taxisok

Mesél a TAXI! - Ladától az E-Mercedesig

2015.04.22.

Zsinórban hat Trabantja volt a taxizást egy drapp színű 1300-as Ladával kezdő és E-osztályos Mercedesszel befejező szegedi Sárkány Lukácsnak – ma is ő a Rádió Taxi Három egyik ügyvezetője.

Az 1947-es születésű Sárkány Lukács Budapesten, a vasút-építészeti és fenntartási technikumban végzett, utána bruttó három, nettó egy évig ott is dolgozott.- a különbség a két év katonaságból adódik. Ezt követően, középiskolája geodézia képesítését hasznosítva visszatért Szegedre és 1969-től a Szegedi Tervező Szövetkezetben kezdett el dolgozni, mint geodéta. Tartott mindez 1992-ig, ám az utolsó 3 évben már megkezdődött a kapitalizmus, a vállalkozós és a bétés időszak.

-1989-ben megszereztem a PÁV-vizsgát, ami akkor a másodállásban megkezdett taxizásomhoz kellett. Három gyermekem volt, úgy éreztem, nem árt, ha van egy új szakmám – mondja a kezdetekről. „Amíg akadt munka, addig a bt-ben voltam geodéta, gyakran előfordult, hogy délre végeztünk az aznapi penzummal. Délután, este és persze főleg hétvégén meg ment a taxizás”.


Sárkány Lukács, a Rádió Taxi Három egyik ügyvezetője

Sárkány Lukács 1992-ben lett a Rádió Taxi vezetője Szegeden, akkor még a fővároshoz tartoztak, ő felelt a szeged irodáért. Csak 2005-ben váltak le Budapestről, attól kezdve önálló kft.-ben futott a Rádió Taxi. Másfél éve kötöttek fúziót a Taxi Hárommal, s ma már Rádió Taxi3 néven működnek, közös diszpécserszolgálattal, a kft. két ügyvezetője közül az egyik Sárkány Lukács. – Úgy tűnik, a házasság jól működik, 70 taxis kollégánk van, ennél nagyobb létszámú társaság nincs Szegeden – mondja.

Ennyi cégtörténet után forduljunk rá az autók történetére. Első, amit vezetett, édesapja Volkswagenje volt, első saját tulajdonú autója pedig egy kétütemű Trabant lett, nem sokkal a katonaság után szerezte meg. Ezt a Trabit még öt darab követte, ebből egy vadonatúj volt. Kellett is, ez volt a geodétáknál a szolgálati jármű, Sárkány Lukács úgy saccolja, félmillió kilométert biztosan futott a Trabantokkal. – Megbízhatóak voltak, nyaralni is elmentünk vele a horvátországi Isztriára, s baj nélkül haza is értünk – emlékszik vissza.


Ma már csak vezető és úrvezető - élettársa Seatjában

Taxizni egy 1300-as drapp színű Ladával kezdett, amit 1988-ban vásárolt. Hiába szeretett volna más színben, csak ilyen dukkóval adták. Sok kenyeret nem evett meg nála a taxizáshoz a meglehetősen iszákos Lada, s mint oly sok kollégája ő is időben használt nyugati dízelre váltott. Az import 1,6 literes Ford Escortban már akkor 150 ezer kilométert mutatott az óra, de rendben szolgálta. Szűk két évet és 60-70 ezer kilométert használta, majd jött a harmadik taxija, egy Audi 80 1.8D, ami már klímás volt.

– Az élet kikövetelte az előrelépést, sok volt a budapesti fuvarom, köszönhetően annak, hogy egy utazási irodával jó kapcsolatot sikerült kialakítanom – mondja Sárkány Lukács. „Akkoriba külön kérték a nyugati autót a fizetőképesebb ügyfelek, s nyáron azt is hozzátették, hogy klímás legyen.” Természetesen a Rádió Taxi vezetőjeként is példát kellett mutatnia, hogy nem felélni kell a pénzt, hanem újabb, modernebb, takarékosabb és üzembiztosabb autóba fektetni.


Mindig fiatal autókat vásárolt, nem voltak műszaki gondjai

Az Audit egy másik Audi követte, a 100-as kombi, ez óriási, jól pakolható gép volt, ideális a taxizáshoz. Négy évig szolgált nála, majd 2000 körül márkát váltott, és vásárolt egy féléves Volkswagen Passatot. Ezt is gyűrte négy esztendőn keresztül, majd következett egy újabb márka, az E-osztályú Mercedes. Gyakorlatilag ez volt az utolsó taxija, 2007-ben nyugdíjba vonult a hivatásos vezetésből. Később még lett egy Mercedese, jelenlegi, immár úrvezetői autója egy Volvo S80-as.

