Mesél a TAXI

Mesél a TAXI! – A zene, az kell!

2014.05.22.

Mesekönyvünk újabb fejezetében Lengyel Sándorral ismerkedhetünk meg, eddigi életének pontosan felét töltötte már a „balegyben”

NÉVJEGY

Sándorral a Felvonulási téren az 56-osok terén találkoztunk. A találkozó előtt Újpesten végzett, és a fuvar miatt – ami nyilvánvalóan elsőbbséget élvezett a riportadással szemben – néhány perc késéssel kezdtünk beszélgetni. Mivel Ő már olvasta Polinger és Popovics úr történetét, ezért nagyjából tudta mire számítson, úgyhogy in medias res, a közepébe is vágott a dolgoknak. Történetek, autók és életrajzi elemek váltogatták egymást, ha nem lett volna nálam magnó, szerintem nem csak foszlányokra emlékeznék.

Picasso lepingálva

Amikor Sándor a parkolóba kanyarodott megörültem, hogy megtörik a cikksorozatban a Skoda egyeduralom és új típussal ismerkedhetünk meg. Ekkor még nem tudtam, hogy nem is egy, hanem 8-10 autó részletei derülnek majd ki. Szerencsére a P+R parkolóban álló autók gazdái lassacskán megérkeztek, így lett hely a mi autóink számára is. Elsőként a jól megszokott kérdést szegeztem neki: hogyan lett taxis?

Eredeti végzettségem kertész és gyümölcstermesztő

De szakmájában sohasem dolgozott, hanem egy híradástechnikai vállalatnál lett karbantartó. Fő tevékenységként az olvasgatás jut eszébe, illetve egy-két hetente valami pár órát igénybe vevő megbízás. Ahogyan az az elmúlt rendszerben megszokott volt, az úgy nevezett főállás mellékállássá vált, a munkaidő után indult a valódi kenyérkereset. A rendszerváltást megelőzően egy barátja magánvállalkozásában segített. A vállalkozás fő profilja a takarítás volt. Mivel saját autóval akkor még nem rendelkezett, Sándor állandóan taxival szállította a kellékeket, így elég sokat taxizott utasként is. A megkeresett pénzből pedig a hétvégi szórakozások alkalmával is igénybe vette a szolgáltatást.

A fújt fóliázási eljárással az eredetileg krómszínű részek matt feketére lettek színezve - jól mutat

A takarítás helyett a taxizás lett az új másodállása. Ehhez viszont kellett egy autó. Egy idős állatorvos 1200-es Ladáját vette meg 60.000 km-el, 60.000 forintért. Egy éppen nyugdíjba vonuló taxistól pedig megvette a CB-rádiót is és kiváltotta az ipart. Egy idő után azonban „lebukott” és a híradástechnikánál fény derült arra, hogy másban is utazik, illetve utaztat. Hogy döntését megkönnyítsék, innentől kezdve ellátták rendesen feladatokkal, így egy hónapon belül dönteni kellett.

A családi kupaktanács a biztos, bejelentett állást nem javasolta feladni, de anyagi szempontból minden a taxi mellett szólt. 1990 tavaszán be is került a City Taxihoz, immár főállásúként.

A legendás MERKÚR megszűnőben

1991-ben, az addigi monopolhelyzetben lévő „járműelosztó” vállalat, a MERKÚR is megkapta a halálos ítéletét. A telephelyen maradt autókat ki kellett szórni. A lehetőséget meglátva, Sándor le is csapott egy új kombi kockaladára, de ez a kombikban ritkaságnak számító ezerötös motorral volt már szerelve.

