interjú

„A mi Pulink nem csak ugatja a Holdat, hanem jár is rajta” - 3. rész

2018.02.10.

Folytatódik a Holdjáró sztori. Csillagközi beszélgetőpartnerem Pacher Tibor a Puli Space program megálmodója, a csapat alapítója.

Az előzőekben megpróbáltunk jól megágyazni a Puli Space programnak. A szó átvitt és valós értelmében is körbe jártuk a téma holdudvarát. Így minden bizonnyal komplexebb képet kaphatnak azok, akik egyáltalán nem hallottak még erről a dologról, vagy a téma teljesen új számukra.

Dr. Pacher Tibor

Barna András (B.A.): Sok mindenről esett már szó, de hogy „mutálódott” a csillagközi űrutazás Holdjáróvá?

Pacher Tibor (P.T.): Volt egy időszak, amikor a témához kapcsolódó ismeretterjesztéssel foglalkoztam. Ennek egyik oldalágaként elkészítettünk egy Mini Space World installációt, ami egy 40 négyzetméteres terepasztal és körülbelül 1:100 méretarányban mutatja be a Holdat. Ez egyébként Mosonmagyaróváron most is megtekinthető. Mondhatni ennek csatolmányaként került a látótérbe a Google XPRIZE is, ugyanis ekkor ismerkedtem meg egy bosnyák sráccal, aki már benne volt egy olyan nemzetközi csapatban, akik beneveztek a Google XPRIZE-ba. Innentől elindult az agyam, hogy ezt itthon is meglehetne csinálni, hiszen szürkeállományból nincsen hiány. Úgyhogy 2010-ben egy toborzó blogbejegyzéssel elindult a Puli Space program.

B.A.: A beszélgetésünkben néhányszor már szó esett olyan mecénásokról, akik nagyon komoly összegekkel támogatnak egy-egy űrkutatási programot. Nem tudom kikerülni a kérdést, hogy te ezt miből finanszírozod, vagy úgy is kérdezhetném, hogy miből élsz?

Messiről indultunk, de messzire is jutottunk

P.T.: Távolabbról indítva a válaszadást, számos munkatárs azért nem csatlakozott a csapathoz, mert úgy érezték, hogy nem lehet megcsinálni, vagy nem lesz rá pénz. Abban igazuk van, hogy pénzből sosincs elég, de úgy vélem, hogy elég messziről indultunk, de az is tény, hogy elég messze is jutottunk.

Ami a kérdés második felét illeti. Az egész vagyonom benne van, és beszállt a feleségem is. Nélküle nem ment volna.

B.A.: Ő is a téma megszállottja, vagy őt meg kellett ezzel „mérgezni”?

P.T.: Igen, meg kellett! De, van egy jól működő érzelmi háttér, ami további lökést adott ennek. Természetesen bizonyos fokig át kellett lépnünk a saját árnyékunkat. A párom is látja, hogy ez már nem csak az önmegvalósításról szól. Ez, ha úgy tetszik, akkor már egy gazdasági szövetség is kettőnk között. Ehhez persze kicsit át is rendeztem a soraimat. Ma már csak a Pulira összpontosítok.

B.A. Akkor te is magadévá tetted a tézist, miszerint 1 euró az hatot hoz?

P.T.: Nyilván szeretnénk, vagy lehet ez egy cél. Hogy ez nem csak vágy, azt pedig az alapozza meg, hogy mostanában van egy olyan irány, fogalom, amit New Space-nak, új világűrnek hívnak, ami azt takarja, hogy az elkövetkezendő években egyre nagyobb lehetőségük lesz a kis cégeknek részt venniük a kutatásokban és fejlesztésekben. Tehát az állami monopolhelyzet e tekintetben jelentősen lazulni fog. Már ma is egy 320-330 milliárdos dolláros piacról beszélünk.

B.A.: Miről szól ez a Google XPRIZE?

P.T.: A feladat tulajdonképpen egyszerű. Kell építeni egy holdjárót, fel kell juttatni a Holdra, ahol meg kell tennie 500 métert. A dolgot nehezíti, hogy mindez kvázi saját erőből kell megoldani. Noha egy hetvenoldalas szerződést kellett aláírni, összeségében a csapatoknak teljesen szabadkezet adnak.

B.A.: Mit kap az, aki megnyeri ezt a versenyt?

P.T.: A győztes 20 millió dollárt kap és vannak további díjazások is. De minket még sem ez a nyeremény inspirál…

2019-ben lehet fent a Puli a Holdon

B.A.: Egyébként lenne esélyünk, hogy elsőként feljussunk?

P.T.: 2011 decemberében volt az első rosta, akkor 29 csapat volt versenyben, 2016 decemberében már csak 16, köztük mi is. Egyébként korábban elég sok határidő volt, amit mindig toltak, de valahol meg kellett húzni a határt. Azért nincsen jelen pillanatban esélyünk, mert hoztak egy olyan szabálymódosítást, miszerint csak az maradhat versenyben, aki 2016. december 31-ig megszerezte az igazolt indítási szerződését. Ezt azt jelenti, hogy van rakétád és készen van az eszközöd, amit majd felviszel és persze pénzed is van, valamint legkésőbb 2017. december 31-ig elindulsz. Öt csapatnak van ilyen igazolása.

(képek: pulispace.com, internet)

(folytatjuk)

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.10.16
A középkategóriában megkerülhetetlen az Opel Insignia és nem csak azért mert jó nagy. De mi van....
2018.10.16
Magyarország európai szinten is vezető szerepre készül az összekapcsolt és autonóm közlekedésben,....
2018.10.16
Spanyolország legérdekesebb fesztiváljai, ami sok ember számára egyet jelent a felhőtlen....
2018.10.16
Ovidiu Serb Görögországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.10.16
Világszerte 939 100 gépkocsiját szállította ki szeptember végéig ügyfeleinek a ŠKODA az idén, 7,8....
2018.10.16
Az Audi az első autógyártó, amely a DTM új korszakát egy ügyfélcsapat bemutatásával köszöntheti. A....
2018.10.16
A Hoffer Zsolt, Bunkoczi László kettõs elõször állt rajthoz az elképesztõ népszerûségnek örvendõ....
2018.10.16
Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-OBB főtitkára számolt be a nemzetközi és hazai....
2018.10.16
Az idősödő vidéki lakosság új lendületet adhat az automata járművek bevezetésének. A fix útvonalon....
2018.10.16
A Lexus UK egy brit sportcipő-manufaktúrával közösen megalkotta a márka első lábbelijét. Az....