Gondolatjel

Gondolatjel – Ostoba szabályozás, okos autósok

2018.12.20.

Angliában nagyvonalú kedvezményekkel igyekszik elősegítni a hibridautók térhódítását a kormányzat. Veszik is az ilyeneket, többnyire cégautónak, de csak a gazdasági előnyökért, és nem az eredeti célért, a környezet kíméletéért. Elgondolkoztató, hová vezethet egy átgondolatlan kampány.

A BBC megbízásából felmérést készített a hibridautók nagy-britanniai használatáról a mérvadó forrásnak tekinthető The Miles Consultancy. Az eredményt egyszerre mondhatjuk meglepőnek, vagy egyáltalán nem meglepőnek, attól függően, hogy bíztunk-e egy kormányzati intézkedés értelmességében.

Arról van szó, hogy a kirakatba tett környezetvédelmi elkötelezettség okán, de vélhetően kevésbé nagydobra vert lobbiérdekek nyomására is, 2011 óta nagyvonalú támogatást nyújt konnektoros hibridautók (plug-in hybrid electric vehicle – PHEV) vásárlására a szigetország kormánya: a vevők 4500 fontnyi (kb. 1,6 millió forint) támogatást kapnak, de szakértők ennek emelése mellett érvelnek. Egyes városokban ingyen parkolhatnak a hibridek, napirenden van továbbá ingyenes akkutöltő-áramvételezés, illetve adókedvezmény témája is.

Bolondok lennének a britek, ha nem használnák ki az előnyöket. Mostanáig 37 ezer konnektoros hibridet vásároltak, 70 százalékukat cégautónak, ezzel Európa legnagyobb PHEV-piacává téve hazájukat. Ej, de szép, gondolhatnánk, a városokban helyi emisszió nélkül, nesztelenül suhanó járművek ekkora tömege már mérhető, sőt érezhető javulást kell hogy hozzon a levegőminőségben! Már a hír hallatán fellélegzünk…

A valóság azonban kiábrándító. A hibridautók fogyasztása elvileg, azaz gyári adatok szerint valamivel két liter fölött lenne száz kilométerenként, ehelyett a gyakorlatban, 1500 prémiumautón végzett vizsgálat szerint több mint háromszorosa, hét liter körüli. Hogyan lehetséges ez? Már megint csalnak az adatokkal a gyártók, mint a dízelbotrányban? Nem, másutt van a kutya elásva.

Mi kényszeríti, vagy akár készteti egy hibridautó használóját arra, hogy rendszeresen töltögesse az akkut, akár odahaza, a saját villanyszámlájára, akár közterületi vagy céges töltőről, macerát és időveszteséget vállalva? Semmi a világon! Mit érdekli a kocsi fogyasztása, ha azt a cég fizeti? Nem érdekli! És a légszennyezés? Lehet találgatni…

Találgatás helyett vegyük tudomásul, hogy a The Miles Consultancy felmérése szerint sokan még elő sem vették a járműhöz tartozékként adott töltőkábelt, ott hever eredeti celofáncsomagolással a csomagtartóban. Úgy közlekednek, mintha járművükben egyáltalán nem lenne villanymotor és akkumulátor, amelynek lemerülése után közönséges benzinmotorosként működik a kocsi. Persze többet fogyaszt a „sima” benzinesnél, hiszen ballasztként cipeli a többmázsányi elektromos felszerelést (lásd a Gondolatjel ezzel foglalkozó legutóbbi cikkét). Kiderült, hogy egy tanácsadó vállalkozás, amely háromszáz elismert „blue-chip” cégnek ad gazdasági tanácsokat, rájött, hogy a vállalatok egyszerűen olcsóbb közönséges autóként veszik a hibrideket. Ki fizeti meg az árkülönbözetet? Természetesen az adófizetők, akik a kipufogógázt is szívják.

Ráadásul a sok flottát kezelő és ismerő Brit Járműkölcsönző és Lízingelő Egyesület (British Vehicle Rental and Leasing Association – BVRLA) rámutatott, hogy ebbe az eredeti szándékkal messzemenően ellentétes irányba viszi el az autóvásárlásokat a környezetkárosító mumusnak kikiáltott dízelautók adójának megemelése – eszük ágában sincs kihasználni villanyautóik elektromos képességeit. "Olyan helyzetbe keveredtünk, hogy helytelen gyakorlatot eredményez az elhibázott adóztatás," jelentette ki Toby Poston, ​a BVRLA kommunikációs vezetője. Vállalatok városi közlekedésre való járműveket vesznek a cégek olyan alkalmazottaiknak, akik nagy távolságokat utaznak autópályán.

Amikor a brit Közlekedési Minisztérium értesült a The Miles Consultancy felismeréseiről, szóvivője kénytelen volt elismerni, hogy jelentős környezeti előnyöket vártak a konnektoros hibridektől, de ezentúl inkább a tisztán elektromos hajtású, illetve hidrogén-tüzelőanyagcellás gépkocsikat favorizálják.

Ezt az egész tragikomikus fiaskót nagyon egyszerű lett volna elkerülni. Hadd utaljak vissza a Gondolatjel korábbi cikkére az „etalonhülyéről”. Ha egy páncélszekrény-gyár kitalál egy újfajta típust, kérjen fel a tesztelésére egy börtönben ülő mackóst. Ha egy minisztérium kitalál valamilyen kedvezményrendszert, valaminek az előmozdítására, akkor kérdezze meg az érintetteket – a jelen esetben akár a házon belüli kollégákat –, hogyan reagálnának. Rövid gondolkodás után, vagy kapásból mindenki rávágja: másfél millió forintos árelőnyért ő bizony akkor is hibridautót vesz, ha kizárólag benzines üzemmódban fogja használni. 

A nagy-britanniai esetnek vannak általánosabb tanulságai is. További bizonyíték ez arra, hogy egy nagyon új, kiforratlan, sok szempontból erősen kétes technológiát akarnak meggondolatlanul ránk erőltetni a villanyautókkal és a hibridekkel. Majd ha nagy számban lesznek ilyenekből tízévesnél idősebb, kétszázezer kilométer fölött futott példányok, látni lehet a tényleges energiamérlegüket, környezeti hatásukat, javítási igényüket és visszaforgathatóságukat, akkor lehet majd esetleg fokozatosan felváltani a belsőégésű motoros járműveken alapuló gépkocsi-közlekedést, amelynek annyira ki vagyunk szolgáltatva. Kapkodó ötletelésre, felelőtlen intézkedésekre pedig semmi szükség.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
Olvasóink jelzése szerint a motorosok hosszú kilométereken keresztül menekültek a rendőrök elől,....
2024.05.06
2024 jól indult a gépjárműpiac számára, az első négy hónapban körülbelül 7.000 darabbal több....
2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....
2024.05.06
Egy embert a tűzoltók szabadítottak ki a gépkocsiból Pétfürdő közelében - írja fél 12 után a....
2024.05.06
Az ADAC statisztikája szerint az indítóakkumulátorral kapcsolatos problémák (43,2%-os arány) ismét....
2024.05.06
Tovább fokozza régiós terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután nemzetközi üzletfejlesztésért....
2024.05.06
Összesen 14 külföldi állam magyarországi külképviseletének 26 vezető tisztségviselőjét, köztük négy....
2024.05.06
„A MINI Aceman egy erős egyéniség, saját fiatalos jegyekkel a MINI új modellcsaládján belül. Önálló....
2024.05.06
Mintegy 10 perc alatt töltötték 10-ről 80 százalékra a Polestar 5 prototípusát az új szilícium....
2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....