Forma 1

Gordon Murray, az autómágus

2017.08.08.

Ötven év, negyven autó, a leggyorsabb utcai és a legegyszerűbb mezei is belefért Gordon Murray munkásságába.

 

Tizenhatból tizenötöt nyert

Mostanság nem éppen sikeres a Forma1-ben a McLaren, de a múltat azért nem lehet eltörölni, pláne az olyan személyiségeket, akiknek jelentős részük volt Nelson Piquet és Ayrton Senna sikereiben, meg jelentős újításokat vetettek be a versenyautók világában. Murray tervezte a McLaren MP4/4 versenyautót, mellyel 1988-ban 16 Forma 1-es futamból tizenötöt és világbajnokságot nyert Ayrton Senna, de az ő fejlesztése Brabham BT52 -es, mellyel Nelson Piquet még 1983-ban szerzett F1 VB-címet.

Első versenyautója

Gordon Murray 1946 június 18-án született a dél-afrikai Durban városában. Csinált mindent a műszaki egyetem elvégzése után: versenyzett saját tervezésű és építésű sportautójával, az ő nevéhez fűződik Dél-Afrika első versenygépe, az IGM-Ford, mellyel 1968-ban állt rajthoz. A felújított darabbal idén is száguldozott a Goodwood-i sebességfesztiválon.

Professzor Gordon Murray 1969-ben a Brabham Formula One Team állásajánlatára az Egyesült Királyságba költözött. Tizenhét éven át volt technikai igazgató, ezalatt a Brabham két világbajnoki címet (1981 és 1983) nyert. Hasonló posztra szerződtette 1988-tól a McLaren három VB-címet szerzett és ötven futamgyőzelmet aratott.

Megcsinálta az évszázad legjobb gépét

Gordon Murray közben irányította a McLaren Cars Ltd-t, mely utcai autókat fejlesztett és gyártott.

Emlékezetes darab volt a BMW motoros utcai F1. A nagy autóimádó és gyűjtő, Jay Leno a XX. század legjobb autójának aposztrofálta és a vetélytársak is minden idők legnagyobb mérnöki teljesítményeként értékelték a McLaren F1-et. A teljesen karbon karosszériás és fülkés háromüléses kocsiban középen ül a vezető és kuplung-, és féktárcsája is karbonból készült.

A McLaren F1-ből 106-ot gyártottak 1992-tól 1998-ig, napjainkig többet összetörtek, így a megmaradta egyre értékesebbek a 634,5 ezer fontos darabonkénti árnál. Akkoriban ez volt a világ első milliódollárnál drágább autója. Az USA-ban két éve a Sotheby’s árverésén kilencmillió fontért ütöttek le egy 1998-as McLaren F1 LM modellt. Nem véletlenül, hiszen a McLaren F1 versenypályás változata kétszer nyert világbajnoki címet, 1995-ben pedig 24 órás Le Mans futamot JJ Lehto pilótával. Nem kevésbé volt attraktív a Mercedes-Benz SLR McLaren program, melynek keretében több utcai sportkocsi és safety car született.

Távozás a McLarentől

2005-ben elhagyta a McLarent és megalapította saját cégét, a Gordon Murray Design Limited-et, Shalford, Surrey-ben. Az elmúlt évtizedben is zseniálisakat alkotott, az ő neve fémjelez több karakteres versenyautót, munkagépet és városi minit. Murray mindig is a könnyű építésre fektette a hangsúlyt, ezért is választotta a karbont, mely nagy szilárdsága mellett jóval kisebb tömegű mint az acél, vagy akár az alumínium. A kis tömeg komoly megtakarítást jelent tankoláskor, ezért is alkotta meg Gordon Murray 2010-ben a T.25-ös minit, majd ennek továbbfejlesztett változatát, a Project M-et, mely tulajdonképpen az autó újragondolása az energiahatékonyság és a környezetbarátság jegyében, amit életciklus-elemzése is igazolt. A teszteknél 34 százalékkal kevesebb elsődleges energiát használt, mint egy hasonló méretű hagyományos autó. Az üléselrendezése hasonló, mint a McLaren F1-é, vagyis középen ül a vezető, mindkét oldalán pedig egy-egy utas.

Poject M

A fejlesztésben részt vett Osamu Goto, aki korábban a Honda F–1 igazgatója, később a Scuderia Ferrari Forma–1 kutatás-fejlesztési menedzsereként, majd a Sauber vezetőjeként, majd a Geo Technology Design tervezőjeként működött. A motorfejlesztésben részt vett a Shell is, mely a motor és a sebességváltó mozgó alkatrészeinek súrlódását csökkentette, amivel nemcsak a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkenthető, de növelhető az élettartam is.

