viharos szél
Átmeneti kisebb csapadékszünetet követően a déli órák körül záporos csapadék érkezik, amely mellett néhol kis eséllyel zivatarok is kipattanhatnak. A záporok, zivatarokat viharos szél és jégdara kísérheti - írja előrejelzésésben az Országos Meteorológiai Szolgálat. A folyamatosan aktuálizált figyelmeztetésről ide kattinva téjékozódhat.
Az erős, viharos szél szokatlan feladatok elé állíthatja a járművezetőket. A meglepetésszerű széllökések hatását télen fokozza, hogy a sofőrök vizuálisan nehezebben észlelik a szelet, hiszen nincs lombozat a fákon, kevésbé látszik rajtuk a szél. Ráadásul a nedves környezet miatt porfelhőképződéssel sem jár a nagy légtömegek mozgása - írja a kreszvaltozas.hu.
Az útra keresztirányú szél a járműveket letérítheti a követett nyomvonalról, és főként gyakorlatlan sofőrök nehezebben tudják visszaterelni az autót a kívánt irányba. Az oldalszélérzékenység létező fogalom a gépjárműgyártásban. Alapszabályként leírható, hogy minél nagyobb egy jármű oldalfelülete és minél magasabb a súlypontja, annál érzékenyebb az oldalról érkező szélnyomásra.
Különösen igaz ez a nagy oldalfelületet nyújtó furgonokra, teherautókra és buszokra. Ezek a járművek, mivel a gyártóik elsődleges célja a tervezéskor a minél nagyobb belső térkapacitás volt, meglehetősen meredek oldalfalakkal készülnek, kamionok esetén az egyszerű téglatest forma a leghatékonyabb.
Erős szélben a felsorolt szélérzékeny járművek közelében haladó személyautósoknak is jobban kell figyelniük, előzéskor, kikerüléskor nem csak arra, hogy a széltől a másik jármű elhagyhatja a nyomvonalat, de arra is, hogy mellé érve az előzést-, elhaladást végző autó hirtelen szélárnyékba kerül, ami miatt letérhet az addigi irányról: és a szélárnyékból kikerülve ez ismételten megtörténhet.
A szélárnyék jelenségre nem csak nagyméretű járműveket előzve-, kikerülve kell felkészülniük az autósoknak. Tereptárgyak mellett elhaladva, ezek lehetnek nagyméretű épületek, felüljárók lábazata, vagy akár egy dombhát, szintén szélárnyékba kerülhet a jármű, tehát a mozgása, viselkedése hirtelen megváltozik. Nagy szélben kerülni kell a nagysebességű haladást is.
Ha egy autó 100 km/óra sebességgel 50 km/óra sebességű szembeszelet kap, akkor a légerők úgy hatnak rá, mintha 150 km/h sebességgel haladna. A szél emelőereje különösen jól érvényesül például szembeszélben felüljáróról lefelé nagyobb sebességgel haladva, a kormányzás könnyű lesz, kicsit olyan, mintha felúszna az autó.
Tehát erős szélben mérsékelt sebességgel kell haladni, ez abból a szempontból is előnyös, hogy a viharosan szeles időben a szél az útra sodorhat nem odavaló akadályokat, letörhet faágakat, amelyekre rá-, vagy nekihajtva a közlekedő balesetet szenvedhet - írja a kreszvaltozas.hu.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!