pneumobilok

Hobbijuk lesz később a szakmájuk

2014.11.25.

Néhány százezer forintból épített pneumobiljuk felveszi a versenyt a milliós vetélytársakkal. A szerény költségvetés kreativitásra sarkallja a fiatal szegedi mérnökhallgatókat.

Bene Sándor, a 2012-ben alapított Pepp-air csapatkapitánya elsőévesként csöppent bele a léghajtásosjármű-építésbe Szegeden. Ő a legrégebbi tag, Dobos Péter Levente, Csamangó Dávid és Ádám László később csatlakoztak. Mindannyian a szegedi egyetem mérnöki karán tanulnak, a diploma megszerzése után járműépítéssel, -tervezéssel és mechatronikával szeretnének foglalkozni. Életformaként tekintenek a fejlesztésre, szabadidejük nagy részét ezzel kötik le - írja a delmagyar.hu.

A pneumobilok egyik magyarországi fellegvárában, a Szegedi Tudományegyetemen a hallgatók 5 éve rendszeresen versenyeztetnek sűrített levegővel működő járműveket. Az MK Laren, a Diff-Air és a Pneugeot is szép sikereket ért el eddig, akárcsak a Pepp-air.


Fotók: Frank Yvette/delmagyar.hu

Legutóbb a TechTogether nevű vetélkedőn jártak, kibővített 10 fős létszámmal, jövőre a VIII. Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyen két csapattal indulnak.

A Pepp-air támogató oktatója Tóth István Tibor, akire a srácok – saját bevallásuk szerint – bármilyen szakmai kérdésben számíthatnak. – A teljes tervezési és építési folyamatot átláthatjuk, mire elkészülünk, de oktatóinktól is könnyebben tanulhatunk – mondta Dobos Péter Levente. Bene Sándor szerint miközben értékes tudást szereznek, a versenyek során cégek képviselőit is megismerik.


A Pepp-air első pneumobilja 400 ezer forintból készült, ami jóval kisebb összeg, mint amennyit a tehetősebb csapatok költenek. Az alkatrészeken is próbáltak spórolni: nem használtak magnéziumból készült elemeket, és nem fejlesztettek saját váltót, a prototípusba Simsonból, később Trabantból szerelték át. Versenyzésre használt járművük 120 kilogrammos tömeggel, 400 newtonméteres forgatónyomatékkal közel 50 kilométer/órás csúcssebességgel és 150 méteren 40 kilométer/órás gyorsulással bír.

A hajtásrendszer lényege, hogy egy 100 milliméter átmérőjű, 500 milliméter lökethosszal rendelkező munkahenger lineáris mozgásából állít elő forgó mozgást, sűrített levegő segítségével. – A mechanikus szerkezet olyan jól sikerült, hogy legutóbb Kecskeméten, a Aventics Pneumobil Gálafutamon programozható vezérléssel működő járgányokat is meg-
előzve bronzérmet szereztek – írja delmagyar.hu.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....
2024.05.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nem iszik, nem dohányzik, de... ..
2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....
2024.05.05
Magyarország területén 2024. május 4-én 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 45 személyi....
2024.05.05
A Porsche Hungaria április 25-től visszatért a fix, forint alapú autórendeléshez, teljes....