A szervizelésekről kérdezve megtudtuk, jellemzően fiatal, 2-3 éves autókat vásárolt a taxizáshoz, azok már túl voltak az első, sokkoló értékvesztésen. Igazából az első Mercedese, egyben az utolsó taxis autója volt az, amit márkaszervizben javíttatott, azelőtt ismerős és megbízható szerelője tartotta karban az autóit, teljes megelégedésére. Jellemzően évi 40-50 ezer kilométert futott a kocsikkal, s mielőtt műszakilag megöregedtek volna, mindig időben váltott.


A Szegedi Veterán Teniszezők Egyesületének elnöke

Celeb utasairól faggatva nem igazán bőbeszédű Sárkány Lukács, elég nehéz volt kihúzni belőle, hogy sokat szállította az akkor még fénykorába lévő SZEOL Budapestről Szegedre igazolt labdarúgóit – edzésre vagy mérkőzésre. A sporthoz amúgy is közel van, 40 éve teniszezik, ő a Szegedi Veterán Teniszezők Egyesületének elnöke. És évente rendeznek veterán versenyeket.

Nagy taxis átvágásra nem igazán emlékszik – vagy nem mondja –, de azért ő is járt úgy, hogy beszállt hozzá egy úr, aki jelezte, hogy indulnak Egerbe. Csak útközben még álljanak meg a Tescónál, mert beugrik ajándékot venni. – Még most is ott állhatnék – emlékszik vissza. A legnagyobb ijedtség akkor érte, amikor egy részeg utas hazafelé szállítás közben meghunyt a hátsó ülésen, majd a címre érve volt egy kis dulakodás. – Úgy vágta be a nyitott ablakon a pénzt, hogy közben engem is megütött – idézi fel a történteket. „Rádión beszóltam a kollégáknak, de mire odaértek, már nem kellet a segítség. Magamhoz még soha nem hívtam rendőrt, én viszont többször is siettem már a társakhoz, ha veszélyhelyzetet jelentettek.”


Diszpécser kolléganőjével, Róka Anikóval

Hölgyek ügyében sem túl bőbeszédű Sárkány úr, annyit sikerült csupán megtudni a taxis évtizedekről, hogy volt egy szemrevaló női törzsutasa a társaságnak, minden kolléga őt akarta szállítani. Viszont a hölgy többször azt kérte, Sárkány Lukács menjen érte. Ma a feledés homályába vész, hogy személyes sármának, vagy az átlagosnál jobb autójának volt köszönhető ez a megkülönböztetés.

A déli végeken óhatatlanul szóba került a menekültkérdés, vagyis, mikor lesz egy taxiból embercsempész. – Ez ügyben folyamatosan együttműködünk a rendőrséggel – korábban a határőrséggel –, jelezzük, ha gyanúsat észlelünk és nagyon odafigyelünk a szabályokra. Ez irányú munkánkat legutóbb egy díszünnepségen meg is köszönte a rendőrség, diszpécserünk, Róka Anikó egyike volt azon öt polgári személynek, aki elismerést kapott.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.08.19
Aki követte az elmúlt két év autóipari fejleményeit, az akár meg is lepődhet a cím láttán, hiszen....
2019.08.19
Lugosi Károly Magyarországról küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.08.19
A magyar rendőrök a német hatóságok által körözött személyautót foglaltak le a Csongrád megyei....
2019.08.19
Utrechtben felavatták a világ legnagyobb kerékpárgarázsát. Három szintjén összesen 12.500 kétkerekű....
2019.08.19
Maranellóban közzétették 2019 második negyedévének értékesítési adatit. Ezek szerint a Ferrari....
2019.08.19
Vezető nélküli, ötödik generációs (5G) technológiával működő autókat állítottak szolgálatba Kelet-....
2019.08.19
A Lexus kompakt középkategóriás szabadidőjárműve megkapta az észak-amerikai közlekedésbiztonsági....
2019.08.19
Nem volt világelső, nem lett piacvezető, mégis a zöld autózás egyik ikonjává vált a világ számos ..
2019.08.19
Még csaknem egy hónapig szünetel a pályafelújítás a balatonfenyvesi kisvasúton, addig naponta akár....
2019.08.19
A Porsche AG bejelentette az eddigi legnagyobb, egymilliárd euro összértékű Schuldschein (ún. SSD)....