Toyota Motor Company

Nem engedi a Toyota a téves pedálhasználatot

2019.08.24.

Egyes piacokon már a közeljövőben hiába nyomjuk a gázpedált bizonyos Toyota modellekben, ha gyalogost vagy más akadályt észlel maga előtt az autó.

Az úgynevezett akaratlan gyorsítás elleni technológiát készül beépíteni autóiba a Toyota. A rendszer más megoldásokkal szemben a gyalogosokat is óvja a gázolástól, illetve nagyobb sebességnél sem engedélyezi a veszélyes mértékű gyorsítást.

Miközben az autóipari gyártók és beszállítók hatalmas erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy minél biztonságosabb legyen a közlekedés, a megdöbbentő valóság az, hogy az autóbalesetek 94 százaléka a vezető mulasztásának róható fel.1 Logikus tehát a következtetés, hogy azok az igazán hatékony balesetmegelőző technológiák, amelyek képesek kiküszöbölni, semlegesíteni a leggyakoribb emberi hibákat.

Ilyen banális, de rendkívül veszélyes hiba, amikor az autóvezető összekeveri a pedálokat. Az is súlyos balesetet okozhat, ha akaratlanul fékezünk, de jóval gyakoribb és sokkal veszélyesebb jelenség, amikor a sofőr a fék helyett a gázra lép, és a jármű kontrollálatlanul gyorsítani kezd. A jelenséget még kritikusabbá teszi, hogy általában álló helyzetben vagy kis sebességnél következik be, olyan környezetben (például parkolóban), ahol gondos manőverezés, fokozott óvatosság lenne indokolt. Így a hirtelen, váratlanul megugró autó akár csak pár arasznyi utat megtéve is életveszélyes sérüléseket okozhat, a vezetőnek pedig nincs ideje arra, hogy tévedését felismerve korrigáljon.

Erre a problémára kínál megoldást az a technológia, amelyet a japán Jomiuri Simbun napilap értesülései szerint már a közeljövőben piacra dobhat a Toyota. A rendszer az autók meglévő szenzorrendszerei segítségével érzékeli, ha gyalogos tartózkodik a jármű előtt, és ha ilyenkor a vezető hirtelen gázt ad, megakadályozza a gyorsítást. Eddig csak olyan funkciók léteztek a piacon, amelyek autó vagy egyéb akadály észlelésekor gátolták a gyorsítást, ám a gyalogosgázolás ellen nem nyújtottak védelmet.

Mivel a technológia már létező fedélzeti rendszerekre épül, annak sincs elméleti akadálya, hogy azt utólag építsék be különböző Toyota modellekbe. A napilap szerint erre hamarosan lehetőséget is teremt az autógyártó, méghozzá igen kedvező, nagyságrendileg 50 ezer japán jenes (kb. 140 000 Ft) áron – azért ilyen olcsón, mert szeretnék, ha minél többen megrendelnék ezt a potenciálisan életmentő technológiát.

Mivel a rendszert elsősorban idős autóvezetőknek szánják, elsőként a köreikben népszerű modellekhez lesz elérhető a technológia. A rendszer egyébként akkor sem engedélyezi a padlógázas gyorsítást, ha nincs közvetlen akadály a jármű előtt: ilyen helyzetekben azonban fokozatosan veszi el a gázt a vezérlés. A Toyota szerint a gyalogosok védelme abszolút prioritást élvez, a technológiát pedig csak a vásárlók kifejezett kérésére építik be az autóba, illetve vélhetően módot teremtenek annak – szükség esetén – átmeneti kikapcsolására is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....
2024.05.06
Egy embert a tűzoltók szabadítottak ki a gépkocsiból Pétfürdő közelében - írja fél 12 után a....
2024.05.06
Az ADAC statisztikája szerint az indítóakkumulátorral kapcsolatos problémák (43,2%-os arány) ismét....
2024.05.06
Tovább fokozza régiós terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután nemzetközi üzletfejlesztésért....
2024.05.06
Összesen 14 külföldi állam magyarországi külképviseletének 26 vezető tisztségviselőjét, köztük négy....
2024.05.06
„A MINI Aceman egy erős egyéniség, saját fiatalos jegyekkel a MINI új modellcsaládján belül. Önálló....
2024.05.06
Mintegy 10 perc alatt töltötték 10-ről 80 százalékra a Polestar 5 prototípusát az új szilícium....
2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....