Mesél a szakértő – Gyári fényezésűnek mondták, döbbenet, hogy mi derült ki! | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Gyári fényezésűnek mondták, döbbenet, hogy mi derült ki!

2018.03.04.

Az ügyfél Subaruját sérülésmentesnek ígérték, nem hitt a szemlének, amikor a szakértővel megvizsgálták

 

A budapesti fiatal vállalkozó egyedülálló. Arra gondolt, ha majd családot alapít, valami kényelmes kombival fog járni, de addig jöhetnek a lóerők, az összkerék hajtás és a sportos autózás.

Magánszemélytől

Az eladáskor persze volt a kocsihoz mese is. Az eladó elmondta, hogy ő most eljutott odáig, hogy vegyen egy új kocsit magának, ezért fájó szívvel bár, de meg kell válnia a gyári állapotú, dédelgetett STi optikás Subaru Impreza WRX-től.

Ügyfelem elmondása szerint, első látásra szerelem volt. Amint megpillantotta a kocsit, nem volt már kérdés, hogy megveszi-e. Amúgy úgy csillogott körben, mintha éppen most festették volna át. Bízott az eladóban, aki azt állította, hogy a kocsi gyári fényezésű, korábban sérülést nem szenvedett, úgyhogy senkit sem hívott, hogy teljes körűen átvizsgálja az autót. Vesztére.

Sokszor leírtam már,

hogy a sportautókat nem azért veszi meg első-második tulajdonosa, hogy álljon a garázsban és gyönyörködjön benne, hanem annak eredeti rendeltetése szerint, sportosan közlekedjen vele. Ebben a pakliban az is benne van, hogy nem sikerül egy-egy manőver és az autót összetörik.

Arról már nem is beszélnék, hogy az alapkivitelben is 220 lóerő feletti teljesítményű autó a maga 1.415 kilóját, hogyan képes röpíteni. Pillanatok alatt 100-on van, az összkerék hajtás pedig hamis biztonságérzetet kelt, mintha azzal mindenre képes volna az autó. Nem véletlen, hogy a hétvégi híradások baleset rovatában nem egyszer ezek a kocsik a főszereplők. Nem tudjuk őket vezetni, nem ott próbálgatjuk őket, ahol szabadna: egy zárt pályán.

Majdnem 4 millió forint

Szinte napra pontosan egy évvel ezelőtt 3.850.000 Ft-ért vette meg mostani tulajdonosa az akkor 13 éves autót. (Tehát még egyszer: egy 13 éves autóért majdnem 4 millió; A WRX ilyen, nagyon tartja az árát.) Egy évet használta, közben azért dőltek kifelé a csontvázat a szekrényből. Például nem működött az olajnyomás és a turbónyomás műszer sem. Egyre jobban kezdett rángatni a kocsi, néha nehezen indult.

A problémákkal szinte megtanult már együtt élni, amikor eljött a következő időszakos szerviz ideje és az autó egy Subaru specialistához került. Összeírták a hibákat:

A motor egyik hengerében drasztikus kompresszióvesztést észleltek. Ez magas olajfogyasztást is eredményezett, plusz meglett a rángatás, a nehézkes indulás lehetséges oka. Ezen kívül ingadozik a turbó nyomás, aminek okát még nem tárták fel, mert a szerelő – nagyon korrekt módon – mielőtt elfogadta volna a megbízást, felhívta az ügyfél figyelmét valami nagyon durva dologra.

Ez az autó korábban rommá volt törve, és egy másik kocsi hátsó része van ráhegesztve!

Meg is mutatták a fiatalembernek az árulkodó nyomokat, aki azt sem tudta, mit mondjon döbbenetében. Ekkor felkeresett engem, hogy igazságügyi szakértő is nézze meg az autót és dokumentálja, amit lát. Feladat volt még az, hogy döntsük el, vajon műszakilag megfelelő-e a javítás, lehet-e ezzel az autóval egyáltalán közlekedni.

