Mazda

A Mazda-főnök szerint nem kellenek nagy hatótávolságú elektromos autók

2023.02.17.

A Mazda egyik csúcsvezetője úgy véli, az autósok többségének nincs szüksége nagy hatótávolságú elektromos gépkocsikra.

A Mazda USA vezérigazgatója egy pár napja közzétett interjúban kifejtette: nem jósol jövőt a nagy hatótávolságú elektromos járműveknek. A Mazda egyetlen elektromos autója az Egyesült Államokban az MX-30 crossover, amely limitált kiadásban, és csak Kaliforniában került piacra.

A Mazda a konkurens márkáknál jóval később kezdett bele a villamosításba, ráadásul az MX-30 elektromos crossover hatótávolsága rövidebb, mint a legtöbb versenytársé. Ez nem meglepő, ha figyelembe vesszük a Mazda USA elnök-vezérigazgatójának véleményét. Jeffrey Guyton ugyanis nem hisz abban, hogy a nagy hatótávolságú elektromos járművek meghatározó szerepet játszanának a jövőben.

Guyton, akit kulcsszereplőnek tartanak az autóiparban, úgy véli, a vásárlók igénye – legalábbis, ami a hatótávolságot illeti – jóval szűkebb határok között mozog, mint az autógyártók kínálata. Lehet, hogy ma még mindenki a nagyobb hatótávolságok eléréséért verseng, de a jövőben szerinte ez változni fog. A technológia fejlődésével értelmét veszti a hatótávolság növelése utáni hajsza.

A Green Car Reports-nak nyilatkozva elmondta: felmérések szerint jelenleg a potenciális vásárlók többsége a kb. 500 kilométer hatótávolságú autókat tartja optimálisnak, de ezt is irreálisnak tartja a jövőre nézve. „A fogyasztók azt fogják tapasztalni, hogy valójában nincs szükségük ennyire” – mondta.

A probléma szerinte az, hogy az emberek megszokták a benzines autókat, amelyekkel bármikor, bárhová eljuthatnak (természetesen az észszerűség határain belül), anélkül, hogy aggódnának a hatótávolság vagy a kiszolgáló infrastruktúra miatt. Miután beülnek egy elektromos autóba, és otthon feltöltik, gyorsan rájönnek, hogy valószínűleg több, mint elegendő hatótávolságuk van egy normál nap átvészeléséhez. Ha viszont hosszabb útra indulnak, már nem marad elég áram a kocsiban a további intézendők elvégzésére. Különösen, ha kint hideg van.

Guyton szerint a „második generációs” villanyautó-tulajdonosok saját és mások tapasztalataiból tanulva folyamatosan változtatják majd prioritásaikat és igényeiket. Az elektromos hajtású gépkocsikat kiszolgáló infrastruktúra fejlődésével az autósok szokásai is változnak, az út közbeni töltés jóval egyszerűbb és gyorsabb lesz, mint manapság, ami hatással lesz az otthoni töltésre is.

Megjegyezte, hogy az elektromos járművek elterjedése eleve attól függ, hogy az emberek mennyire bíznak meg a kiszolgáló infrastruktúrában. De a Mazda nem készül ilyen infrastruktúra kiépítésére, legalábbis nem önállóan.

A Mazda egy viszonylag kis szereplő az Egyesült Államok piacán, illetve világszinten is. Miközben a japán gyártó 130 országban értékesít járműveket, a világ autótermelésének csak kb. 2%-át adja. 2022-ben a Mazda 294 908 járművet adott el az Egyesült Államokban, és a korlátozott darabszámú MX-30-on kívül jelenleg nincs elektromos járműve vagy hibridje, azt is csak Kaliforniában forgalmazza.

Ez a jövőben változni fog: az évtized második felében érkezik egy BEV platform. Guyton szerint terveik között szerepel egy hibrid CX-50, valamint a 2024-es CX-90 plug-in hibrid és MHEV is, mely tavasszal kerülhet piacra.

Ami a töltésszolgáltatókkal való együttműködést illeti, Guyton szerint folyamatosan tárgyalnak potenciális partnereikkel. „De senki ne számítson olyan volumenű projektre, mint a GM és a Pilot közötti partnerség, melynek célja a 350 kW-os, parttól-partig töltőhálózat kiépítése, vagy a Mercedes saját gyorstöltő hálózatának terve.”

A fenntarthatóság kapcsán Guyton úgy vélekedett, hogy a jövőben az akkumulátorok kisebbek és könnyebbek lesznek. Kisebb hatótávolságot, de gyorsabb töltést garantálnak majd a jelenleg használtakhoz képest.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.04
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője nyerte a Forma-....
2024.05.04
Rajtbalesetes ütközések után is első a Túraautó Világbajnokságban a magyar pilóta. ..
2024.05.04
Mire jó ez az amerikai nagyzolás?   ..
2024.05.04
Már az iskolai szünidő kezdete előtt egy hónappal, május 13-tól sűríti a Balatonhoz induló....
2024.05.04
Használtautó tesztünk közelgő főszereplője egy Fiat Panda lesz, ez adta az ötletet a mai cikkemhez....
2024.05.04
Knezsik Istvánnal, az Autós Nagykoalíció (ANK), valamint a Magyar Gépjárműimportőrők Egyesületének....
2024.05.04
A Budapesti Rendőr-főkapitányság budai kerületi kapitányságai közlekedésrendészeti akciót tartottak....
2024.05.04
Az EU-s rendelet alapján március végén kellett volna bevezetni Szlovákiában az egynapos autópálya-....
2024.05.04
2024-ben Tim Gábor kategóriát váltott, a márkakupás sikerek után a GT autózás világa felé fordult a....
2024.05.04
Ha a felreppentett híresztelések helytállóak, akkor a kínai Great Wall Motor Co. (GWM) autógyárat....