autógyár

Hosszú távra tervez Romániában a Ford - II. rész

2022.03.14.

A romániai Ford Krajova mintegy 6000 embernek biztosít megélhetést, ők döntően ötnapos munkahéten, három műszakban dolgoznak a jármű- és motorgyárban. Az egyliteres erőforrások, az EcoSport és a Puma modellek készülnek itt és a márka hosszú távon tervez az üzemmel.

Háromnapos romániai úton vett részt minap egy magyar szakújságírókból álló csapat, a Ford 6000 alkalmazottat foglalkoztató krajovai gyárát látogatták meg. Egy mozgalmas, erős munkanap várt rájuk, és a vállalkozóbb kedvűek dolgozhattak is a szerelőszalagon. (Gyárlátogatásunk első részét itt olvashatják.)

Egy fehér Ford a szerelősoron.

Györke Orsolya, a Ford Magyarország kommunikációs vezetője már jóval az indulás előtt méretet vett az utazókról, s ezek közül legnagyobb jelentősége a cipőnek volt. Az utcait ugyanis szigorúan lecseréltették velünk egy pár munkabiztonság szempontjából kifogástalan lábbelire. Nekem a plusz fél szám bejött, de aki alulbecsülte, vagy akkora lába volt, hogy éppen csak belepréselte a cipőbe, az a kolléga már nem mosolygott felhőtlenül a nap végén.

Részletes biztonsági eligazítást kaptunk, aminek végén hangsúlyozták, hogy üzemlátogatásunk idejére nem terveznek riadót, vagyis, ha megszólalnak a szirénák, az nem próba lesz, hanem bizony éles, és akkor gondolkodás nélkül rohanjunk a 1-es kapuhoz.

A dolgozók 46 százaléka nő.

2012 óta készül itt az 1,0 literes EcoBoost motor, ezen kívül jelenleg az EcoSport és a Puma modelleket gyártják Krajovában közös szerelőszalagon. Az elmúlt években jelentős fejlesztések történtek a gyárban: üzembe helyeztek több mint 600 robotot, javítva ezzel egyebek között a karosszéria-, a prés- és a fényezőüzem munkáját. De az emberi kézre továbbra is szükség van, és nem is kevésre. A 6000 dolgozó 46 százaléka nő, nekem ennél is magasabb arányúnak tűnt a szebbik nem szerepvállalása.

Egyetlen nappal voltunk csupán Valentin után, a munkapadokon a szerlősorok melletti polcokon temérdek friss virágot láttunk. Próbáltam megfejteni, hogy van-e speciális női munka, de ilyet nemigen találtam, szinte mindenütt egymás mellett dolgoztak a férfiak és a nők. És számos praktikus eszköz segíti az esélykiegyenlítést.

Egy nappal Valentin után. A szerző fotója.

Más autógyáraknál már bevett gyakorlat, hogy az egyszerűbb munkafolyamatokra beállítják a szalag mellé az újságírókat is, persze nagyon szigorú felügyelet és ellenőrzés mellett. A Ford hazai, tehát román zsurnalisztákkal már szervezett ilyen programot, határon túlról érkező nemzetközi csapatnak még nem, ez a megtiszteltetés a magyarokat érte.

Én most először voltam ilyenen és úgy képzeltem, hogy mutatnak 4-6 csavart, hogy azt kell levegő- vagy elektromos nyomatékkulccsal betekerni. Úgy, hogy amikor az rendesen meg van húzva, a szerszám tetején a piros kis lámpa zöldre vált. Ezt azért nehéz elhibázni, ha egy újságíróra jut egy gyári ember is.

A magyar delegáció "megtekint".

Érdekes, hogy ennél egyszerűbb és bonyolultabb feladatot is kaptak a vállalkozó kedvűek a csapatunkból, akik közül az egyik legszorgalmasabbnak Györke Orsolya bizonyult, aki szükség esetén anyagot – szélvédőt – mozgatott, különböző folyadékokkal töltötte fel az autót, márkajelzést, feliratot tett fel. De a legkényesebb feladat, amit rábíztak, az az alvázszám beütése volt. Jó, nem ő rakta sínbe egymás után az acél karaktereket, azt a helyiek sem így csinálják, viszont kezelte, helyére igazította a szerkezetet, ami utána automatikusan beütötte a küszöb környékére az alvázszámot.

Györke Orsolya szélvédőt mozgat.

Minden munkafolyamatba vitt izgalmat az, hogy a szalag folyamatosan mozgott és ha “bénázott” volna a segéderő, le kellett volna állítani a sort. Ilyen kényszerintézkedésre nem emlékszem. Én némi és régi autószerelői múlttal a kevésbé vállalkozó kedvűek csapatát erősítettem, de azért nem húztam ki magam teljesen a munkából. Van egy fázis a szerelősor legvégén, amikor először indítják be az autót, először lép működésbe a zsírúj EcoBoost motor – na, itt segítetem. Egy fehér, törökországi megrendelőnek készülő autót indítottam be, a művelet hibátlanul sikerült, az autó saját kerekein gördül le a sorról… Ez amúgy átlagosan 67 másodpercenként történik meg.

Török megrendelésre készült az autó. A szerző fotója.

Nagyon sok munkafázisnál alkalmaznak robotot a gyártósoron, nekem a leglátványosabb az volt, amikor az első és hátsó szélvédőt tették be a helyére. Ahogy egyenletesen körbe felvitték a ragasztóanyagot, ahogy a “pisztoly” végéről letörölték a maradék masszát és így tovább. Érdekes, hogy a hátsó szélvédő annnyival kisebb, hogy annak mozgatásához, adagolásához elég volt az emberi kéz, az elsőnél már segített a gép. Miután vegyesen érkezett a Puma és az EcoSport, az üvegeknek is így kellett következniük.

Jártunk a motor összeszerelő üzemben is, itt nem “segítettünk” be a gyártásba. Természetesen itt is bőven dolgoztak robotok, persze a sok szorgos kéz mellett. A csarnokba már előszerelt hengerfejek érkeztek, de ez az előszerelés sok más alkatrészre is igaz volt. Normál esetben 47 másodpercenként készül el a valóban hatékony soron egy vadonatúj motor.

Pillanatkép a motorgyártásból.

Ez a háromhengeres, egyliteres erőforrás jó ideig ott lesz még a Ford kínálatában, de Krajovában is készülnek már a jövőre. Jelenleg is építkeznek, 300 millió dolláros beruházással készítik fel az üzemet egy új kishaszonjármű 2023-as gyártására. A modell kínálatában a 2024-ben bemutatkozó, elektromos változat is szerepel, ami az első olyan sorozatgyártású, tisztán elektromos hajtású autó lesz, ami Romániában készül.

Ezzel Krajova lesz a harmadik európai Ford üzem, ahol ilyen járművek készülnek. Nemrégiben nagy összegeket invesztált a márka a Kölni Villamosítási Központba és a Ford Otosan törökországi Kocaeli gyárába. Krajovával újra egyértelmű jelét adják annak, hogy haszongépjárművek vásárlóit egyre gyorsuló iramban szeretnék átvezetni egy nulla károsanyag-kibocsátású Európába.

Krajovában is készülnek már a jövőre.

A külön nem jelzett fotók forrása a Ford Magyarország.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....
2024.05.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nem iszik, nem dohányzik, de... ..
2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....
2024.05.05
Magyarország területén 2024. május 4-én 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 45 személyi....
2024.05.05
A Porsche Hungaria április 25-től visszatért a fix, forint alapú autórendeléshez, teljes....