Mesél a szakértő – Francia import | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Francia import

2015.08.07.

Hogyan lehet megúszni, hogy visszatekert autót vegyünk?

Mindenekelőtt azzal kezdeném, hogy visszatekert km-órájú autók elkerülésére biztos módszer nincs, de ha meg sem próbálunk védekezni az átverés ellen, akkor az már a mi bajunk. Ezen héten megint fogtunk egy visszatekert órájú autót, ráadásul megint franciát.

A történet így hangzik

Egy húszas évei közepén járó – egyébként éppen francia – fiatalember céget alapított Magyarországon, hogy azokat a termékeket, amelyek nálunk olcsóbbak és minőségben is megfelelőek, saját hazájába exportálja. Úgy tűnik, jól megy a vállalkozás, mert céges autónak legfeljebb 2 éves és mindenképpen 50.000 km alatti járművet keresett magának.

Ki is nézett egy Audi A1-est, de a könyvelője felvilágosította, hogy jobb lenne, ha valami kisteherautónak számító kocsit venne, így a négykarikásat meg sem kellett nézni. Helyette még aznap ugrasztott, hogy újabb kiszemelt autó van a láthatáron, mégpedig egy kétüléses Clio.

Igen jól néz ki a friss Clio. Ez már a IV. generáció.

Gyors eredmény

Jó szerszámmal könnyű dolgozni – tartja a mondás – és lám ismét igaznak bizonyult a bölcsesség. A Bosch KTS diagnosztika ugyanis olyan mélyen tud belemászni az autó „számítógépébe”, hogy csaknem minden tárolt adat láthatóvá válik.

A megtett utat nem csak helyen tárolják az autók, sőt, nem is ugyanabból a forrásból számítják a futásteljesítményt az egyes főegységek. Az autó műszerfala 45.400 km-t mutatott, amelyet kilométerre pontosan írtak be a hirdetésbe is, amely még mindig elérhető a legnagyobb autóhirdetési portálon.

Azért, hogy mégse érjünk olyan gyorsan a csattanóhoz előbb bemutatom, hogy ez az érték a műszeregységből kiolvasva természetesen egyezik a kijelzett értékkel:

Ez korrekt, a műszer tényleg úgy tudja, hogy 45 ezer környékén járunk

Adalékként elmesélem azt is, hogy a kocsin 2015-ben gyártott, tehát vadi új nyári gumiabroncsok voltak. Ennek alapjáraton örülhetnénk, de felmerülhet a kérdés, hogy ha a 2014. év elején gyártott, bevallottan francia importból származó autóban még nincs 50 ezer kilométer, amiből – kis logika közbeiktatásával – egy téli szezont nyilván nem a nyári gumikon ment, akkor miért is kell most zsír új abroncsokat venni rá? Gondolhatjuk, hogy ez nem puszta jó szándék – vagy egy régi ismerősöm kiszólásával élve:

Ez nem Róbert bácsi népkonyhája!

Ugorjon a majom!

A több lehetséges hely közül most a motorvezérlés adatai árulták el az autó ott tárolt futásteljesítményét. A következő képen csatolom a diagnosztikai jegyzőkönyvet is, de akinek gondot okoznak a kisbetűk, azoknak a kép alatt segítek.

130.025 km - kétszer is kiolvastam, hogy tuti legyen, a fals maximális sebességértéket nem is kommentálnám

Lelkes járműbűvölők valahol, valamikor bizony megharmadolták a futásteljesítményt. Pedig az autó külseje és belseje egyáltalán nem árulkodik ekkora futásról. Az ülések gyönyörűek, a kormány és a gombok nincsenek lekopva, soha egy elemet nem fényeztek, nem volt összetörve.

Akkor mégis mi a baj?

Elsősorban az a baj, hogy át akarnak verni. Nem csak az én ügyfelemet, hanem mindenkit. Ahogyan a másik francia autónál a múltkor már elmeséltem, a porlasztócsúcsok valahol a 150 és a 200 ezer km-es futásteljesítmény körül kezdik megadni magukat. Ez persze nem törvényszerű, lehet, hogy semmi baja nem lesz. De ha igen, akkor százezer forintos nagyságrendű darabonkénti árral könnyen kiüríthetjük a családi, vagy a céges kasszát.

