei a Hungaroringen. Volt izgalom és dráma, látvány és szórakozás, minden, ami az autóversenyzés sava-borsa.

Már bőven voltak járművekkel vívott versenyek a belső égésű motor feltalálása előtt is, így nem meglepő, hogy teherautókkal, kamionokkal is összemérik a tudásukat az emberek. Szigorúan többes számban, ugyanis nem csak a pilótán múlik a siker, hanem a mögötte álló csapaton is. 2016 augusztusának utolsó hétvégéjén Magyarországon, a Hungaroringen volt a Kamion Eb idei 5. fordulója.

Nem ismeretlen versenyzési forma Magyarországon sem a teherautós sport, hiszen már az 1970-es évek végén is létezett teherautó-krossz, amiben csőrös ZIL-ekkel indultak. A V8-as benzinmotorral hajtott orosz platósok katonai gyakorlótereken küzdöttek egymással és a pálya nehézségeivel. Aszfalton 1987-ben mutatkozott be először ez a versenyzési forma a Hungaroringen, ami egy 4 éves sorozat kezdete is volt. Az egykori Hungarocamion nevéhez köthető, a vállalat és munkatárai aktív közreműködésével létrejött versenyek „veszte” a népszerűség volt…

Kiss Norbert (Fotó: Sport Live Media)

Egészen 2015-ig kellett várni arra, hogy újra nyerges traktorok dízel dübörgését lehessen hallani a versenypályán. A debütálás sikeres volt, így idén újra ellátogatott a mezőny hozzánk, sőt jönnek jövőre is! Hiába van négy versenyfutam is egy kamionverseny hétvégén, még ez sem elegendő ahhoz, hogy a pályán folyamatosak legyenek az események. A „holtidő” kitöltésére az – osztrák mezőnnyel kiegészített, és így 39 autót számláló – Swift Cup Europe és a 35 autós Blancpain GT Sorozat Sprint Kupája volt hivatott. Előbbiek 25, utóbbiak 60 perces versenyeket futottak mindkét nap, plusz az ezeket megelőző időmérő edzéseket.

Kiss Norbert (Fotó: Sport Live Media)

A pályán kívül is akadt látni- és tennivaló, így nem csak legelhivatottabb rajongók, hanem a közúti szállítmányozásban érdekeltek, és mindenki más is találhatott számára érdekes elfoglaltságot. A lényeg azonban a pályán történt, naponta többször is!

Az 5,4 tonnás, 160 km/h-ban maximált végsebességű versenykamionok egészen hihetetlen látványt, versengést és drámát is okoztak a hétvége során. A tavaly még sereghajtóként szerepelő csapathoz igazolt kétszeres Európa-bajnok Kiss Norbert a szintén frissen igazolt új konstruktőrrel jelentősen átpozícionálta a Tankpool24-et. Nem csak az eddig elképzelhetetlen dobogót érték el, hanem futamgyőzelmet is szereztek. Így érkeztek a Hungaroringre, ahol minden reménye megvolt a csapatnak a jó folytatásra. A szabadedzések igazolták a nyári fejlesztések eredményességét, az elsőt megnyerte a szombathelyi versenyző. Az időmérő edzésen folytatta a remeklést, de a végső rajtsorrendet eldöntő „Super pole” során hárman is jobbnak bizonyultak nála.

Johen Hahn (Fotó: Sport Live Media)

Az első verseny rajtsorrendje tehát a Hahn (háromszoros Európa-bajnok), Smith (újonc, de az elmúlt két év bajnokcsapatában versenyez), Janiec és Kiss volt az első két sorban. A bajnokság akkori éllovasa, Adam Lacko csak utánuk következett! Hiába indul guruló rajttal a kamionverseny – nincs az a hajtáslánc, ami kibírná a 13 literes dízelmotorok 5000 newtonméteres nyomatékának rászabadulását álló helyzetben –, a 70 km/h-ról 160-ra való gyorsulás közben nagy az adok-kapok. Az első kanyarban még maradt a rajtsorrend, de a másodikban és a harmadikban már volt esemény bőven. Az élete első futamgyőzelmét egy évvel ezelőtt pont itt megszerző Stephanie Halm megpróbálta teljes gázon teljesíteni a hármas kanyart, de ez nem sikerült, és többeket is a bukótérbe kényszerített, ő az utolsó helyre esett vissza.

A közönség legnagyobb örömére Kiss Norbi a célegyenesre fordító kanyarnál előzte meg Janiec-et, ott, ahol igazából csak ő tud előzni a Hungaroringen. Az utolsó körre is maradt izgalom, az addig stabilan a 2. helyen autózó Smith került sorra, és megint egy olyan helyen, ahol meglehetősen ritka az előzés, őt is megelőzte a tavalyi bajnok, és így – Hahn mögött – másodikként haladt át a célvonalon.

Anthony Janiec (Fotó: Sport Live Media)

A 2. versenyfutam rajsorrendjét az előző eredménye határozza meg, az első 8 helyezett fordított sorrendben vág neki a távnak. Ezért a korábban utolsó helyre visszaeső, de onnan a 8-ig felkapaszkodó Halm rajtolt az élről, Kissé a 7. pozíció volt. Amiért ez a szabályrendszer elkészült, pontosan az történt a pályán. A hátrébb rajtoló, de gyorsabb versenyzők folyamatosan próbálkoztak az előzésekkel. Hiába kapta el a legjobban a rajtot Frantisek „Frankie” Vojtisek – ő már 1988-tól versenyzett kamionnal a Hungaroringen! – Halm hamar megelőzte. Mögöttük érkezett Gerd Körber, aki szintén veterán, már az első Truck Trophy-kon is itt járt. Mivel a Hungaroring a legtöbb helyen „csak” 12-13 méter széles, ezért amikor kettő, vagy akár három nyerges vontató került egymás mellé versenytempóban, az összeérések elkerülhetetlenek. Volt is koccanás bőven, pedig még csak a második körben jártak. Körber Lacko-val, majd Janiec-kel is összeért, aminek legjobban Kiss Norbi örült, hiszen egyre előrébb került. Két kör alatt történt annyi esemény, mint máskor egy egész hétvége során se!