Akkor valamiért ránk ömlött a Lada

Innen az autók csaknem végeláthatatlan sora következett: volt ebben Aleko, amiben 1.9-es Peugeot dízelmotor volt. Az átalakítás konstrukciója nem volt tökéletes, mert a kisebb nyomatékra tervezett kuplungtárcsák nem bírták az erős motor löketeit, így 20.000 kilométerenként cserélni kellett. Ebből a csodából, egy Citroen BX 1.9 TRD-be ült át, ami meg a hidropneumatikus felfüggesztése miatt volt egyszerre álom és rémálom. Nagy kedvenc következett ezután: A Mercedes-Benz W123 mielőtt Sándorhoz került, Olaszországban követségi autóként szolgált. A 300-as, automataváltós, klímás, tetőablakos járgány akkoriban kivételesnek számított. Teljesen rendbe tette kívül-belül, úgyhogy a laikusok vadi új autónak nézték a Mercit. Aztán egy „A” Vectra jött az 1.7-es Isuzu dízelmotorral, majd egy szalonból vásárolt 1.6-os benzines Zafira következett. A típus bevált, úgyhogy a frissített modell is bekerült a sorba, majd 2010 decemberében beleült mostani társa ölébe, egy Citroen Xsara Picasso-ba.

A gázüzem miatt a benzintank majdnem mindig üres

Egy háromgyerekes édesanyától vette meg szinte látatlanban a 2008-as, akkor 36.000 km környékén járó autót. Azonnal gázossá alakíttatta. Saját számításai szerint, akkori árakon számolva bő fél év alatt meg is térült az átalakítás költsége. Sándor felhívja a figyelmemet, hogy a gázüzem például speciális gyertyákat követel meg. Ez valamennyi többlet költséggel jár, de így is megéri. Lehet, hogy a gyújtótrafók cseréje is a gázos üzemmel van összefüggésben. Ez is és a gyertyák öregedése is rángatáshoz vezet, de könnyen orvosolható problémákról van szó.

Időközben feltűnik a vonóhorog a kocsi hátulján. Kiderül, a „telekszezon” miatt van most fent, jól jön, amikor fűnyírót és egyéb kellékeket szállít a Kisduna melletti víkendházba. Ő maga nem nagy horgász, de egyszer egy óriási giliszta mászott elé, s ezt jelnek tekintve megpróbálta a pecázást. A szomszédok figyelmeztették, hogy éppen horgászati tilalom van, úgyhogy a pecázás befejeződött még mielőtt elkezdődhetett volna.

Záray Márta Taxióra, akarom mondani Homokóra című slágere jutott eszembe

Karbantartás

Érkezéskor hallható volt a szervo szivattyú enyhén rendellenes hangja, de Sándor szerint ezeknél a francia modelleknél ez így van, meg kell szokni és kész. Mivel az autója motorja megfelel az EURO4-es normáknak, a terv az, hogy a 2017. év végi EURO5-ös átállásig meg is marad. A csere gondolatával még nem is nagyon foglalkozik, de annyit azért elárul, hogy két generációval fiatalabb Picasso (robotzsaru kinézetű) modell nagyon megnyerte a tetszését, s mire a jószág csereérett lesz, ezekből már lesz 2-3 éves eladó kínálat.

Az új modellről minden most vasránap 11:40-kor a 4ütem műsorában.

A műszerfalon megpillantottam a kötelező szervizesedékességre figyelmeztető jelzést. Kérdeztem is, hogy időszerű a dolog, vagy valami miatt kéri a kocsi a szervizelést. Egyből nyílt a csomagtér fedél és Sándor megmutatta a már megvásárolt alkatrészeket. Időszerű a vezérlés cseréje, úgyhogy a szíj és görgők benne voltak a dobozban. Ezen kívül még az első fékbetétek szorulnak cserére, illetve természetes, hogy olaj- és szűrőcserére is sor kerül.

Az olajon kívül mindent maga szerez be a szervizeléshez

Taxis blokád

Fiatalabbak már nem is emlékeznek rá, hogy volt egy esemény 1990-ben, amikor a drasztikus, 50%-os benzinár emelés ellen tiltakozó taxisok teljesen ellehetetlenítették a közlekedést a fővárosban. Láthatóan pozitív élményként él benne a dolog, de nem a balhézás miatt: arról mesél mennyire jót tett a taxisok közötti kollegialitásnak, összetartásnak. Fő okként a kormányzati kommunikáció hiányát említi, hogy senki sem magyarázta meg, hogy miért történik mindez, egyszerűen nem értették sem a taxisok, sem a „civilek”, hogy mi van a háttérben.