Fekete és kék

Minden járművizsgálat szerves része, hogy a kényes helyekre benézünk, van-e korábbi jelentősebb javításra utaló nyom. A festékréteg mérés nem elegendő, ugyanis a műszerrel leginkább a külső burkolati karosszériaelemeket lehet mérni. Az egyik ilyen kényes hely a csomagtér és fenéklemeze.

Felülről belenézve még nem is gyanús

Három évvel ezelőtti cikkemben foglalkoztam egy Skoda Octavia kombival, ahol a fenéklemez illesztéseit vizsgálva, megállapítható volt, hogy korábban hátulról alaposan összetörték a kocsit. Érdekesség, hogy a cikkek között böngészve felismerte egykori autóját és küldött is róla néhány képet. Ilyen lett, ilyen volt. (Köszönet Ervin nevű kedves olvasónknak.)

No, de térjünk vissza a WRX-hez!

Az eredetileg fekete színű autón azonnal egy dolog tűnt fel. A csomagtartót annak rendeltetésszerű használatára alkalmas szögből nézve még (majdnem) minden fekete volt. Azonban egy kicsit alánézve azonnal észrevehető volt, hogy a kalaptartó merevítő alulról már kék színű. Méghozzá az összetéveszthetetlen gyári Subaru kék.

Gyorsan kivettük a burkolatokat, hogy megnézzük meddig eredeti a kocsi és honnan STi. Óriási döbbenetemre, egyáltalán nem arról volt szó, hogy szimmetrikusan vágtál el a kocsit, hanem a jobboldalon a hátsó doblemet még eredeti, majd azt megkerülve a jobb hátsó oszlop aljáig minden ki van cserélve.

A baloldalon még rosszabb a helyzet. Sajnos komolyabb megbontásra, alvázmosásra, vagy a tömítések leszedésére nem volt lehetőség, de így is látszott, hogy a baloldalon az első küszöbrész közepéig kellett pótolni az eredeti karosszériát.

Emelés

Az a légterelő sem eredeti, nincs benne féklámpa és nehéz mint a sár, alig lehet felnyitni a csomagtartó fedelét, zárás közben pedig, ha nem figyelünk, puffan egy nagyot.

Elölről a hátsó híd vonaláig az eredeti padlólemezzel van dolgunk, azonban a hátsó híd elhelyezésére kialakított rész előtt szépen kivehető volt a ponthegesztett beavatkozás. A jobb hátsó részen is gyönyörűen adta magát az eredeti padlólemez és a később odatákolt járműrész, amelyek már kezdenek elválni egymástól.

A baloldalon az előbbi méréseket alátámasztva megtalálható volt a pót-küszöb és az eredeti padlólemez illesztése, ahol a küszöb mentén végig kisebb-nagyobb rések láthatók. Ha ez nem lenne elég, akkor a pótlólag felhegesztett járműrész több helyen erősen rozsdásodik.

A „sima” WRX és a motorikusan is STi kivitel között még egy jelentő különbség van. A 265 lóerős kivitel töltőlevegő hűtője nem )csak) léghűtéssel, hanem folyadékhűtéssel is rendelkezik. Ez a folyadék egy tartályban van, ami a csomagtér jobb oldalába van beszerelve. A tartály rögzítését kettő darab, a fenéklemezre hegesztett elem biztosítja. Ezek az elemek a 225 lóerős verzióban nincsenek benne. Láss csodát, a fülecske ott figyelt hátul, ez is bizonyítja, hogy korábban egy másik, kivitelében sem egyező járműről származik az elem.

Mekkora a baj?

A vizsgálat után csak álltunk és bámultunk magunk elé egy ideig. A fő kérdés az volt, hogy használhatja-e így ezt az autót biztonságosan a tulajdonos, vagy mi legyen? Sajnos erre az elvégzett szemrevételezés alapján nem tudtam választ adni, csak annyit mondtam, hogy én biztosan nem erőltetném a dolgot, ha nem muszáj.

