járműtörténelem

A Fordson traktor, ami gépesítette a mezőgazdaságot

2022.01.16.

Henry Ford sem az autót, sem a traktort nem találta fel. A traktort is a tehetséges mérnökei fejlesztették mindennapos használatra alkalmassá. Ford gyermekéveinek első életre szóló élménye volt, amikor 12 esztendős korában, 1876 késő őszén a családi lovaskocsin apjával utazva, egy úti mozdonyt, egy "ősautót", az első magajáró gépet megpillantotta. 

Szerző: Bánffi Tibor

Beszélgetett a vezetőjével, aki nagyon büszke volt a masinájára és minden részletet megmutatott. Ettől kezdve érdeklődése az önmagától haladó gép előállításra irányult. A farmon igen sok nehéz munka adódott. úgy látta, hogy a mezőgazdasági munka rosszul szervezett. A farmélet nehézségei ösztönözték arra, hogy újabb és jobb gépezeteket találjon fel.  Hitvallásának tekintette, hogy „Egy lábbal az iparban, egy lábbal a földeken."

Az első "úti mozdonyok" Angliában, USA-ban készültek és gőzüzeműek voltak. Leginkább vontatásra, később cséplőgép meghajtására használták. 

A traktor története óriási kudarccal indult. Az első petróleumüzemű „traktor” 1893-ban készült el Iowa államban a Waterloo Gasoline Traction Engine Co.-nál. Ez a 20 lóerős erőgép a Froelich nevet viselte és 800 dollárért árulták. Ez volt a John Deere traktorok őse.  A későbbi traktor a monstrumokból csak körmös kereket örökölte. A cég által épített négy traktor közül csak kettőt vásároltak meg, ezeket is később az elégedetlen ügyfelek visszaküldték. A John Froelich tractor konstrukcióját elemezve látható, hogy a korszerű traktorok jellemzőit még nélkülözte.

Froelich tractor

A hátsó tengely mögött volt a vezetőülés, ahonnan alig lehetett kilátni, előtte volt a benzinmotor. A meghajtást egy óriási fogaskerék biztosította, a nagy áttétel nagy nyomatékot továbbított a hátsó kerekekre. Az első tengely fölött helyezték el a benzintartályt, mögötte a hűtőt.

1906-ban az amerikai Hart Parr cég magajáró mezőgazdasági erőgépet tervezett és gyártott amit először neveztek „tractor”-nak. A kezdetben a traktorokat csak egy előremeneti sebességfokozattal látták el, ami erősen korlátozta a használatukat.

31 évvel később eljött az idő, hogy Henry Ford gyerekkori dédelgetett álmát megvalósítsa. 1907-ben Galamb József mindössze egy hónapot kapott egy traktor tervezésére. A szűkös idő csak arra volt elég, hogy a Ford T modell elemeit felhasználva egy kezdetleges kiforratlan típust szülessen. Gyártása egy időre le is került a napirendről.

 Galamb József traktor 

A traktorok létjogosultságát az első világháború 1914-es kitörése és az ezzel járó élelmiszerhiány alapozta meg. A új típus tervezését Farkas Jenő irányította, a munkába Németh Géza is bekapcsolódott, amely már átgondoltabb, letisztult változatot eredményezett. Újra visszatértek Ford jól bevált elveihez: kicsi legyen a súlya, kis ráfordítással legyen gyártható, legyen könnyen kezelhető és legyen megfizethető a tömegek számára is. Ahol csak lehetett felhasználták a Ford T modell bevált fődarabjait, alkatrészeit. A motor, az erőátvitel és a tengelykapcsoló egy teherviselő tömböt alkotott és egyben az alvázat is helyettesítette.  Ezzel a megoldással jelentős súlycsökkenést, mindössze  1200 kg-os önsúlyt értek el, így méltó konkurense volt az akkori soktonnás monstrumoknak. A 20 lóerős traktorok a  710 mm-es  első és 1070 mm hátsó körmös kerekeivel a legnehezebb terepviszonyokat is leküzdötték.

 Fordson traktor rajz 

Az első világháborús helyzet igen komoly következményekkel járt Angliában. Nem volt elegendő igavonó állat a szántás, a vetés s a betakarítás elvégzéséhez, az élelmiszerhiány enyhítéséhez. A mezőgazdaság gépesítését olyan traktorral kellett elérni, amit a nők is könnyedén kezelhettek, mivel a férfiak a háborúban harcoltak. Ezen szempontoknak a messzemenően megfelelt a Fordson traktor. (A történelmi hűség kedvéért meg kell említeni, hogy ritkán ugyan, de a motor beindítását követően önálló életre kelt veszélyeztetve a kezelőjét.)

Fordson traktor műszaki adatai 

Az alábbi video a Fordson traktor sokoldalúságát hivatott igazolni.

Fordson traktor videó

Henry Ford tételes elemzéseket végzett a lelendő vevők meggyőzése érdekében, ahol kimatekozta a gép és a ló költségrátáit. Az egy hektárra vetített összköltség csak 65%-a volt a ló alkalmazásával szemben. 

Fordson traktor és a lovas szántás költségrátái 

Az export megszervezését Sorensen a Ford angliai leányvállalatának megbízottja bonyolította. Megegyezés született az angol kormánnyal 5000 Fordson szállítására 700 dolláros áron, melynek a feszes három hónapos határidő ellenére eleget tettek. Az alkatrészként beérkezett traktorokat helyben szerelték össze. Így esett meg, hogy a Fordson Angliában már régen használatban volt, az Egyesült Államokban pedig még alig ismerték.

1917-ben létrehozták a Henry Ford & Son Corporation céget. 1918-ban a dearborni üzemben elkezdődött a traktorok tömeggyártása. Henry Ford úgy döntött, hogy Fordson márkanévvel, a Henry Ford & Son Corporation rövidített formájával fogja piacra dobni. 1919-ben aztán az írországi Corkban is megindult a gyártás. A modellsorozat 1928-as kifutásáig több 750.00 darabot készítettek a forradalmian újszerű traktorból. A csúcsteljesítmény minden idők rekordja. Nem tudni az okát,  de Henry Ford megszüntette a sikeres Fordsonok gyártását. A Ford azóta sem gyárt traktorokat.

Fordson és a gyártósor

Henry Ford így vallott a mezőgazdaság gépesítéséről:

„Egy lábbal az iparban, egy lábbal a földeken. A farmer valójában nem új szerszámokra vágyik, hanem erőre a meglévő eszközök használatához. Magam is eleget görnyedtem az eke szarva mögött ahhoz, hogy tudjam, mennyire kimerítő a földművelők munkája.”

A Fordson traktor az egész világon, így hazánkban is széles körben elterjedt, amely már a mai traktorok főbb jegyeit viselte.

A Fordson traktorok és a Ford autók első magyarországi képviselői a makói Galamb fivérek voltak. Az épület homlokzatát 2017-ben restaurálták és ünnepélyes keretek között adták át.

A makói Ford képviselet felújított homlokfala

Forrás: 

Henry Ford: Életem és működésem 

Alfred Liebfeld: Henry Ford az isten

Tractor history Wikipedia

Bánffi Tibor: Ford T modell és ami mögötte van...

A felhasznál képek eredete az ábrákon találhatók 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....
2024.05.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nem iszik, nem dohányzik, de... ..
2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....
2024.05.05
Magyarország területén 2024. május 4-én 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 45 személyi....
2024.05.05
A Porsche Hungaria április 25-től visszatért a fix, forint alapú autórendeléshez, teljes....