ICDP

ICDP – A közösségi média és az autóértékesítés

2015.08.13.

Az ICDP autóipari kutatásokkal foglalkozó nemzetközi szervezet a rendelkezésre álló értékesítési és értékesítést támogató csatornák között hangsúlyos helyen szerepelteti a közösségi médiát, hiszen a felgyorsult, online tartalmat fogyasztó világunkban talán itt lehet a legkönnyebben elérni és megszólítani az embereket, potenciális vásárlókat.

Jó néhány cikkünk született az elmúlt időszakban a gépjármű értékesítés területén jelentkező kihívásokkal és azok hatékony kezelésére tett szakmai javaslatokkal kapcsolatban (például IDE és IDE kattintva olvasható). Ezek közül az egyik aktuális kérdéskör a közösségi média helye és szerepe az autóiparban, legyen szó új- vagy használtautó értékesítésről, vagy értékesítés utáni szolgáltatásokról. Ahogy az ICDP fogalmaz: „a közösségi média az elmúlt évtized legjelentősebb web-trendje”, ami sikerét nagy valószínűséggel annak köszönheti, hogy az „egy a soknak” típusú kommunikáció helyett a „sok a soknak” került előtérbe. Lefordítva ez annyit jelent, hogy az elmúlt években a közösségi média komoly véleményformáló szerepre tett szert, ahol mindenki egyenrangú. A „júzerek” egymás közt is elvitatkozhatnak egy autós kérdésen, de az egyszerű felhasználó kérdezhet, véleményt formálhat, vagy akár be is szólhat akár a nagy autógyárnak, a „megszemélyesített” márkának is. Egy biztos, a McKinsey által végzett kutatás rávilágít arra, hogy a közösségi média gyorsabban fejlődik, mint korábban bármelyik más kommunikációs csatorna. A rádió 40 évvel ezelőtt 50 millió hallgatóhoz szólt világszerte, ezt a Facebook a 2004-es megalapítása utáni egy év alatt érte el, és 2020-ra a Föld népességének 70%-ának lesz hozzáférése a népszerű közösségi oldalhoz.

Melyik a helyes út? A közösségi média mindenesetre egyre inkább kihagyhatatlan...

 

A közösségi oldalak elsődleges célja még mindig a személyes kapcsolati hálók kialakítása, emellett azonban számtalan olyan funkcióval bírnak, melyek egyszerűsítik a felhasználók életét. Ezekben a virtuális plázákban ugyanis minden egy helyen van: az oldalon belül találjuk ismerőseinket, kapjuk a minket érdeklő híreket, kereshetünk, cseveghetünk, és érdekes módon megtalálnak minket a minket érdeklő hirdetések, ajánlatok is. Elsősorban ez utóbbi funkció késztette arra az ICDP-t, hogy tüzetesen megvizsgálja ezt a folyamatosan és rohamosan változó közösségi környezetet, és feltárja azokat a lehetőségeket, melyeket az autós iparág szereplői hasznosítani tudnak, például a gépjármű értékesítés szempontjából.

A közösségi média áthatja az autóipart is

 

A szakemberek tapasztalatai alapján az autóipar értékesítési láncainak szereplői nemzetközi szinten nagyon aktív szerepet vállalnak a közösségi média világában, bár jelenlétük professzionalizmusa és intenzitása elég eltérő képet mutat. Az autógyárak főleg márkaépítésre, brand marketingre használják ezeket az oldalakat, ennek keretében virális kampányokat futtatnak. Emellett igénybe veszik a közösségi médiát az ügyfelekkel való kapcsolattartásra, belső vállalati kommunikációra, és krízis menedzsmentre egyaránt. Az ICDP kutatási tevékenységében elemzi a kereskedők közösségi médiához való hozzáállásának széles spektrumát, és osztályozza a szerepvállalást a legprofibb, a közösségi médiát a kommunikációs startégiájában teljes mértékben integrálva, és nagy költségvetéssel megvalósítva dolgozó vállalatoktól egészen a kisebb, egyszerű, csináld magad mozgalmat követő, kis költségvetéssel manipuláló játékosokig.

Játék vagy komoly üzleti lehetőség?