Ráadásul a járművek értékelésénél minden katalógus erősen figyelembe veszi a gép futásteljesítményét. A legelterjedtebb járműértékelő katalógus Magyarországon (is) az Eurotax. Szinte mantraként ismételgetik a kereskedők is, hogy nézze meg a kedves ügyfél, az Eurotax-ban is annyit ér a kocsi (amit beszámítana) mint amennyit ő mond rá. A katalógusban minden járműkategóriához tartozik egy km-kategória is. Ez, illetve a jármű kora alapján a program kiszámít egy elvi, átlagos futásteljesítményt. Ha a kocsi ez alatt van, akkor jár valamennyi plusz pénz, ha e felett, akkor súlyos mínuszok repkednek. Talán mondanom sem kell, hogy pl. 10% alulfutáshoz kb. harmad annyi plusz korrekció tartozik, mint ugyanekkora túlfutás esetén…

Lássuk konkrétan, számokkal!

A KM-korrekció így is jelentős

Ha azt feltételezem, hogy 2014. 03. havi a kocsi és beírom a programba a 45 ezer kilométeres futást, akkor minden további korrekció és extra nélkül még vételi (az alacsonyabb) áron is bruttó 2 millió 60 ezer forintra adódik a jármű ára.

Így már 387.000 a túlfutás miatti levonás

Ha mindent változatlanul hagyunk, de a futásteljesítményt átírjuk az általunk valósnak feltételezett értékre, pontosan 241.000 forinttal kapunk alacsonyabb értéket.

Érdekesség, hogy a járműre kalkulált átlagos futásteljesítmény 26.350 km 17 hónapos korában. Én nem mondom, hogy ez teljesen reális, ez a katalóguskészítők véleménye. Ez az autót egyébként bruttó 1.890.000,- Ft-ért kínálják, ami – a katalógus szerint legalább is – a 130 ezret futott autó értékének kb. meg is felel…

Jelen volt a megbízóm is

A vizsgálat után egy árnyékos padon kezdtem el összefoglalni a kocsival kapcsolatos tapasztalataimat. A francia fiatalember konkrétan visszakérdezett, hogy jól hallotta-e a kiolvasott adatot. Nagyra nyíltak a szemei, majd gyorsan le is hunyta őket szomorúságában: nem erre számított, ő csak biztosra akart menni. Sikerült.

Ma reggel érkezett egy e-mail, hogy a tegnapi szolgáltatás számláját átutalta, és örömmel számolt be döntéséről. Még tegnap betért egy Renault kereskedésbe és rendelt magának egy új Clio-t, azt mondja, így lesz a legjobb.

Filozofálhatunk azon, hogy persze, jó neki, hogy ha úgy dönt, akkor tud új kocsit is venni… Meg azon is, hogy mire volt akkor jó ez a teljes körű járművizsgálat? Gyakorlatilag az árát kidobta az ablakon, de én nem így látom. Szerintem az azonnali, minimum 241 ezer forintos bukást, az összeg tíz százalékáért elkerülte, nem is beszélve azokról a meghibásodásokról, amelyek a valósnak tűnő futásteljesítmény mellett már természetes velejárói az autózásnak, míg a manipulált km-állás mellett egyáltalán nem számítunk rá.

Remélem, honfitársai gyorsan legyártják neki az új kocsit, amivel jó ideig semmilyen fennakadás nem lesz.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.09.19
Ha az autóipar jelenét és jövőjét meghatározó fő trendeket szeretnénk megnevezni, a többség minden....
2019.09.19
Szeptember 9-én, a PEUGEOT termékcsapat nevében, Laurent Blanchet vezetésével, a PEUGEOT 208 és az....
2019.09.19
Közösen fejleszti magyarországi villámtöltő-hálózatát az Optimum Way és a hazai LUKOIL-kutakat....
2019.09.19
Aki a hétvégén az Alkotmány utca felé járt igencsak meglepődhetett. Nem elsősorban azért, mert a....
2019.09.19
A bajor prémiumgyártó számos modellsorozatát frissíti 2019 őszén: az 5-ös BMW 48V-os....
2019.09.19
A J. D. Power idei értéktartási felmérésén mindenkit megelőzve a Lexus végzett az első helyen. A....
2019.09.18
Mitsubishi haszongépjármű értékesítési pontból egy 18 márkát forgalmazó, és 21 márkaszervizt....
2019.09.18
A fazon maradt régi, de a lemezek alatt csúcstechnikájú újdonságok sora lapul. A VW középkategóriás....
2019.09.18
Több mint 3 milliárd forintos beruházással megháromszorozza kapacitását a Stadler szolnoki....
2019.09.18
Hatásos és sajátos kampánnyal erősítenek a franciák a körforgalmakban.   ..