autószerelők

Márkaszervizek a szerelőhiány szorításában

2017.04.11.

Vonzóbb jövőkép, attraktívabb bérek, korszerű motivációs rendszer, még inkább a piaci igényekhez igazított képzés és a fiatalok korai megkeresése – a Porsche Hungaria HR igazgatója, Kiss Csaba szerint hosszú távon így lehet felszámolni, vagy legalábbis enyhíteni a mind vészesebb autószerelő-hiányt.

Ahogyan az Autószerelők Országos Egyesületénél és a hazai járműipar megannyi más szereplőjénél, úgy a Porsche Hungariánál is egyre aggasztóbbnak látják a mind nagyobb méreteket öltő autószerelő-hiányt. Noha az ágazat szereplőit egyaránt sújtja az, hogy nincs elegendő szakember, a következmények súlyosságát illetően már mutatkozhatnak különbségek. Ez derült ki legalábbis a Porsche Hungaria Kereskedelmi Kft. HR igazgatója, Kiss Csaba szavaiból, akit a márkaszervizek személyzeti helyzetéről kérdeztünk. Mint azt az igazgató kifejtette, a márkaszervizek speciális helyzetben vannak, hiszen a szigorú gyári standardok miatt a független műhelyek jó részénél szigorúbb feltételrendszernek megfelelve működnek, ami az új munkatársak kiválasztására, felvételére is hatással van. Emellett az adott márkára szabott műszer- és eszközpark használatának ismerete, a folyamatos továbbképzési kötelezettség is feszesebb keretek közé szorítja a márkaszervizek humánerőforrás-politikáját. Mindez azt jelenti, hogy egyre kisebb a mozgásterük: az elvárásokból nem tudnak, és nem is akarnak engedni, de közben a megfelelő munkaerő-piaci kínálat egyre szűkebb.

A Porsche Hungaria Kereskedelmi Kft. HR igazgatója, Kiss Csaba

Rövid távú megoldások

Bár pontos felmérések nincsenek, Kiss Csaba is reálisnak tartja az Autószerelők Országos Egyesületének becslését, amely szerint – miként arról az Autószektor írt – a legálisan működő 9-11 ezer hazai szervizből ma már legalább 2-3 ezer szakember hiányzik. Ezt a számot azzal teszi érthetőbbé a HR igazgató: ekkora mértékű szakemberhiány már az ügyfelek számára is érzékelhetővé válhat, akkor például, amikor a szokásosnál később kapnak csak időpontot a szervizben.

A jó szakemberek hamar elkelnek a munkaerőpiacon

Ennek ellenére Kiss Csaba úgy vélekedett, hogy a mai helyzet, ha nem is feloldható, de még többé-kevésbé kezelhető. Megfelelő motivációval, esetleges béremelésekkel, a munkakörülmények javításával a szerelők megtartását elő lehet segíteni. A szervizekre nehezedő nyomáson pedig enyhíthet például az Autószerelők Országos Egyesülete által kidolgozott új OKJ-s tanfolyam indítása.

Utánpótlás nélkül

Hosszú távon még aggasztóbb a helyzet Kiss Csaba szerint. Mivel nem jelentkezik elég fiatal autószerelőnek, egyre kevesebben végeznek, ráadásul közülük is csak kevesen maradnak a szakmában. Így egyszerűen nem lesz, aki a szakmát nyugdíjazás vagy más ok miatt elhagyó tapasztalt, jól képzett kollégák helyére lépjen. Ez pedig néhány éven belül kritikus helyzetet teremthet. Ráadásul az HR igazgató szerint több olyan tényezővel is számolni kell, amely további súlyosbíthatja a helyzetet. Ha a gazdasági helyzet engedi, s folyamatosan bővül az új autó-eladás, akkor a márkaszervizek forgalmának növekedésével lehet számolni.

A HR igazgató szerint hosszú távon aggasztóbb a helyzet

Miközben – tette hozzá – már ma van olyan márkaszerviz, amely kizárólag a szakemberhiány miatt nem tud bővíteni. Számolni kell azzal is, hogy a szakma egyre bonyolultabbá válik, vagyis nem csak több, hanem felkészültebb, elhivatottabb szerelőre lenne szükség. – És akkor még szót sem ejtettünk arról, hogy a hibrid továbbá az elektromos autók térhódítása a szervizekre is óriási hatással lesz. Gyakorlatilag az autószerelő szakmán belül teljesen új szakterületek születnek, s erre is reagálni kellene – fogalmazott Kiss Csaba.

Ágazati felelősség

A HR igazgató a megoldási lehetőségekről szólva mindenekelőtt leszögezte: az ágazati szereplők felelőssége közös ebben az ügyben, s az Autós Nagykoalíció továbbá a Magyar Gépjárműimportőrők Egyesülete a kormányzattal is együttműködve régóta és folyamatosan dolgozik a helyzet rendezésén.

Szerinte a kabinettel továbbra is együttműködve még inkább a piaci igényekhez kell igazítani a képzést. Közben pedig vonzóbbá kell tenni a szakmát, hogy a fiatalok megismerjék és kedvet kapjanak ehhez a hivatáshoz – ennek érdekében pedig járni kell az iskolákat, kiállításokat, a különféle rendezvényeket, és minden fórumot ki kell használni, a pályaválasztás előtt állók tájékoztatására. Közben elengedhetetlen lenne a megfelelő motivációs rendszer kidolgozása, vonzó jövőképet, életpálya-modellt kell teremteni és a fizetéseket sem lehet érintetlenül hagyni. Kiss Csaba szerint ugyanis – még ha nem is feltétlenül a fizetésekkel közvetlenül összefüggő okok vezettek a mai helyzethez – elkerülhetetlen lesz az ágazatban a vonzóbb bérezés megteremtése.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.07.25
Interjúalanyunk Kertész Norbert, aki a Fix Auto Service Q-Service ügyvezető igazgatója.....
2017.07.25
Éppen negyedszázada tartották Barcelonában az olimpiát. Az évfordulóra archív fotóval és korabeli....
2017.07.25
Este hét óra előtt nem sokkal a bécsi repülőtérre tartó busz ütközött egy személygékocsival. A....
2017.07.25
Hat új modell érkezik 2020-ig, beleértve akár több elektromos autót is. ..
2017.07.25
Rendőrök helyszínelnek összetört kisbusznál Biharkeresztes közelében a 42. számú főútvonalon, ahol....
2017.07.25
Bahman Jalali Iránból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.07.25
Az amerikai Boeing repülőgépgyártó legfrissebb előrejelzése szerint a következő 20 évben 2,1 millió....
2017.07.25
Utólagos frissítési programot kínál az Audi akár 850 ezer Euro 5, illetve Euro 6 minősítésű V6-os....
2017.07.25
A kormány határozott célja, hogy megerősítse a Magyarország biztonságát garantáló honvédséget -....
2017.07.25
Rohambicikli-párral jöttek a tűzoltók, a Kova-Kövi család marhabőr-tető alatt lábbal hajtotta Frédi....