Mesél a szakértő – Ha taxi volt, ne is nézd tovább! | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Ha taxi volt, ne is nézd tovább!

2018.06.23.

Nem is nagyon igyekeztek eltüntetni a nyomokat.

Nem is olyan rég volt szó a nálunk megrendelt, aztán szemle közben félbeszakított vizsgálatokról. Ebben a hosszabb dolgozatban arról volt szó, hogy a festékréteg mérés eredményei alapján megállapított, vagy a szabad szemmel is jól látható javítási nyomokból azonosított korábbi karambolos sérülések miatt sok ügyfelünk félbeszakíttatja a vizsgálatot, mondván időpocsékolás lenne végigcsinálni.

Ebben az írásban bő lére engedve fejtettem ki azt, hogy mennyire nem mindegy, mi történhetett korábban az autóval, milyen sérülése volt és az mennyire szakszerűen javították ki.

Ügyfél a szemlén

Annak idején úgy találtuk ki a független járművizsgálatokat, hogy ha akar és lehetősége, ideje engedi, az ügyfél jelen lehessen a szemlén. Ha meg nem is bántuk a dolgot, sokszor van úgy, hogy saját ügyfelünk jelentősen hátráltat minket a munkában. Közbekérdezések, szoros embertartás úgy, hogy tényleg arra (is) figyelnünk kell, nehogy a lábára lépjünk.

Taxinak lefóliázott német S-Max

Van, aki kifejezetten örül, hogy nem kell jönnie, például egy pécsi, vagy debreceni ügyfélnek egy egész napja rámenne a Pestre utazásra, ami ráadásul költséggel és egy nap „feleslegesen” kivett szabadsággal és a többi… De van olyan is, aki ragaszkodik hozzá, hogy jelen legyen, mert talán azt gondolja, hogy ha nincs ott, másképpen vizsgálunk. (Ez nyilván nem így van.)

A Ford S-Max 2.0 TDCi Trend vizsgálatára is kijött a megbízó, de semmit sem kérdezett, tényleg mozizott, amíg mi dolgoztunk. Nagyon jó, hogy ott volt, mert félúton kiderült néhány részlet.

Taxifarbe

A német szó „taxiszín”-t jelent, amelyet a német autógyárak az ottani taxi rendeletnek megfelelően gyári „extraként” kínálnak. A másik lehetőség természetesen odakint is a fóliázás. Az S-Max esetében ez utóbbit alkalmazták, ugyanis a kilincsek betételemei mögül nem távolították el a fóliadarabokat, csak „körbetépték”.

Bal első ajtókilincs - kikandikál a fólia, plusz látszik milyen egyenetlen a fényezés, javítva volt.

A volt taxi létre aztán jellemzők is rámutattak. A tetőlemez első részén, sikkes króm fedelet helyeztek az egykori CB-antenna helyére. Az ajtóhatároló lamellák egytől egyik kikopva, úgy nyíltak záródtak az ajtók, ahogy a szél lengedezett.

Ha már burkolni kell, akkor jó megoldás...

Törés

A motorház fedelet felnyitva azonnal feltűnt néhány gyanús dolog. A motorház fedél belső zaj- és hővédő burkolata hiányzott. Pedig járt hozzá, mert a rögzítőfülek és néhány ragasztócsík még ott volt az elem belső részén.

A zárhíd műanyag burkolatának bal szélén törött volt, ez minimum egy lámpáig hatoló bal első törésre enged következtetni, de valószínűbb, hogy hűtőig lebontották.

A festékréteg mérés eredményei alapján pedig a két baloldali ajtó, a bal hátsó sárvédő, jobboldalon a hátsó sárvédő és a küszöb valamint a C-oszlop(!) korábbi, részben szakszerűtlen visszajavítására lehetett következtetni. Ez utóbbiak szerkezeti elemnek számítanak, tehát korábban nem kicsit bukott az autó.

Egyéb

Bárhogyan is törekedtünk, a diagnosztikai lekérdezés nem hozott sem megerősítést, sem cáfolatot az autóból leolvasott futásteljesítményre, ami 188 ezer kilométer volt. Ezt a szervizkönyv is alátámasztotta, nem úgy mint a múltkor.

Érdemes egy pillantást vetni a műszerfalra is. Az órák pereme le van kopva. Ez csak olyan autóban fordul elő, ahol valami akta, műszer, tárca, cigaretta mindig oda van dobva a kormány elé a kispolca. Egy munkahelyen, taxiban.

Még három dolog eszembe jutott. Nem volt meg a műanyag motorburkolat. Ez az is jelezheti, hogy annyira sokszor kellett ott szerelni, hogy már nem is hordták inkább, ne kelljen mindig eltávolítani. Aztán a szervokormány hidraulika tartályában bőven a minimum alatt volt a szint, ez is felvet néhány kérdést a kormánymű állapotával kapcsolatban. De ami megkoronázza a dolgot, az a klímaberendezés halott állapota volt.

Soha, ismétlen soha, senki ne vegyen meg egy klímás autót olyan állapotban, hogy nem megy a légkondi. Hiába mondják, hogy csak fel kell tölteni gázzal, vagy ígérik, hogy mire jön a vevő, menni fog a klíma. Legyen ez egy intő jel a jármű állapotával és a korábbi gazda hozzáállásával kapcsolatban.

Emelés, menetpróba már nem is kell

Miután a fenti néhány apróságot a helyszínen várakozó ügyfél tudomására hoztuk, eltekintett a menetpróbától és a még hátralévő emeléses vizsgálattól is. Pedig ki tudja milyen nyalánkságokat találtunk volna még a motor, duplakuplungos váltó vagy a futómű működésében.

Amellett, hogy a kijelzett futásteljesítmény a szervizkönyvvel köszönőviszonyban volt, a fentiek alapján nem kellett tovább vizsgálódni, ügyfelünk azt mondta másik kocsit keres. Mi ugyan sem nem beszélünk se rá, se le senkit sem egy adott autóra, azt gondolom, hogy az ő helyében én is így döntöttem volna.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.07.22
Magyarország területén július 19-én 0 órától 21-én 24 óráig a rendőrök 147 személyi sérüléses....
2019.07.21
Aggasztó hírek érkeznek a Tesla háza tájáról. Hiába a saját akkumulátor-gyár, a nem túl távoli....
2019.07.21
- A kétszeres Európa-bajnok Kiss Norbert, a Tankpool24-Mercedes magyar pilótája megnyerte a....
2019.07.21
Leslie Riccardi Uruguayból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.07.21
Az Orosz Autógyártók Szövetsége (AEB) bejelentette, hogy az oroszországi autóeladások 3,3% -kal....
2019.07.21
E heti rajzunk készítője Kelemen István, rajzának címe: Drágám, mindjárt kész a reggeli! ..
2019.07.21
- Hétfőn megkezdik Budapest III. kerületében a Szentendrei út felújítását a Mátyás király út és a....
2019.07.21
Oroszországban az első hat hónapban 1,7 százalékkal több, júniusban 0,3 százalékkal kevesebb autót....
2019.07.21
A bajor prémiummárka két debreceni szakgimnáziummal kötött együttműködési megállapodást. Már 2019....
2019.07.21
Sokan nem tudják, hogy kell biztonságosan használni a leállósávot az autópályán, vagy nem....