utánpótlás

Olyat szeretnék mutatni, ami nézőként engem is lekötne – Interjú Háda Lórival (4.rész)

2023.12.08.

Szombat délben ültünk a TV-előtt, mert az ország legmenőbb autós műsorát néztük, és fixen megvolt suliban a téma minden hétfőn. Nekünk ez volt fiatal korunk autós műsora. Mára megváltoztak a médiafogyasztási szokások, már közösségi oldalakon, vagy videómegosztókon keressük a túlkínálatból a számunkra legkedvesebbet. Háda Lóri mást akar. És nagyon érzi az irányt, amitől olyasmi lesz, mint amiért én is vártam a szombat delet anno. Interjúsorozatunk véget ér vele, ebben a záró részben beszélgetünk a BMW-ről, elméletben elmondja mi a drift lényege, és persze, hogy megkérdezem tőle azt is, eljöhet-e az az idő, amikor már ő is elhiszi, hogy az, amit csinál, nagyon más, és nagyon jó. Az előző részek itt, itt, és itt olvashatók.

Az előző beszélgetést a csatornádnál hagytuk abba, folytassuk most innen, beszéljünk a videókról. Milyen tematika alapján válogatsz? És miért is nem vagy elégedett egy-egy résszel?

A GAZ-os videót 12 órán keresztül vágtam, és nem nézték meg 7 ezren. Szerintem tök jó poén tök jó karakterek vannak benne, és mégsem nézték elegen.

Ebből a szempontból mégis csak érdemes lenne elkészíteni az Accord, és Octavia összehasonlítót, mert lehet, hogy arra megjönne a megfelelő nézőszám. Hogy építesz fel egy videót, ha már tudod, hogy mit fogsz feldolgozni?

Az „Ideális családi autó 2,5 milliós keretből” összehasonlító tesztre a legjobb felállás lehetne az Accord kontra Octavia, de szerintem nem néznék meg. Inkább beindítok egy Trabantot vagy a Nivát. Az a baj, hogy így kell gondolkozni, hogy mi lesz a népszerű, amit többen megnéznek. Volt már olyan is, aki megkérdezte, hogy miért nem egyforma hosszú az összes videó. Még az a szerencse, hogy ez nem televízió. Itt nem kell vért izzadva kitölteni a 25 percet, ebből a szempontból sokkal rugalmasabb lehetek. Mindig az aktuális autó, történet dönti el, hogy mennyi nyersanyag van benne, és vágás után ez még tovább csökken. A hatos BMW tesztből lett egy tízperces anyag, vágás után csináltam belőle négyet. De a GAZ-os videóba még pakoltam volna, pedig már eleve húsz perc lett, és végül nem akartam túlságosan elnyújtani sem, így végül nem tettem bele. Ilyenkor jön megint az, hogy nézem, melyik videóm, hogy teljesít: a Wartburg-os videó jól megy. Az első is, meg a második is. De az számomra nagyon vontatott, főleg az első. Szerintem nem gáz ezt kimondani, főleg úgy, hogy ahhoz képest elég sok ember megnézte. Most pont a Trabantos adást vágom éppen, és azt számomra vonatottnak fogom csinálni, pont az előbbiek miatt. Nekem nem tetszik az, amikor vlog jelleggel szerepelnek események a videókban, de mivel körülöttem mindenki dolgozik, vagy családja van, így már nehezen tudok bárkit is leakasztani, hogy fogja már meg a telefont. Itt emelném ki újra barátomat Józsit, aki operatőröm, nagyon szeretek vele dolgozni, mert nagyon jó rálátása van, és szép képi világot tud megvalósítani akár telefonnal is. A többieket instruálni kell, és az a baj, hogy néha ehhez már nekem sincs kedvem vagy energiám. és egyébként sem értek hozzá.

Te Borsod megyében élsz, és ez a környék az otthonod. Az ország legszebb természeti értékekkel rendelkező, méltán mellőzött régiója ez hazánknak. Lehet szerinted párhuzamot vonni az autós kultúrával? Tehát errefelé kevesebb a rendezvény, nincs olyan erős autós közösségi élet, mint Pesten, vagy a Dunántúlon?

Az egész ország Pest központú, ott van a pezsgő élet. Itt nekünk korral változott az, hogy milyen rendezvényre meggyünk el. Nekem most három BMW-m van, de mégsem megyek el a szomszéd településen rendezett BMW-s rendezvényre. Ma már szinte degradáló, ha 46-od van, mert már mindenkinek lehet. Ezzel sokszor nem akarok azonosulni. De hozzá teszem, tisztelet a kivételnek, mert olyan mindig van. És ugyanúgy vannak nagyon jó autós rendezvények is, ahová szívesen elmennék bármikor, például a tarnamérai, vagy mályi ottalvós strandos találkozót nagyon élveztem. Fontos, hogy egy-egy ilyen találkozó, ne csak egy kirakat dolog legyen, ami jól mutat a közösségi oldalon, hanem legyen hely meg idő arra, hogy odamehessek másokhoz, kicsit ellazulva, beszélgetni ismerkedni, és együtt lenni. Mert ez az igazi közösségi élmény! Nem az, ha három órára kiállsz egy parkolóba cimbizni a haverjaiddal, és elmondod, hogy részt vettél a találkozón, mert körbeszaladtatok, és megnéztétek a többi autót is. Az igazi közösségi összekovácsolódás a drift. Most nincs saját versenyautóm, de nyilván, ha egy havernak kell kipróbálni valamit, vagy egy kezdőt kell instruálni, akkor szívesen elmegyek egy-egy edzésre.