A Forma–1-es technológiával készült M-modell hossza 2,5 méter, szélessége 1,35 méter, magassága 1,6 méter, fordulási körének átmérője 6 méter, menetkész tömege 550 kg. Motorja 3 hengeres, 660 köbcentiméteres, 43 LE teljesítményű benzines. Maximális sebessége 156 km/óra. Fogyasztása 2,64 liter/100 km (70 km/órás tempónál).

Közel Afrikához

Tavaly ősszel mutatták be az Ox nevű kisteherautó: a lapra szerelt furgon egyszerű szerszámokkal bárhol összeszerelhető, ami jelzi, hogy a sík elemekből építkező jármű a fejlődő országoknak készült. Egyetlen konténerben hat részlegesen összerakott jármű fér el, három ember hat óra alatt képes egyet működőképessé tenni. A Global Vehicle Trust cég szegecselt karosszériás Ox járművének tervezésében természetesen Gordon Murray is részt vett. Az egyszerű szögvasakból, zártszelvényekből és vízhatlan rétegelt-lemez karosszériát 2,2 literes, 98 lóerős Ford dízelmotor mozgatja, hatfokozatú kézi váltón át. Az Ox platójának felhajtható padjain tízen utazhatnak.

A négy méter hosszú jármű fülkéje három személyes, a vezető ebben is középen ül, ahogy a McLaren F1-ben és a Project M miniben, ami kedvező a stabilitás szempontjából, és az sem utolsó szempont, hogy a különböző piacok közlekedési rendjeitől függetlenül exportálható, mert nem kell bal,- és jobb-volános változatot gyártani...

Gordon Murray nem csak a többszáz lóerős Formula autók, de a költségérzékeny fapadosok világában is eredményes mérnöknek bizonyult, igaz, az egyszerű és olcsó konstrukció még sorozatgyártásra és befektetőkre vár.

Gordon Murray művei:

1974: az első kompozit hátsó szárny a Brabham BT44-en.

1976: az első karbonfék a Brabham BT45-en.

1978: az első karbonpanel versenyautón, Brabham BT49.

1982: az első kompozit bukókeret, Brabham BT52.

1992: az első teljesen karbonból épített utcai sportkocsi, a McLaren F.1.

1992: az első karbon kuplungtárcsás utcai sportkocsi, a McLaren F.1.

1999: nagy sorozatban, olcsóbban gyártott kompozit technológia a Forma1-ben

2003: az első sorozatgyártású karbonrendszer, melyet a Mercedes McLaren SLR-nél alkalmaztak.

2008: Gordon Murray Design Limited kifejleszti az iStream® gyáártási rendszert.

2010: az első iStream® autó, a GMD T.25. bemutatója

2011: az első iStream® villanyautó, a GMD T.27. premierje

2013: az első sorozatgyártású iStream®, a Yamaha MOTIV.e. premierje Tokióban

2015: iStream® TVR.

2015: Yamaha 'Sports Ride tanulmánymodell.

2016: a fejlődő piacokra szánt csomagban lapraszerelt Ox kisteherautó.

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.10.19
A politika egyértelműen megmutatta az irányt: villamosítás minden áron, minden szinten, kisautótól....
2017.10.19
Henry Ford és fia, Edsel örökre megváltoztatták a mezőgazdasági termelést, amikor éppen száz éve,....
2017.10.19
Az október 23-ai megemlékezések miatt forgalomkorlátozásokra kell számítani a főváros több....
2017.10.19
Frank Hoffmann Németországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.10.19
A közel két hónapon át tartó országos kampányban való részvétel bölcs döntés, a közlekedésbiztonság....
2017.10.19
Akár kettős bajnokavatásra is sor kerülhet a hétvégi Amerikai Nagydíjon. Mutatjuk, milyen....
2017.10.19
A Honda hamarosan bemutatja legújabb izgalmas fejlesztését, egy motort, amit kifejezetten kezdő....
2017.10.19
A kolbászfesztiválon a Mokry-sátor a szárazkolbászok zsűrizésének helyszíne, a szakmai zsűri....
2017.10.19
Az az igazság, hogy először azt akartam írni: Az ördög maga. Mert ez a motor szerintem szinte....
2017.10.19
Minden eladott autó után elültet egy fát a LexusCsepp a tengerben, mégis nagyra értékelendő a Lexus....