Mesél a szakértő – Műszer nélkül is látható hibák | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Műszer nélkül is látható hibák

2015.06.30.

Nagyon jó, ha valamit egzakt módon mérni tudunk, de nem feltétlenül kellenek műszerek, hogy rájöjjük, valami nem stimmel.

Többször volt már szó arról, hogy különböző dolgokat, például festékréteg vastagságot, vagy a motorvezérléshez kapcsolódó értékeket műszerekkel tudjuk mérni, de egy kis tapasztalattal felvértezve szemrevételezéssel, vagy füleléssel is kiszűrhetőek a hibás kocsik. Ma a futómű hibáit keressük, első körben műszerek nélkül.

Futómű problémák

A futóművek műszeres vizsgálatához és beállításához komoly garázstechnikára van szükség, precíziós műszerekkel rá lehet jönni, hogy hol és mekkora hiba van. Ehhez azonban időpontot kell kérni, és ki is kell lángolni a 8-10 ezer forintos vizsgálati díjat. De jó szemmel, műszerek nélkül is tudunk néhány dologra következtetni.

A műszeres vizsgálat nem csak drága, de komoly szakértelmet is igényel.

A futómű hibáit egyrészt észrevehetjük egy próbaút alkalmával. Ha tudjuk, hogy körülbelül milyennek kellene lennie, akkor észrevesszük azt is, hogy ha nem olyan. A próbaút során a legtöbb általános szituációban kipróbálható a kocsi. Tapasztalt kezek között kiderül, hogy a stabilizátor rudak, a lengéscsillapítók, vagy a kormányösszekötők romlottak el.

Sok dolog kiderül a gumiabroncsok állapotából is. A járművezető oktatás műszaki részén tanultak is jól jönnek ilyenkor, hiszen – legalább is annak idején nekünk még tanították – hogy a különböző gumikopások milyen hibára, vagy helytelen használatra utalnak.

Kopás az abroncs közepén

Nagyon fontos dolog a gumiabroncsok nyomásának helyes értéken tartása. Jó kemény gumikkal csökkenthető ugyan a kerekek gördülési ellenállása és ezzel a fogyasztás is, de ugyanakkor pattogósabb, kényelmetlenebb lesz az utazás, de nem utolsó sorban tönkretesszük a guminkat is. A túl keményre fújt abroncs persze nem az autó, hanem a használójának a hibája, mégis megemlítem, mert sokan csak a vásárlás után jönnek rá, hogy az autóhoz járó abroncsok gyakorlatilag csak arra jó, hogy a gumisig elmenjünk vele. A következő képen a maga valójában látható, az alsó ábrán pedig a 3. kép vonatkozik erre a kopástípisra.

Ez a kerék egy BMW X6-osé volt, nem figyeltek rá oda...

Erre figyelmeztettem tavaly októberben egy ügyfelemet, mert a kiválasztott kisautóval ugyan minden rendben volt, de a kereke nagyon kopott volt, ráadásul a megtekintés időpontjában még lapos (légvesztett) is. Mondtam neki, hogy ezt a kereket, illetve rajta az abroncsot, a lehető legrövidebb időn belül ki kell cserélni. Nem hallgatott rám. Azt az abroncsot azóta is állandóan fújogatni kellett, mert mindig leeresztett. Az állandóan válzotó, ingadozó nyomás a gumi oldalfalát különösen nagy terhelésnek teszi ki, az elfárad és a kritikus pillanatban kidurran. 7-8 hónapot és néhány ezer kilométert bírt ki a beteg gumi. Két hete kétségbe esetten hívott, hogy 130-as tempó mellett első kerék durrdefektet kapott! Szerencsére meg tudott állni biztonságosan, és a kerékcseréhez segítséget is kapott. (Persze ha követte volna a rovatainkat, akkor nem érte volna meglepetés a kerékcserénél sem…)

Kopás az abroncs két szélén

Ez az eset az előző ellentéte, a túl alacsony nyomás miatt alakul ki. (A grafikán a 4. típus.) Hosszabb helytelen nyomás melletti használat esetén a gumit mindkét esetben dobhatjuk a kukába. De melyik kopás utal a futómű hibájára?

Abroncskopás típusok (A szövegben a számozás balról jobbra értendő; Forrás: perfectcircletire.com)

Foltos kopások

Azért írtam többes számot, mert ebből is kétféle van, csak elég nehéz a kerék felszerelt állapotában megmondani, hogy melyikről is van szó valójában. Az egyik amikor a menetirányra csaknem teljesen merőleges, úgy nevezett kagylós kopással van dolgunk. Ebben az esetben a lengéscsillapítók hibájára, és cseréjük esedékességére gyanakodhatunk. A másik, amikor kagyló alakú kopásfoltok az előzőekhez képest enyhén ferdén jelentkeznek, ilyenkor a felfüggesztési elemek fáradására lehet következtetni. (Ezeket a típusokat a fenti ábrán az 5. és a 6. grafikán láthatjuk.)

Ék alakú abroncs, féloldalas kopás

A kerékdőlés helytelen beállítása miatt alakul ki, illetve hosszabb túlterhelt állapotban való használat esetén jelentkezik. Az ábrán a 2. grafika vonatkozik erre a típusra. Az 1. ábra szerini féloldalas kopás szintén arra utal, hogy a futó beállításai nem megfelelőek.

A túl- illetve alulnyomás miatt kialakuló kopások kivételével minden esetben további, igazi műszeres vizsgálatra, vagy a vásárlástól való azonnali elállásra van szükség, mert a futómű hibák javítása esetenként igen drága lehet!

Ha Ön úgy érzi, túl sok mindenre kellene egyszerre figyelnie egy használtautó megvétele előtt, mindig kérjen szakértő segítséget a vásárláshoz!

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.04.23
Az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán, az 54-es és 60-as kilométerszelvények, azaz....
2019.04.23
Az ismertebb autómárkákon kívül tucatnyi más német cég gyártmányaiból is került a hazai piacra. ..
2019.04.23
Az új és a használt autók értékesítésekor a garancia a lehető legjobb eszköz a kereskedő számára,....
2019.04.23
Hule Hanusic Ausztriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.04.23
Szlovákiában a gépkereskedelem tavaly nehéz évet tudhatott magáénak, a hozamokra vonatkozó rossz....
2019.04.23
Naná, hogy az Egyesült Királyságban hozzák vissza a legendás 3-as BMW nevét a versenypályákra, ahol....
2019.04.23
Utazzunk és hallgassuk közben kedvenc előadónkat Hi-Res Audio minőségben. Kicsi, kompakt és nagy....
2019.04.23
A kairói lúd, avagy A rászedett vőlegény című Mozart-pasticcio ősbemutatójával vette kezdetét az....
2019.04.23
2020 nagyon fontos év lesz a Volkswagen számára. Persze, érkezik az I.D. modellcsalád, de más okból....
2019.04.23
Az elmúlt 96 órában a rendőrök 188 személyi sérüléses közúti közlekedési baleset helyszínén....