A driftautó vezetése teljesen más, újra kell tanulni: hirdrós kézi, kormányszög.

Nem, pont ezek a dolgok teszik könnyebbé.

Akkor mi a nehéz a driftben?

Az, hogy irányítsd az autót csúszáshatáron. Itt vékony az a mezsgye ahogy a tapadáshatáron egyensúlyozol. Érezned kell mikor lesz sok, jönnek a terhelésváltások. Nem kell hirdrós kézi a drifthez. Kormányszög sem. Tudod mi kell hozzá? Gyakorlás. Mi minden szombaton kimentünk gyakorolni a kövesdi reptérre vagy a noszvaji tufabányába.

Miért lett vége a drift karriernek?

Mert régen lementünk két autóval, és még jött öt haver, így volt mindig mindenre ember, ha segíteni kellett. Most öten megyünk öt autóval, és rengeteg munka van vele, ha egyedül csinálod, ezért adtam el a versenyautómat. Ahogy már korábban is mondtam: fiatalként volt időd, de pénzed nem. Most, ha pénz akadna is, időd nincsen rá, ha esetleg mégis lenne, már nem akarsz beletenni annyi energiát. Kemény munka önerőből felkészíteni az autódat egyik hétvégéről a másikra, akár a gumizás is megterhelő lehet, a szerelésről nem beszélve. Pont ezért váltottam Ladáról BMW-re, mert a Lada soha nem volt jó. Nagyjából láthatod a videóimban, hogy őszinte vagyok, amiért sokszor meg is köveznek, de szerintem a Ladások is azért nem tudják vezetni az autókat, meg azért forgolódnak be mert mindenki csak építi a Ladát, de nem vezeti. Mi folyamatosan kinn voltunk a pocsék állapotú BMW-kkel, és mentünk. Én sokszor úgy, hogy adtam el alkatrészeket a kocsimról, hogy ki tudjam fizetni a nevezési díjat, de mentünk, versenyeztünk, ennyi.

Ez az ambíció megvan a mostani fiatalokban is?

Szerintem nagyon sok embernél megvan. Azt nehéz belátni, hogy mit érdemes építeni és mit nem. Sokszor belefutottam olyan projektekbe, amit ma már nem csinálnék. Volt olyan Lada amire azt mondta haverom, hogy másnap elindulhatok vele, csak vegyem ki alóla a „tolóst” meg a „sperrt”, rakjam bele a saját váltómat. Lehegesztettem, belepakoltam a sajátomat. Hajnal háromra készen lettünk, hétkor kezdődött a verseny. Ezeket ma már nem csinálnám meg, vagy legalábbis nem ebben a formában.

Vagy csak BMW-vel?

Igen. Jelen pillanatban a BMW a legolcsóbban fenntartható, és versenyre fogható autó. Azt hozzá kell tenni, hogy soha nem lesz versenyautó úgy, mint egy Lada. Mert egy épített, becsövezett Lada az egy gép. Amikor a szlalom versenyen eszed a rántott húsos szendvicsedet, melletted meg a 10 milliós VFTS-t emelgetik, szervizelik, gumizzák, szóval egy rendes szerviz csapat dolgozik azon, hogy a következő körben is jó legyen. Persze nem hasonlítom a gyári huszonötös BMW-t egy szénné épített Ladához mert az utóbbi széria az előbbi meg versenyautó. De a kis pénzből versenyzést a BMW adja, most éppen az E46-os széria.

Az utolsó igazi BMW? Szereted az ilyen kijelentéseket?

Nem, mert minden generációnak mindig más az utolsó igazi BMW.

Milyen irányba változik az előttünk álló 10-15 év az autós kultúra tekintetében. A fiatalokat már nem hajtja a saját autó megszerzése. Autós kluboknál is egyre kisebb az a kör, aki pénzt áldoz az autósportra, a veteránra, vagy youngtimerre. Arról nem is beszélve, hogy a hókocsizás is eltűnőben. A törvények szigorodnak, a társadalom egyre inkább zéró toleranciát hirdet mindennel szemben, ami nem a szokványos uniformitás.

