Mesél a szakértő – Az ördög a részletekben lakozik | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Az ördög a részletekben lakozik

2016.01.12.

A használt autó olyan, mint a gyilkosság – nincsen tökéletes. Egy aprólékos vizsgálat során sok minden kiderül!

Van a cégnél egy visszajáró megbízónk. A fiatalasszony történetével már foglalkoztunk korábban, aki nem olvasta az első két Qashqai történetét, most megteheti.

Irány az agglomeráció

Ezúttal Pesttől 30 km-re szólt a megbízásunk, ahol egy fekete Qashqai vár a gazdájára. Ez is 2010-es, 1.6-os kivitel, de benne van a nagyon nagyméretű panoráma üvegtető, ami annyival dobja fel az alapmodell belterét, mintha ugrottunk volna felfelé egy kategóriát. A műszaki vizsgálatot természetesen előre egyeztettük az eladóval, aki a kemény fagyra és a havazásra való tekintettel annyira rendes volt, hogy előző nap beállt a fűtött garázsba a Nissan-nal, hogy másnap reggel kellemes körülmények között indulhasson a munka.

Alulról kezdtünk

Nem elég, hogy „ingujjban” dolgozhattunk, a használaton kívüli szerelőállásban még emelő is volt, úgyhogy azonnal a magasba is "röppent" a fekete szabadidő autó.

Jó meleg műhelyben

A jármű alsó burkolatai szerencsére sértetlenek voltak. Nagyon sokszor látjuk, hogy észre nem vett fekvőrendőrök, félresikerült járdára hajtások és egyéb meggondolatlan manőverek miatt össze-vissza van verve a kocsi alja. Itt nem így volt, mindössze a kipufogórendszer csövei rozsdásodtak itt-ott, de ez természetes jelenség néhány év után.

A fék a járművek legfontosabb alkatrésze, így mindig nagy gondot fordítunk arra, hogy feltárjuk az állapotát. Alapvetően a fékrendszer kopó-forgó alkatrészeinek állapotát kell megvizsgálni. Fékezéskor az első tengely kerekei kapják a nagyobb terhelés a jármű lassulás közben előrebillenése (bólintása) miatt. Ezért elsőként mindig az első fékeket nézzük meg. A féktárcsák vizsgálata történhet tolómérővel, hogy századmilliméterre kiderüljön, mennyi van még hátra a tárcsa életéből, de őszintén megmondva ezt a módszert nem szoktuk alkalmazni, mert ránézésre, és tapintásra bőven meg lehet állapítani, hogy kell-e cserélni a tárcsákat azonnal, vagy bírják még, esetleg tök új alkatrészek vannak beszerelve.

Kissé csalóka

Sokan nem tudják – és amíg nem tanították én sem tudtam – hogy a féktárcsák külső és belső fele az egydugattyús tárcsafékek esetében nem egyforma mértékben kopik. Ennek az az oka, hogy a fékcsöveken érkező nyomás előbb a tárcsa belső felére eső betétet kezdi mozgatni, majd a további nyomás  hatására indul el a túloldali lapka. Bocsánat a profán megfogalmazásért, aki bővebben is utána szeretne nézni ennek, az kattintson a videóra, igaz angolul van, de a legvilágosabb magyarázat a tárcsafékek működésére.

Tehát, amikor egy féktárcsa kopottságára vagyunk kíváncsiak, érdemes a tárcsa belső felét vizsgálni, mert a még jónak tűnő külső rész csalóka lehet. Éppen így volt ez a mostani Qashqai-nál is, nézzék csak!

A fékrendszer legfőbb elemeit tehát megnéztük, de fontos még rápillantani a fékcsövekre is, különösen azok utolsó, felxibilis szakaszára. A rugózás és a terhelés miatt változó hasmagasság miatt a fékrendszer csöveinek legutolsó – kerekekhez vezető – szakasza mindig hajlékony gumicsövekből áll. Ezek a nyomástartó csövek mozognak, és ahogyan azt tudjuk, a gumi anyag öregszik, ezért idővel megfárad kirepedezik, végső esetben pedig kiszakad. Ezért a legkisebb látható repedés esetén azonnali cserére van szükség. Szerencsére itt a gumicsövek jól néztek ki.

