Forma 1

Gordon Murray, az autómágus

2017.08.08.

Ötven év, negyven autó, a leggyorsabb utcai és a legegyszerűbb mezei is belefért Gordon Murray munkásságába.

 

Tizenhatból tizenötöt nyert

Mostanság nem éppen sikeres a Forma1-ben a McLaren, de a múltat azért nem lehet eltörölni, pláne az olyan személyiségeket, akiknek jelentős részük volt Nelson Piquet és Ayrton Senna sikereiben, meg jelentős újításokat vetettek be a versenyautók világában. Murray tervezte a McLaren MP4/4 versenyautót, mellyel 1988-ban 16 Forma 1-es futamból tizenötöt és világbajnokságot nyert Ayrton Senna, de az ő fejlesztése Brabham BT52 -es, mellyel Nelson Piquet még 1983-ban szerzett F1 VB-címet.

Első versenyautója

Gordon Murray 1946 június 18-án született a dél-afrikai Durban városában. Csinált mindent a műszaki egyetem elvégzése után: versenyzett saját tervezésű és építésű sportautójával, az ő nevéhez fűződik Dél-Afrika első versenygépe, az IGM-Ford, mellyel 1968-ban állt rajthoz. A felújított darabbal idén is száguldozott a Goodwood-i sebességfesztiválon.

Professzor Gordon Murray 1969-ben a Brabham Formula One Team állásajánlatára az Egyesült Királyságba költözött. Tizenhét éven át volt technikai igazgató, ezalatt a Brabham két világbajnoki címet (1981 és 1983) nyert. Hasonló posztra szerződtette 1988-tól a McLaren három VB-címet szerzett és ötven futamgyőzelmet aratott.

Megcsinálta az évszázad legjobb gépét

Gordon Murray közben irányította a McLaren Cars Ltd-t, mely utcai autókat fejlesztett és gyártott.

Emlékezetes darab volt a BMW motoros utcai F1. A nagy autóimádó és gyűjtő, Jay Leno a XX. század legjobb autójának aposztrofálta és a vetélytársak is minden idők legnagyobb mérnöki teljesítményeként értékelték a McLaren F1-et. A teljesen karbon karosszériás és fülkés háromüléses kocsiban középen ül a vezető és kuplung-, és féktárcsája is karbonból készült.

A McLaren F1-ből 106-ot gyártottak 1992-tól 1998-ig, napjainkig többet összetörtek, így a megmaradta egyre értékesebbek a 634,5 ezer fontos darabonkénti árnál. Akkoriban ez volt a világ első milliódollárnál drágább autója. Az USA-ban két éve a Sotheby’s árverésén kilencmillió fontért ütöttek le egy 1998-as McLaren F1 LM modellt. Nem véletlenül, hiszen a McLaren F1 versenypályás változata kétszer nyert világbajnoki címet, 1995-ben pedig 24 órás Le Mans futamot JJ Lehto pilótával. Nem kevésbé volt attraktív a Mercedes-Benz SLR McLaren program, melynek keretében több utcai sportkocsi és safety car született.

Távozás a McLarentől

2005-ben elhagyta a McLarent és megalapította saját cégét, a Gordon Murray Design Limited-et, Shalford, Surrey-ben. Az elmúlt évtizedben is zseniálisakat alkotott, az ő neve fémjelez több karakteres versenyautót, munkagépet és városi minit. Murray mindig is a könnyű építésre fektette a hangsúlyt, ezért is választotta a karbont, mely nagy szilárdsága mellett jóval kisebb tömegű mint az acél, vagy akár az alumínium. A kis tömeg komoly megtakarítást jelent tankoláskor, ezért is alkotta meg Gordon Murray 2010-ben a T.25-ös minit, majd ennek továbbfejlesztett változatát, a Project M-et, mely tulajdonképpen az autó újragondolása az energiahatékonyság és a környezetbarátság jegyében, amit életciklus-elemzése is igazolt. A teszteknél 34 százalékkal kevesebb elsődleges energiát használt, mint egy hasonló méretű hagyományos autó. Az üléselrendezése hasonló, mint a McLaren F1-é, vagyis középen ül a vezető, mindkét oldalán pedig egy-egy utas.

Poject M

A fejlesztésben részt vett Osamu Goto, aki korábban a Honda F–1 igazgatója, később a Scuderia Ferrari Forma–1 kutatás-fejlesztési menedzsereként, majd a Sauber vezetőjeként, majd a Geo Technology Design tervezőjeként működött. A motorfejlesztésben részt vett a Shell is, mely a motor és a sebességváltó mozgó alkatrészeinek súrlódását csökkentette, amivel nemcsak a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkenthető, de növelhető az élettartam is.