Ez mindig az adott korral változik. Egy időben egy autóval jártam, amiben két kagyló ülés volt elől, négy pontos övvel, hátul szénné kopott gumik, és persze porba ültetve. Idefelé jövet, ha figyeltél, hány ültetett autót láttál? Ma már ezt nehezebb előadni közúti forgalomban állandó vegzálás nélkül. Másrészt meg ahogy az ember korosodik, alapból változik. Megvehettem volna a 124-es mercire is egy 18-as felnit, de inkább Pentákat vettem, mert ez illik hozzá korban, és sokkal kényelmesebb. Vannak dolgok, amihez idő kell, míg megkomolyodunk, vagy kinőjük. Sokkal jobb a reptéren csapatni, mint az utcán. Na pont ezért szerintem nem is fog Magyarországon ez kifejlődni, mert mire odaér az ember, hogy erre legyen keresete, meg tudja tenni, addigra elveszíti teljesen az érdeklődését, és részben azért is mert ilyenek a törvények. Én annyira szívesen járnék egy csontra becsövezett I rendszámos bármilyen régi autóval. Csak mire oda eljutnék, hogy ez megvalósulhasson, na annyi pénzem nincsen. De mire összeraknám rá a pénzt addigra meg már nem olyanra vágynék. Lehet itt szidni a rendszert, vagy bármit, de szerintem ez van benne. Nekem öt éve volt utoljára olyan autóm, ami nem felelt meg maradéktalanul a törvényi szabályozásnak. De megkérdezlek. Melyik autó felel meg ennek? Melyik autóban van meg a DPF, a katalizátor, melyiknek nem nyúltak bele a vezérlő elektronikájába?

Mi a véleményed az elektromos autókról, az alternatív közlekedési módokról?

Most meg fognak lepődni az olvasók, de kategorikusan nem vagyok az elektromos autó ellen. Sőt, én lennék a legjobb elektromos autó felhasználó, mert mindig tudom mennyit megyek (munkába például). Egy dolog miatt nincs elektromos autóm, mert nem tudok 1 millióért venni. Ha nem muszáj, nem is ülök minden nap autóba, mert nem létszükséglet. Van helyette bringa, vagy lehet gyalogolni. Az autót meg akkor értékeled igazán, ha keveset használod, főleg, ha valami különleges autód van, így vagyok a hatos BMW-mel, óriási élmény, de minden nap lehet unalmas lenne, mert hozzászoknék.

Nehezebb egy mai fiatalnak követni a te példádat, és elkezdeni feltámasztani egy izgalmas régi, de nem oldtimer autót. Mert drágább a rezsióradíj, vagy az alkatrészek.

Szerintem meg pont az ellenkezője, mivel sokkal jobbak a mai youngtimerek, egyszerűen már a kiindulási állapotukban is stabilabb működést garantálnak, mint egy régi szocialista jármű. Emellett a közeget is ki kell emelni, mint nagyon fontos befolyásoló tényező. Én például nagyon sok mindent a baráti körömnek köszönhetek mert ha ők nem lettek volna mellettem korábban, akkor mi most biztosan nem beszélgetnénk itt. Kapcsolatok, közösség nélkül nagyon nehéz, én is sokat tudnék mesélni, hogy miken mentem, mentünk együtt keresztül a baráti körrel, de ez a kapcsolat a mai napig megvan, és egy ilyen közösség tagja tud igazán haladni előre az autós életben. Minden szinten kaphat segítséget, meríthet erőt, ha valami nem úgy halad, ahogy tervezte. Persze itt is mindig vannak hullámhegyek, völgyek, mert egy idő után mindenkinél jön a család, a gyerekek. És megint el kell telni 12-15 évnek, hogy összegyűljön a banda, és akkor már újra lesz idő onnan folytatni, ahol korábban abba maradt. De ha megnézed ugyanez van a rallyban, a versenyzők között vagy fiatalokat látsz 30 alatt vagy 50 fölött az újrakezdőket. Persze a kettő között is van, de az nagyon kevés.

Nagyon nagy élmény volt eltölteni egy délutánt Háda Lórival. Itt szeretném megköszönni neki még egyszer, hogy időt szakított rám, és azt is, hogy ilyen őszintén, és köntörfalazás nélkül mesélte el a történetét. Az, hogy milyen irányba folytatódik? Nos, az a jövő zenéje. De egyelőre minden jel arra mutat, hogy még nagy jövő áll előtte. Én mindenképpen támogatom a hozzá hasonló őszinte, hiteles, és alázatos fiatalokat, akik azért a mai ínséges időkben is megmutatják, hogy járművek szeretete kortalan, és átível minden nehézségekben teli időszakon is.

További autós tartalmakrt kövessen minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..
2024.04.28
A 45. évfordulót nosztalgiajáratokkal, az alkalomra készült emlékjeggyel és virtuális kiállítással....
2024.04.28
Újra járják az országot a Google autói, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk,....
2024.04.28
A legkisebb Mercedesszel is lehet nagy galibát okozni. ..
2024.04.28
A BBC és az Auto, Motor und Sport szaklap értesülései szerint távozni készül a Forma-1-es....
2024.04.28
A grazi Magna autógyártó és beszállító mintegy 500 munkahelyet szüntet meg – írja az orf.at.   ..