A futómű alkatrészei is rendben voltak. Kissé lazának tűntek ugyan az első stabilizátor rudak, de annyira nem, hogy beavatkozásra lenne szükség. Mehet le a kocsi.

Rétegek

Az elsőként vizsgált autónál a megbízó éppen azért mondott nemet a vásárlásra, mert kiderült, korábban alaposan összecsukták a kocsit. Most minden szuper volt, bárhol mérhettem a karosszéria festékréteg vastagságát, sehol sem lehetett arra következtetni az értékek alapján, hogy akár csak egy színátfújást is végeztek volna a kasztnin.

A karosszéria elemek egyébként szép állapotban voltak. Szerencsére még a „nagypolír” előtt kaptam el az autót, így a karcolások látszódtak, de ezek az úgy nevezett minden napos sérülések. Azt szoktam mondani, hogy ezek a kocsik évgyűrűi, mert saját tapasztalat és hevenyészett statisztikám szerint kb. havonta esik egy-egy karcolás a kocsin. Elég egy figyelmetlen garázsszomszéd, egy megszaladt bevásárlókocsi, és máris ott figyel az újabb éktelen sérülés. Aki használt autót vesz, az ne is várjon szalonállapotot, vagy ha azt talál, akkor az (minimum) gyanús. (Ide most teszek egy smily-t.)

Komputer

Annak rendje és módja szerint következett a diagnosztikai lekérdezés. (Amíg csak lehetett odáztam a kinti fényképezést, mert tényleg hideg volt.) A számítógéppel ügyeskedni kellett, mert a Nissan mérnökei a nem gyári eszközöknek igen csak szűk betekintés engednek. De a Bosch rendszerében is megvannak azok a rések, ahonnan a lényeg láthatóvá válik. A lényeg pedig, hogy rendszerszintű tárolt, vagy akkut hiba ne legyen benne. Ilyen hibát, akármilyen mélyen is turkáltam a kocsi agyában, nem találtam, tehát újabb megnyugvás következett.

Nem hihetetlen elsőre

Indulás

Ettől tartottam. Gombnyomásra felemelkedett a garázsajtó és a kinti mínuszok csak úgy sövoltöttek befelé, mi pedig óvatosan kiálltunk a műhelyből. A motor gyönyörűen indult, és szépen járt. Kb. ez a legnagyobb előnye kiforrott egyhatosnak. Nincs turbó, nincs kettőstömegű lendítőkerék, nincs bonyolult befecskendező rendszer, csak klasszikus benzines ketyegés.

Tiszta a levegő

A motortér mosását nem tudtuk megelőzni. Pedig jobban szeretem, ha dzsuvás, mert akkor ki lehet szúrni az esetleges olajfolyásokat. Ilyenkor csak csodálkozni lehet a ragyogáson és dícsérgetni az eladónak a patika tisztaságú motorteret. Na, mindegy, ha folyna itt valami, akkor az alulról már biztosan kiszúrtam volna, de ott sem láttam semmit. A próbaúton csak igen korlátozottan lehetett tesztelni, mert a frissen mosott autót azonnal be tudtam volna koszolni a latyakban. Azért a váltó kapcsolása megvolt, a kuplungot is sikerült letesztelni és nem várható, hogy az elkövetkezendő kilométereken erre sokat kellene költeni.

Service due now!

Megint az angol! A műszerfali üzenet közvetlenül az indítást követően látható, de csak 1 percig. Mivel nem én álltam ki a műhelyből, amikor én beszálltam, ez már nem volt látható. Nem kell sok nyelvérzék a fordításhoz, az üzenet lényege, hogy az időszakos karbantartás ideje jött el a Nissan szerint. Azonnal a szervizkönyvért nyúltam, mert abban nem látszott, hogy esedékes lenne az olaj és a szűrők cseréje. És nem is.