Kobra

Becenevét a kártyaasztal mellett kapta. Mint a kobra, csapott le a bizonytalan kártyásokra, ez a nevet hamar megtanulták a kollégái is. Így hívják a zenekarában, a Vadhús nevű, örömzenét játszó formációban. Sándor a doboknál ül és adja a ritmust, akinek éppen rossz a kedve, tekintsen bele az egyik koncertjükbe az interneten, én a dalok körül most a nagyívű Tina Turner átiratot emelném ki.

A sztori

Itt is egyszerre több történet jut eszébe, ezek közül egyet emelnék ki. A vadkapitalizmus korában járunk, a rendszerváltás után néhány évvel. Sándor a szokásos szombat délutáni focizásra indult, de a Hegyalja út környékén még bejött egy fuvar. Ketten vártak rá. A férfit testi adottságai alapján Danny DeVito-hoz lehetne hasonlítani, de amilyen alacsony volt, annyira határozott is. A hölgy egy harmincas évei derekán járó, feltűnően dekoratív teremtés volt, ő lett később Sándor utasa.

A férfi westerhős-pozícióban állt elém és kezdte mondani az instrukciókat

Itt van a csajom, le kell vinni őt Balatonkenesére a szüleihez. Nem állhattok meg sehol útközben, nem nézheted őt a tükörben, nem beszélgethettek. Ha megtudom, hogy bármi történik, neked véged!!

Ezen a ponton dőlt el, hogy a focizásból aznap már nem lesz semmi. Az instrukciók ellenére a hölgy minden benzinkútnál megállította a fuvart és hol egy vodkát, hol egy whisky-t ivott meg. Mire Kenesére értek már nem volt szomjas. Sándor nem is részletezi tovább, a kellő távolság megtette a hatását, sokat beszélgettek, összeismerkedtek, s mivel volt hely a szülői házban, élt az adódó alkalommal, kihasználva egy balatoni hétvége minden lehetőségét… A hétköznapokba visszazökkenve, azonban egyre kellemetlenebb volt ez a kapcsolat, végül a kollégák hathatós segítségével leszerelték a hölgyet.

A többi történet sajnos itt nem fér el, de utolsó képet még mindenképpen meg szeretnék osztani. Sándor nyakkendője teljesen önazonos. Mi más is lehetne egy életvidám kertész, gyümölcstermesztő, dobos, taxis kedvenc mintázata, mint a smily?

Van min mosolyogni!

Az élet úgy hozta, hogy immár harmadik alkalommal ugyanaz a társaság adja a riportalanyt, de ez egyáltalán nem tudatos, sőt a változatosság mindenkit gyönyörködtet, ezért ha úgy érzi, hogy Ön is szívesen megmutatná autóját, elmesélné legjobb történeteit és aktív taxis, akkor jelentkezzen ezen az e-mail címen!

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.04.23
Ha ugyanolyan lenne, mint a gyári, valószínűleg annyiba is kerülne ..
2018.04.23
Az Inter Traction Electrics Kft. decemberben bemutatott Mercedes-Benz REFROM 500 LE elővárosi....
2018.04.23
Halálos kimenetelű közúti közlekedési baleset történt 2018. április 23-án 14 órakor Abony....
2018.04.23
Sokat ígérőnek nevezett új fényszóró technológiával jelentkezett a Varroc Lighthin System, ami....
2018.04.23
Armen Hamonangan Indonéziából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.04.23
Gőzerővel készül a Kamion Európa-bajnokságra Magyarország egyetlen kamionversenyző csapata. Az OXXO....
2018.04.23
- Ismét törölte több budapesti járatát az Air France a dolgozóinak sztrájkja miatt. A hétfői és....
2018.04.23
A főbb európai piacokon a legtöbb használt autót magában foglaló tranzakció magánszemélyek között....
2018.04.23
- Daniel Craig Aston Martin márkájú Bond-autója 468 500 dollárért (118,4 millió forint) kelt el egy....
2018.04.23
- Súlyos közúti baleset történt Észak-Koreában, amelyben sok kínai turista vesztette életét - írta....