 

A közösségi média használatának intenzitása nagymértékben befolyásolja azokat az előnyöket, melyeket az ilyen típusú kommunikáció magában hordozni képes. A nagyobb jelenlét több lehetőséget biztosít arra, hogy képet kapjunk a vásárlók igényeiről, elvárásairól és tapasztalatairól, és innen már csak egy lépés, hogy ezt a cég felhasználja egy igen pontosan targetálható kampányához. A „rólunk írták” típusú értékelő oldalak is egyre nagyobb szerepet játszanak, melyek mind a vásárló, mind az eladó számára értékes, első kézből származó autentikus információt szolgáltatnak, és ezáltal lehetőséget biztosítanak az ügyfelekkel való kapcsolat kiépítésére és megerősítésére, vagyis a hatékony ügyfélmegtartására, már amennyiben a kommunikáció a megfelelő módon zajlik.

Első pillantásra is összetett - az ICDP közösségi média kutatása

 

Vitathatatlan, hogy a közösségi média számos előnye mellett jelentős kockázatokat is hordoz magában, így nagyon oda kell figyelni például a brandek és multi-brandeket képviselő kereskedőknek a konfliktusok elkerülésére. Ezekből pedig akad bőven, elég csak az online tartalom megalkotására gondolni: kihez szóljon, hogyan nézzen ki, stb. De legalább ilyen fontos lépést tartani az interaktivitással szemben támasztott igen magas követelményeknek is; a közösségi oldalakon villámgyorsan kell reagálni a kérdésekre és felvetésekre, és illik teljes körű és korrekt tájékoztatást adni, majdnem annyira, mintha a vevő az autószalonban kérdezősködne. Ebből könnyen kiolvasható, hogy ezen a területen el lehet felejteni a klasszikus értelemben vett nyitva tartási időket, egyszerűen azért, mert a közösségi oldalakat látogatók ahhoz vannak hozzászokva, hogy azonnal kérdéseikre azonnali válaszokat kapnak. Ez persze újabb kihívások elé állítja a kereskedőket, és egy speciális munkakör megteremtését teszi szükségessé, amely nagyfokú rendelkezésre állása mellett képes meghallani, megérteni és megválaszolni az online érdeklődő ügyfelek megkereséseit.

Tényleg lehet így autót eladni? 

 

Összességében tehát elmondható, hogy a közösségi média egy hatalmas és összetett terület, mely számot tart az autóipar megnövekedett figyelmére. Megfordítja a hagyományos megközelítést a marketingfolyamatok és ügyfélkapcsolatok tekintetében, és arra sarkallja a kereskedőket, hogy közvetlenül foglalkozzanak az ügyfelekkel egy olyan környezetben, melyre korlátozottan tudnak hatást gyakorolni, és amit nehéz ellenőrzésük alá vonni. Mindez ugyanakkor jelentősen megreformálja az autóipar és a vásárlók kapcsolatát a jövőben, így erre is igaz a közhely: „aki lemarad, kimarad”.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.12.07
Lezárták a Róna utcát a Szugló utca és az Újvilág utca között, az Egressy út felé vezető oldalon. ..
2019.12.07
Ez több mint egy könyv, ez minden korábbi magyar autókról és motorokról szóló krónikáknál gazdagabb....
2019.12.07
2019 első hat hónapjában különösen jól fogytak a villanyautók, főleg a Tesla Model 3 iránt ugrott....
2019.12.07
Tasser Friedrich Olaszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.12.07
A SUV új generációja nyerte el a 2019-2020. év Japán Autója (Japan Car of the Year) díjat a Mazda3....
2019.12.07
Még soha annyi autót nem értékesített a német gyártó egy hónapban, mint most, elsősorban a kínai,....
2019.12.07
A Magnus Aircraft Zrt. üzeme a jövő év elejétől teljes kapacitással üzemel, és már megrendelték az....
2019.12.07
A dél-koreai autógyár 51,35 milliárd dollárt szán erre a célra a következő hat évben. ..
2019.12.07
Mit tud kezdeni az európai autóipar azzal az ellenérzéssel, amely a klasszikus –belsőégésű –....
2019.12.07
A világ legnépesebb országa állami támogatást nyújthatna a jövőben az ott gyártott Tesla autókért,....