Persze nem valószínű, hogy szétesik alattunk a kocsi, de ha ne adj Isten komolyabb baleset történik, ki tudja, hogyan fog deformálódni a kasztni. Most további dilemma, hogy egyáltalán nekiálljon-e a feltárt motorikus hibák kijavításának, hiszen kérdés, hogy nem újabb kútba dobott százezrekről van-e szó.

A bukás most már elkerülhetetlen

Egyrészt a vásárlástól számítva már több, mint egy év telt el. A jármű korábbi állapotáról semmilyen dokumentáció nincsen, ráadásul magánszemélytől lett vásárolva a kocsi.

Árában eladni képtelenség, arról nem is beszélve, hogy mennyivel lennénk különbek a Deákné vásznánál? Jó, de akkor mennyi rajta a bukás. Ha szakértőként kellene értékelnem a kocsit, valószínűleg úgy döntenék, hogy a korábbi sérülések és szakszerűtlen javítás miatt egyszerre nyilvánítanám műszaki- és gazdasági totálkárossá és 1 millió Ft környéki roncsértéket állapítanék meg rá, hiszen egy ilyen autó megfelelő alkatrészei még bontva is méregdrágák.

Opcióként felvetettem, hogy pályabejáró versenyautónak esetleg még használható, abban a körben biztosan el lehetne adni, de az ár valószínűleg ott sem változik.

A bukás elkerülhető

A fenti képekből is látható, hogy nem ahhoz zseniális szakértőnek lenni, hogy ezeket még a vásárlás előtt észre vegyük. Ebben az esetben is elég lett volna egy olyan személy, aki látott már javított kocsit korábban és tudja, hol kell belenézni. Sőt, ez az autó egy sima rétegmérésen is megbukott volna a mi teljes körű helyszíni átvizsgálásunkon is, mert a jobb hátsó küszöbnél, a hegesztés mentén rendre 2.500 mikron felett mutatott a festékréteg mérő műszer. (Jaj, ki ne maradjon: a gyári fényezésűként árult autón minden elem át volt fényezve természetesen, hiszen a nagyjavítás után kellett valami egységes és új kinézet, hogy a mese elsőre igaznak tűnjön.)

Felnőtt ember már nem hisz a mesékben! Nem csak sportautó vásárláskor, hanem minden használt autó vétel előtt szánjunk időt és pénz az átnézésre, mert a fiatalember által most elkönyvelt kb. 3.000.000 Ft-os bukás árából jó sok autót átvizsgáltathatunk.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.02.20
A járműipart is súlyosan érintheti az, hogy a német kormány gazdasági minisztere szerint minden....
2019.02.20
A Mol bruttó 5-5 forinttal emelte a 95-ös benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árát szerdán – írta....
2019.02.19
Újabb elismerésben részesült az AutoWallis csoport, miután a BMW Group Magyarország a Wallis Motor....
2019.02.19
Az egyik legvonzóbb középkategóriás autóban bizonyítja a Mazda, hogy van élet a turbón innen. A 194....
2019.02.19
Armen Hamonangan Indonéziából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.02.19
Az orosz fővárosban immár több mint 16 ezer autó vesz részt a carsharing szolgáltatásban –....
2019.02.19
A horoszkópokkal foglalkozó cikksorozatunk újabb résszel bővült, ez a Rák, Oroszlán és a Szűz. ..
2019.02.19
 Ha legközelebb pulóvert rendel, akkor az talán már egy új – jelenleg Londonban tesztelés alatt....
2019.02.19
Az új nehézgépjárművek átlagos szén-dioxid-kibocsátását 30 százalékkal kell leszorítani 2030-ra az....
2019.02.19
A Supra ötödik generációját a Toyota gyári motorsportrészlege fejlesztette már a kezdetek óta. Az....