Adam Lacko (Fotó: Sport Live Media)

A harmadik kör sokkal nyugodtabb volt, Halm kezdett elhúzni, ugyanis Vojtisek mindenkinél lassabb volt, de megelőzni még nem tudták. A 2-5. helyen centikre autóztak egymástól, olykor egymás mellett, mint mögött. A „párhuzamos közlekedésnek” az lett az eredménye, hogy előbb Körber, majd Kiss Norbi is megelőzte Lackót. Vojtisek LIAZ-a, elnézést, az a múlt században volt, szóval MAN-je továbbra is nagyon „széles” volt, sokáig nem bírt vele a másik veterán. A célegyenes végén aztán Körber elfékezte magát, amit Kiss Norbi használt ki a legjobban, megelőzte a németet. De ment vele Lacko és Hahn is, megint nagyon sokan voltak egymás mellett a 2-es kanyar előtt. Kicsit hátrébb Kursim és Janiec vívtak, a pálya kanyargós, felső részén gyakorlatilag végig egymás mellett menetek. Ilyet is ritkán látni a Hungaroringen, hogy ennyi ideig ennyire fej-fej mellett haladjon két versenygép!

A következő körökben úgy vonatoztak a versenyzők, hogy ha ezt a közúton tennék, akkor legalább 20%-kal csökkenne a kamionok fogyasztása! Szó szerint centiméterek voltak a lökhárítók között. Ez egészen addig tartott, amíg a 12-es kanyarban és utána Vojtisek annyival lassabb nem lett, hogy a többiek csak egymás mellett fértek el. Ennek az lett a következménye, hogy Hahn Lackót megelőzve Norbi mellé „esett”, és a 13-as kanyarban kitessékelte. A helyzetet Janiec tudta legjobban kihasználni, előreugrott a 3. helyre – legelöl Halm már 14 másodperccel vezetett. Smith is kikerülte Lackót és Hahnt, de Norbit egyikük sem tudta megelőzni, pedig az óriás drifttel – amivel mentette a helyzetet – sokat vesztett.

Gerd Körber (Fotó: Sport Live Media)

Az utolsó előtti körre Kiss ledolgozta a hátrányát Janiec-hez képest, aki előtt közvetlenül ott volt Vojtisek. A célegyenesre fordító kanyarban – amit igazán el lehetne már nevezni róla – Kiss bebújt Janiec mellé. Egymás mellett fordultak, de az egyenesben érezhető volt az MAN erőfölénye, egy autónyival hamarabb érte el a 160 km/h-s végsebességet. Így érkeztek az 1-es kanyarhoz, ahol Norbi végül kifékezte a franciát, aki próbált visszatámadni, de a 2-es kanyarban is kívülre került. Ezzel magára húzta Lackót, de nem tudott előzni a cseh versenyző. Norbi az utolsó pillanatokig nyomás alatt tartotta Vojtiseket, akinek a kamionjából még az utolsó kör első harmadában kis kék füstpamacs távozott. Hogy ez, vagy valami más okozta azt, hogy a célegyenesre fordító kanyar végén már nem úgy gyorsított, ahogy előtte tízszer, nem tudni, de e miatt Norbi egy picit hozzáért. A keresztbe álló – és lassuló – MAN miatt Norbinak is el kellett kapnia a gázt, amit Janiec nem tett meg mögötte. Vojtisek a belső íven levő betonfalnak ütközött, Norbi elment mögötte-mellette, de a gázelvétel nélkül gyorsító Janiec nála is jobban gyorsult, és a célvonal előtt pár méterrel előrébb került, mint a tomboló közönség kedvence. A 2016-os magyar Kamion Eb 2. versenyét a német Stephanie Halm nyerte Anthony Janiec és Kiss Norbi előtt.

A verseny után a felügyelők végül nem találták szabálytalannak az esetet, így a pályán kialakult sorrend hivatalossá vált, Kiss Norbi kétszer is felállhatott a dobogóra.

A cikk még nem ért véget, a folytatáshoz kattintson!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.19
Felelősségre vonhatják az autóst, aki nem tett eleget segítségnyújtási kötelezettségének. ..
2024.03.19
Rengeteg olyan autóst talált a rendőrség egy hét alatt, aki nem használta ezt az alapvető....
2024.03.19
Az MHP tanácsadó cég az év eleje óta a Porsche AG teljes tulajdonában van. A cég jelenleg közel....
2024.03.18
Teszteltük a Honda CR-V csúcsmodelljét, a temérdek kényelmi és biztonsági extra meggyőző volt,....
2024.03.18
Összeütközött egy busz és egy szeményautó a IX. kerületben - ez már a második fővárosi buszbaleset....
2024.03.18
Gerald (52) egy bécsi, Donaustadtban levő benzinkúton akarta kitakarítani VW-jét. Amikor meglátta a....
2024.03.18
Hét év szünet után újra Zsiros Gábor lesz a navigátora a rali országos bajnokságban legutóbb....
2024.03.18
Nézze meg a videót! ..
2024.03.18
Közúti veszélyeztetés és egyéb bűncselekmény miatt felelhetnek az elkövetők, vezetői engedélyeiket....
2024.03.18
A használtautó-garanciákra szakosodott brit Warrantywise időről időre összeállítja azoknak a....