Németország

Mennyibe kerül az autó(használat)?

2022.10.11.

A német autósok jócskán alábecsülik járgányaik üzemeltetési költségeit, e kiadások a vélelmezettnek mintegy kétszerese – írja a Nature magazin egy korábbi elemzése alapján az Euronews tévécsatorna írásos online változatában. 

Szerző: Heimer György

A felmérés megállapítása alighanem általánosságban is igaz: az autósok tévesen ítélik meg az autózás valós költségeit. Ha vásárlásról van szó, a legtöbbek számára a vételár, az üzemanyag-takarékosság, a teljesítmény és a biztonság kérdései a legfontosabbak. Azt viszont már kevésbé gondolják át, mennyibe kerül valójában járművük fenntartása a kocsi egész élettartartamára vetítve, holott e kiadások az üzemanyagtól az amortizáción át a javító-karbantartásig, az adóktól a biztosításig ugyancsak jelentős tételek.

A fotó csak illisztráció. Forrás: Mercedes

Mégis mi az oka annak, hogy az autósok ennyire nem számolnak a valós költségekkel – teszi fel a kérdést az Euronews. Roppant egyszerű a válasz: a költség csupán az autótulajdonlás egyik tényezője, a másik, az érzelem legalább ilyen nagy súllyal esik a latba. Erre pedig az autógyártók remekül rá is játszanak reklámjaikban. A személygépkocsi ugyanakkor továbbra is a legnépszerűbb közlekedési eszköz az ingázáshoz, még azzal együtt is, hogy gyakorta kell rostokolni a dugókban, tovább tart eljutni A-ból B-be, mint tömegközlekedéssel, továbbá tetemes összeget kell fizetni a parkolásért is.

Mindezzel szemben nagy vonzerő, hogy a négykerekű személyre szabott intim tér, ahol fesztelenül együtt lehet lenni a családdal és a barátokkal, zenét lehet hallgatni, röviden tehát fényesen elszigetelhetjük magunkat a zajos külvilágtól. Ám a Nature tanulmány arra következtetésre jut, hogy ha az autósokat rádöbbentenék a tényleges költségekre, akkor közel 40 százalékuk kiszállna, 8 százalék váltana buszra, 12 százalék vasútra. A tanulmányszerzők szerint – különösen a jelenlegi nehéz megélhetési helyzetben – befolyásolhatná az autóhasználati szokásokat, ha a gépkocsik esetében az értékesítés helyén feltüntetnék az éves költségeket, ahogyan az energia-besorolási címeket a háztartási gépeken. Megjelenhetnének az átlagos üzemeltetési költségek információi az országos reklámkampányokban is. Példa erre az a francia gyakorlat, amely sokféle kampány formájában aktív utazásra ösztönöz: „rövid utazások esetén menjen inkább gyalog vagy kerékpárral”.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.04
Összeütközött egy busz és egy személyautó Budapest XX. kerületében szombat délután a Szentlőrinci....
2024.05.04
306DT motoros Jaguar F-Pace-t vizsgáltunk. ..
2024.05.04
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője nyerte a Forma-....
2024.05.04
Rajtbalesetes ütközések után is első a Túraautó Világbajnokságban a magyar pilóta. ..
2024.05.04
Mire jó ez az amerikai nagyzolás?   ..
2024.05.04
Már az iskolai szünidő kezdete előtt egy hónappal, május 13-tól sűríti a Balatonhoz induló....
2024.05.04
Használtautó tesztünk közelgő főszereplője egy Fiat Panda lesz, ez adta az ötletet a mai cikkemhez....
2024.05.04
Knezsik Istvánnal, az Autós Nagykoalíció (ANK), valamint a Magyar Gépjárműimportőrők Egyesületének....
2024.05.04
A Budapesti Rendőr-főkapitányság budai kerületi kapitányságai közlekedésrendészeti akciót tartottak....
2024.05.04
Az EU-s rendelet alapján március végén kellett volna bevezetni Szlovákiában az egynapos autópálya-....