autógyártás

A nemzetközi autópiac eredményei 2013-ban – mit hozhat a jövő?

2013.12.26.

2013-ban elég rossz bázisról indult az európai új személyautó-kereskedelem: 2012-ben a 27 EU tagállamban és az EFTA-országokban (Norvégia, Svájc, Izland) régen látott, folyamatos csökkenést követően 8,1%-kal kevesebb új személyautó talált gazdára, mint 2011-ben.

Szerző: Deák János

A szakemberek nem voltak túl optimisták a folytatást illetően sem – a most következő statisztikai adatokból kiderül, hogy sajnos igazuk volt, mert folytatódott a visszaesési tendencia az európai újautó-piacon:  az Európai Autógyártók Szövetsége, az ACEA adatai szerint az  EU országokban az év első 11 hónapjában 2,7, az előbb említett 30 európai országban 2,8%-kal kevesebb új személyautó került piacra. Némi gyógyírt jelenthet, ha a novemberi adatokat vetjük össze: itt az Unióban 1,2,  az EFTA-val együtt 0,9%-os a növekedés: alig mérhető ugyan, de legalább van.  És remélhetőleg egy biztató tendencia kezdetét jelenti.

Az európai személyautó piac 2013.november

Nagy piacok, régiók eredményei

Ország

2013

november

(db)

Változás 2012. novemberhez képest

(%)

2013. január- november

(db)

Változás 2012. január-novemberhez képest

(%)

Németország

254.651

-2,0

2.737.111

-4,9

Franciaország

138.829

-4,0

1.615.137

-7,1

Nagy-Britannia

159.581

+7,0

2.111.819

+9,9

Olaszország

102.201

 -4,5

1.214.237

-7,7

Spanyolország

55.450

+15,1

662.188

+2,1

Nyugat-Európa (EU 15)

873.367

+1,0

10.257.432

-2,8

„Új tagországok” (EU 11)*

64.654

+3,3

687.928

-1,5

EU 27 (az EFTA-val együtt)**

975.281

+0,9

11.360.874

-2,8

 

Forrás: ACEA

* Málta adatai nélkül

** EFTA: Norvégia, Izland, Svájc 

Kiszállításra váró új autók a VW wolfsburgi központjában.

A tavalyi év végi helyzettel ellentétben, amikor a nagy nyugati piacok (közöttük is főleg a meghatározó nagyok, s velük együtt a leginkább válság által sújtott dél-európaiak) betegeskedtek, Kelet-Európában pedig  még szinte egyöntetű volt a növekedés, 2013 végére sokkal  vegyesebb kép tárul elénk. Mint táblázatunkból is látható, a nagy darabszámú piaccal rendelkező országokban (Angliát és Spanyolországot kivéve – utóbbinak volt honnan feljönnie -), egyértelmű a csökkenés. A legnagyobb növekedést az első 11 hónapban Észtország piaca mutatta (+14,1%), utána Portugália következett (+9,3%).  Csehországban 6,7%-kal, Szlovákiában7,6%-kal csökkent az eladási darabszám, Lengyelországban 4,7%-kal növekedett.  Ennek fényében meg kell becsülnünk a magyarországi 6,5%-os növekedést, miközben tudjuk, hogy bizony nálunk is már évek óta gyenge a viszonyítási alap.   

A tavaly év végi eredmény eléréséhez az EU27+EFTA országokban decemberben még kb.960.000 új személyautót kell értékesíteni, ami  a novemberi adatok alapján akár még lehetséges is.

Kedvezőbb a helyzet a világ más részein. A Német Autógyártók Szövetsége, a VDA adatai szerint az USA-ban novemberben 9%-ot nőtt a személyautók és könnyű teherautók eladási száma, így ez volt 2013-ban a legerősebb hónap. Töretlen a kereslet növekedése a könnyű teherautó kategóriába sorolt, Észak-Amerikában közkedvelt pickupok iránt.   

Kína továbbra is sikertörténet az autóértékesítést tekintve is. Novemberben 1,6 millió új gépkocsi került piacra, ami a tavalyi novemberhez képest 24%-os növekedést jelent (a tizenegy hónapra vetített növekedés is 22%-os). Jellemző, hogy a német autóipari konszernek által elért piaci részarány kb. 20%. 

Japánban novemberben 378.600 új autót értékesítettek (+17%), ugyanakkor  a 2013 eddigi időszakában eladott darabszám (4, 2 millió) még 2%-kal kevesebb a tavalyi év első 11 hónapjának adatánál.