A Forma–1-es technológiával készült M-modell hossza 2,5 méter, szélessége 1,35 méter, magassága 1,6 méter, fordulási körének átmérője 6 méter, menetkész tömege 550 kg. Motorja 3 hengeres, 660 köbcentiméteres, 43 LE teljesítményű benzines. Maximális sebessége 156 km/óra. Fogyasztása 2,64 liter/100 km (70 km/órás tempónál).

Közel Afrikához

Tavaly ősszel mutatták be az Ox nevű kisteherautó: a lapra szerelt furgon egyszerű szerszámokkal bárhol összeszerelhető, ami jelzi, hogy a sík elemekből építkező jármű a fejlődő országoknak készült. Egyetlen konténerben hat részlegesen összerakott jármű fér el, három ember hat óra alatt képes egyet működőképessé tenni. A Global Vehicle Trust cég szegecselt karosszériás Ox járművének tervezésében természetesen Gordon Murray is részt vett. Az egyszerű szögvasakból, zártszelvényekből és vízhatlan rétegelt-lemez karosszériát 2,2 literes, 98 lóerős Ford dízelmotor mozgatja, hatfokozatú kézi váltón át. Az Ox platójának felhajtható padjain tízen utazhatnak.

A négy méter hosszú jármű fülkéje három személyes, a vezető ebben is középen ül, ahogy a McLaren F1-ben és a Project M miniben, ami kedvező a stabilitás szempontjából, és az sem utolsó szempont, hogy a különböző piacok közlekedési rendjeitől függetlenül exportálható, mert nem kell bal,- és jobb-volános változatot gyártani...

Gordon Murray nem csak a többszáz lóerős Formula autók, de a költségérzékeny fapadosok világában is eredményes mérnöknek bizonyult, igaz, az egyszerű és olcsó konstrukció még sorozatgyártásra és befektetőkre vár.

Gordon Murray művei:

1974: az első kompozit hátsó szárny a Brabham BT44-en.

1976: az első karbonfék a Brabham BT45-en.

1978: az első karbonpanel versenyautón, Brabham BT49.

1982: az első kompozit bukókeret, Brabham BT52.

1992: az első teljesen karbonból épített utcai sportkocsi, a McLaren F.1.

1992: az első karbon kuplungtárcsás utcai sportkocsi, a McLaren F.1.

1999: nagy sorozatban, olcsóbban gyártott kompozit technológia a Forma1-ben

2003: az első sorozatgyártású karbonrendszer, melyet a Mercedes McLaren SLR-nél alkalmaztak.

2008: Gordon Murray Design Limited kifejleszti az iStream® gyáártási rendszert.

2010: az első iStream® autó, a GMD T.25. bemutatója

2011: az első iStream® villanyautó, a GMD T.27. premierje

2013: az első sorozatgyártású iStream®, a Yamaha MOTIV.e. premierje Tokióban

2015: iStream® TVR.

2015: Yamaha 'Sports Ride tanulmánymodell.

2016: a fejlődő piacokra szánt csomagban lapraszerelt Ox kisteherautó.

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.08.20
A jó hangulatú statikus versenynapok és a hétközi kánikula után az időjárás kissé megviccelte a....
2017.08.20
A Magna Steyr Thondorf-ban levő gyárában készül 2018-tól a BMW Z4 - írja a Kleine Zeitung. ..
2017.08.20
Michel Roman Franciországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.08.20
Augusztus vége felé járva érkezik el országunk egyik legfontosabb ünnepe, az államalapítás....
2017.08.20
Az M-Sport észt versenyzője jó úton van első aszfaltos győzelme felé, a vb-pontversenyben vezető....
2017.08.20
A megnövekedett forgalom miatt torlódnak a személygépjárművek a hegyeshalmi határátlépési pont....
2017.08.20
Az időjárási viszonyok nem teszik lehetővé a fővárosi légi parádé tervezett eseményeinek teljes....
2017.08.20
Elhagyja a Maseratit Jörg Ross, a jövőben az Aston Martin motorfejlesztésért felelős vezetője lesz....
2017.08.20
Egy néhány hetes kisgyerekkel kaptak sorozatlopáson egy magyar párt Ausztriában. A bűnesetek....
2017.08.20
Testvére véletlenül becsukta a nyitott ajtót, az autóban ülő öccse pedig a forró autóban rekedt. A....