e-mobilitás

Még mindig a Toyota a villamosítás királya

2024.02.20.

Miközben az autóipari és gazdasági szaksajtó tavaly év vége felé a Tesla és a BYD versenyét leste, a küzdelemből egy harmadik szereplő: a Toyota jött ki győztesként.

Jean de La Fontaine, a példamesék nagyszerű írója is ihletet meríthetett volna abból az ádáz küzdelemből, ami az autóiparban zajlott 2023-ban. Két fiatal, ambiciózus szereplő – a mesében alighanem farkaskölykök lettek volna – versenyzett egymással a világ legnagyobb elektromosjármű-gyártója címért. Küzdelmük hangos volt, igyekezetük elismerésre méltó, így mindenki rájuk figyelt –miközben a rutinos, öreg falkavezér szépen csendben mindkettőjüket megelőzve kényelmesen megőrizte vezetői szerepét…

A két farkaskölyök természetesen a BYD és a Tesla: előbbi több mint 1,8 millió villamosított járművet gyártott 2022-ben, ami majdnem pontosan fele-fele arányban oszlott meg az akkumulátoros elektromos és plug-in hibrid járművek között. A Tesla 1,3 millió eladott autóval fordult rá 2023-ra – egytől egyig tisztán elektromosak, természetesen –, és az év végéig csaknem 38 százalékkal növelte forgalmát, miközben a BYD esetében a növekmény megközelítette a 63 százalékot.

A villamosított személyautók piacát ezzel együtt nem ők, hanem a Toyota-csoport vezeti: miután a konszern márkái 2022-ben 2,73 millió akkumulátoros járművet adtak el világszerte, 2023-ban 35 százalékos bővüléssel 3,68 millióra növelték részben vagy teljesen elektrifikált autóik számát.

  2022 2023 változás %
Toyota 2 726 275 3 679 557 34,97%
full hibrid 2 603 019 3 420 004 31,39%
mild hibrid 4 520 26 859 494,23%
plug-in hibrid 90 346 124 755 38,09%
hidrogénüzemanyag-cellás 3 924 3 921 -0,08%
akkumulátoros elektromos 24 466 104 018 325,15%
BYD 1 857 379 3 012 906 62,21%
plug-in hibrid 946 238 157 4822 66,43%
akkumulátoros elektromos 911 141 143 8084 57,83%
Tesla 1 313 851 1 808 581 37,65%

Szembeötlő, hogy a BYD rendkívüli mértékben növeli eladásait, bár a fejlődés üteme erősen visszaesett azt követően, hogy 2021 és 2022 között gyakorlatilag megháromszorozta forgalmát a kínai állami autógyártás zászlóshajója. A mennyiségi verseny intenzív árversenyt is hozott magával, ami a jövedelmezőség csökkenésével járt. Eközben a tisztán elektromos autók globális piacának elmúlt években tapasztalt, dinamikus növekedése veszíteni látszik a lendületéből. Ha bajba nem is kerül emiatt a két fiatal titán, nehezebb körülmények között kell folytatniuk a fejlődést.

Ebben a helyzetben kifizetődni látszik a Toyota multi-energia-stratégiája: a vállalat, amelyet éveken át kritizáltak azért, mert konzervatívan közelítette meg az akkumulátoros elektromos járművek piacát, most sokkal stabilabb helyzetben várhatja a kereslet változását. A cégóriás az elkövetkező években folyamatosan bővíti tisztán elektromos portfolióját, egyre növelve azok hangsúlyát az eladásokon belül. Eközben ugyanakkor villamosított eladásainak oroszlánrészét továbbra is azok a full hibrid modellek teszik ki, amelyek a helyi töltőinfrastruktúrától, kormányzati incentíváktól és energiaár-változásoktól függetlenül, megfizethető belépővel kínálnak jelentős fogyasztás-csökkentést, és ezzel párhuzamosan a károsanyag-kibocsátás és az üzemeltetési költségek visszaszorítását.

 

Fotó: Toyota

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.04
Összeütközött egy busz és egy személyautó Budapest XX. kerületében szombat délután a Szentlőrinci....
2024.05.04
306DT motoros Jaguar F-Pace-t vizsgáltunk. ..
2024.05.04
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője nyerte a Forma-....
2024.05.04
Rajtbalesetes ütközések után is első a Túraautó Világbajnokságban a magyar pilóta. ..
2024.05.04
Mire jó ez az amerikai nagyzolás?   ..
2024.05.04
Már az iskolai szünidő kezdete előtt egy hónappal, május 13-tól sűríti a Balatonhoz induló....
2024.05.04
Használtautó tesztünk közelgő főszereplője egy Fiat Panda lesz, ez adta az ötletet a mai cikkemhez....
2024.05.04
Knezsik Istvánnal, az Autós Nagykoalíció (ANK), valamint a Magyar Gépjárműimportőrők Egyesületének....
2024.05.04
A Budapesti Rendőr-főkapitányság budai kerületi kapitányságai közlekedésrendészeti akciót tartottak....
2024.05.04
Az EU-s rendelet alapján március végén kellett volna bevezetni Szlovákiában az egynapos autópálya-....