Remélem olvasható

A bejegyzés szerint 2015.02.15-én volt olajcsere, és a szerviz azt írta, hogy legközelebb egy év múlva (vagyis 2016.02.15-én) illetve a 115.000 km-es futásteljesítmény elérésekor kell karbantartani az autót. Várjunk csak: de hiszen ennek a kocsinak a műszerfala alig mutat többet 100.000 km-nél. Hát ez az igazi patthelyzet. Egyrészt a korábbi adatok alapján kalkulált szám szerint a kocsi minden évben majdnem 20.000 km-t futott, de ebben az utolsóban 11 hónap alatt csak 4.463-at. Másrészt miért van szervizesedékesség kijelzés ha sem idő, sem futásteljesítmény szerint nem indokolt a dolog?

A legjobb és legjóhiszeműbb tippem az, hogy a motorvezérlés valami olyan hibát észlel,amely azonnali szervizes beavatkozást kíván. De akkor azt miért nem írta ki a diagnosztika? Azt gondolom, hogy ez örök rejtély marad. Az ilyen esetek teszik nehézzé ezt a munkát, mert a megbízónak mondani kell valami épkézláb dolgot.

Adom hozzá a nyári gumikat

Az eladó készséggel megmutatta az elmondása szerint jó állapotú nyári abroncsokat. Vessünk hát rájuk is egy pillantást! Sokszor elmondtuk már, hogy a gumiabroncsok szabványos jelölési között egy garázsnyelven DOT számnak hívott számsort is találunk. Ez a négyjegyű kód egyértelműen megmutatja, hogy mikor gyártották az adott abroncsot. Az második két szám a gyártási évre utal, az első kettő a gyártás hetét mutatja. Most az 5109-es számot olvastuk le. Tehát ez azt jelenti, hogy a gumi 2009. 51. hetében, vagyis december közepén készítették.

Miért baj ez?

A Qashqai 2010. áprilisi, tehát a hozzá kínált abroncs a járműnél valamivel idősebb. Nem probléma, hiszen öt hónapig simán állhat a gyártás és beszerelés között, bár nem jellemző az ilyesmi egy olyan kifeszített ütemű gyártásnál, mint a járműgyártás. De – megint itt tartunk – ami gumiból van az öregszik és kopik is.

Számok, repedések

A kerékpánt pereménél, az abroncson a fenti képen is láthatóak az érintő irányú repedések, amelyek azt mondják: ez a gumi már elöregedett. A profilmélysége még megfelelt ugyan a nyári gumikra vonatkozó minimum követelményeknek, de azt állítani, hogy ez az abroncs jó állapotú, finoman szólva is túlzás.

Ezen kívül a könnyűfém keréktárcsák pereme úgy össze volt verve, mintha valaki szisztemaikusan kalapálta volna rájuk a sérüléseket. A sérülések mértéke nem érte el azt határt, ami műszakilag gondot okozhatna, de esztétikai szempontból fabatkát sem érnek ezek a kerekek. Át kell gondolnia tehát a vevőnek, hogy neki mennyire számít értéknövelő tényezőnek az, hogy az árban benne van a négy nyári kerék.

Peremsérülések végig

Kell, vagy sem?

Hálátlan dolog, hogy az ügyfélnek végül mindig a negatívumokat kell elsorolni, de hát ezért fizetnek végül is. Az eladók mindig szóvá szokták tenni, hogy „lehúzom” a vevőnek a kocsit, pedig ez nem így van, mert minden, amit nem említek a felsorolásban, az gyakorlatilag kifogásolhatatlan állapotban van.

A lista most így nézett ki: azonnali olaj- és szűrőcsere kell, ez a kocsi is jelzi. A szervizkönyv bejegyzései és a kijelzett szervizesedékesség némi ellentmondást mutat, én rávilágítottam erre is. A féktárcsa még nem életveszély, de tulajdonosként én nem ezen spórolnék.

Ha jól tudom, akkor még mindig megy az alkudozás, mert –bár ritkán szoktam ilyet tenni – én nyomatékosan hangsúlyoztam az ügyfél felé, hogy összességében egy jó kocsiról van szó, az árban még nem egyeztek meg. Ebben az esetben nagyon kis nyomok, apró információk vezettek el egy viszonylag kitisztult képhez. Ahhoz, hogy ide eljussunk a járművizsgálatnak is aprólékosnak és profinak kell lennie.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....