A korábban (valószínűleg a roncsautó-program eredményeképpen) nagyon jól teljesítő Oroszországban novemberben 4%-kal kevesebb (232.000) darab új személyautó és kisteherautó került piacra, az éves összesített adat 2,5 millió eladott autóval 7%-os csökkenést  mutat.

Indiában is visszaesett a piac, novemberben 10 %-kal kevesebb (201.500) új autó talált gazdára, éves összesítésben 7%-os a csökkenés.

Brazília is komoly tényező a világ autópiacán, bár itt is 3%-kal csökkent a novemberi eladás a múlt évihez képest, éves viszonylatban pedig 6%-kal kevesebb autó fogyott.

A világ autópiaca 2013

A legnagyobb országok eredményei

 

Ország/régió

2013. november

 

2012. novemberhez képest

(%)

2013. január-

november

2012. január-novemberhez képest

(%)

Európa (EU 27 + EFTA )

975.281

+0,9

11.360.874

 -2,8

Oroszország*

 232.000

-3,6

2.513.200

-6,4

USA*

1.238.400

+8,6

14.179.400

+8,3

Japán

449.300

+31,7

808.000

+34,6

Brazília*

288.500

-2,9

3.243.700

-1,4

India

201.500

-10,2

2.367.800

-7,4

Kína

1.669.600

+24,1

14.651.300

-22,2

 

* Könnyű járművek (személyautók és kisteherautók),

Forrás: VDA

Mire számítanak az elemzők 2014-et illetően?

Európában 6 éves folyamatos visszaesés után talán ismét növekedés érhető el 2014-ben.  A nyugat-európai régióban (amely egyébként a teljes kontinens eladásainak több mint 90%-át produkálja)  1,1%-os növekedéssel számolnak az autópiaci kutatásokkal foglalkozó németországi  Center of Automotive Management cég szakemberei.  Mindezt annak tükrében kell értékelni, hogy kontinensünkön 2007 óta  csaknem 25%kal esett vissza az autók iránti kereslet, ami jórészt a dél-európai országok válsága miatt következett be, és az ott nagyon aktív  tömegmárkákat, a Peugeot-t, A Citroent és a Fiatot érintette keményen. 

A várt csekély növekedés nem ellensúlyozza, hogy Kína és az USA 2014-ben várhatóan még jobban elhúz Európától. 2011-ben még szorosan ugyan, de Európa volt a világ legnagyobb autópiaca, azóta a két ország megelőzte, s 2014-re az USA-ban 5%-os, Kínában 6%-os autópiaci növekedést vetítenek elő az elemzők.

Vegyes a kép a feltörekvő piacokat illetően: Brazília és Oroszország esetében mérsékelt növekedést, Indiában azonban csak a visszaesés mértékének csökkenését várják a szakértők.  Világméretekben 76 millió új személygépkocsi értékesítését prognosztizálják. Ez jó hír lehet német gyártóknak (köztük a hazánkban működőknek), akik jórészt exportra termelnek. 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.11
Az első vidéki trolibuszjárat Szegeden indult 1979. április 29-én. A 45 éves évfordulón újra 2....
2024.05.11
Idén egy szavazás keretei között a lakosság arról dönthet, melyik városban alakítsanak „okossá”....
2024.05.11
A közlekedési kultúra napján a 75 éves kelenföldi autóbuszgarázs nyitja meg kapuit a látogatók....
2024.05.11
Kínában 1,55 millió új személyautót értékesítettek áprilisban, 9,6 százalékkal kevesebbet az előző....
2024.05.11
Zolder, Mugello, Assen, Spa, Oschersleben, Portimao, Hungaroring és Silverstone.  ..
2024.05.11
Az új közlekedési szabályrendszer fokozottabb védelmet nyújt majd a közlekedés legvédtelenebb....
2024.05.11
Május 11. a biztonságtudatosan, környezettudatosan, udvariasan közlekedő emberek ünnepnapja. ..
2024.05.11
Összehangolt közlekedésrendészeti akciót tart a rendőrség, amely elsősorban a tehergépjárművek és....
2024.05.11
Fedélzeti kamera buktatta le a budapesti személyszállító kisiparost, akinek jó lenne, ha elvennék....
2024.05.11
A Liget Budapest Projekt részeként megújult a KRESZ-park és környezete a Városligetben. A....