WEC

A sebringi 1000 mérföldessel rajtol el a hosszútávú-világbajnokság

2023.03.17.

A Toyota megnyerte az előszezoni prológ tesztet az áttervezett GR010 Hybriddel, amely hibátlanul működött mindkét napon. Március 17-én, pénteken rajtol a 2023-as Hosszútávú-világbajnokság első versenye, a Sebring 1000 mérföldes.

A Toyota Gazoo Racing sorozatban a 11. Hosszútávú-világbajnokság (FIA World Endurance Championship, WEC) szezonjára készül, a csapat öt egymást követő Le Mans-i 24 órás győzelmet és négy kettős világbajnoki győzelmet aratott, így a 2023-as évet is toronymagas esélyesként kezdi. Azonban az új gyártók érkezésével idén jóval szorosabb lesz a verseny, a jelentősen kibővült mezőny miatt a szakemberek a Hypercar-korszak új aranykorának eljövetelét várják az idei világbajnokságtól, amely az Egyesült Államokban, Floridában veszi kezdetét.

A kölni központú Toyota Gazoo Racing most először fog versenyezni a 2023-as specifikációjú GR010 Hybriddel, annak az LMH-szabályok szerint épített hiperautónak a továbbfejlesztésével, amely a 2021-es debütálása óta 12 futamból 10-et nyert meg, és sorozatban kétszer hódította el a világbajnoki címet az egyéni és a konstruktőri pontversenyben.

Nem változott az alapkonstrukció, a tavalyi szezon óta végzett technikai változtatások főleg a megbízhatóság és a vezethetőség további javítását, valamint a tömegcsökkentést szolgálták. Üresen 1040 kilót nyom a 4,9 méter hosszú, 2,0 méter széles és mindössze 1,15 méter magas GR010 Hybrid, amelynek hátsó tengelyét egy 707 lóerős, 3,5 literes ikerturbós V6-os benzinmotor, az elsőt pedig egy 272 lóerős villanymotor hajtja meg.

Mike Conway, Kobajasi Kamui és José María López már az ötödik egymást követő szezonban lesz a 7-es rajtszámú Toyota legénysége. A 8-as autót pedig tavaly után ismét a Sébastien Buemi, Brendon Hartley, és Hirakawa Rio alkotta trió fogja vezetni, akiknek nem titkolt célja megvédeni az egyéni világbajnoki címet és a Le Mans-i 24 óráson aratott győzelmet is.

Az 1000 mérföldes, nagyjából nyolc órán át tartó szezonnyitó egyedülálló kihívást jelent a pilóták és az autók számára. Sebring az egyik legrégebb óta működő versenypálya Amerikában, igazi történelmi helyszín, amely az 1952-es megnyitása óta ad otthont hosszútávú sportautó-versenyeknek. Híres a göröngyös és barátságtalan, többféle aszfaltból álló burkolatáról, 17 kanyarja (6 bal és 11 jobb) között vannak gyorsak és lassabb, technikásak is, az Ullman-egyenes a leggyorsabb része, ahol tavaly 294 km/h-s sebességet ért el az egyik Toyota versenyautó.

A csúcskategóriás hiperautók pilótái a 6,02 km-es kör 48 százalékában padlógázzal mennek, és átlagosan 48-szor váltanak sebességet körönként, egy etaphossz nagyjából 27 körre tehető. Természetesen a floridai időjárásról sem szabad elfeledkezni, amely valószínűleg forró, párás és kiszámíthatatlan lesz.

A Toyota minden eddiginél kiélezettebb szezonra készül, mivel a tavalyi ellenfelek (Glickenhaus és a Peugeot) mellett idén egy sor új csapattal, a Cadillac-kel, a Ferrarival, a Porschével és a Vanwall-lal is meg kell majd küzdeni a győzelemért. Összesen 11 csúcskategóriás gép áll majd rajthoz Sebringben, amire a WEC 2012-es újraindítása óta nem volt példa. Jövőre ráadásul csatlakozik a mezőnyhöz az Alpine, a BMW és a Lamborghini is az új, LMDh szabályok szerint épített versenyautóikkal.

Március második hétvégéjén láthatták együtt először a szurkolók a 2023-as mezőnyt versenypályán, amikor a hagyományos prológ tesztet rendezték meg Sebringben. Szombaton és vasárnap összesen 12 és fél órát gyakorolhattak a csapatok az egykori repülőtérből kialakított versenypályán. A kétnapos teszt legjobb körét José María López futotta meg a 7-es rajtszámú Toyotával, az argentin pilóta 1:48,208-as ideje 8 ezredmásodperccel volt jobb a 8-as Toyotát hajtó Brendon Hartley, és több mint 2 tizedmásodperccel a legközelebbi rivális csapat, a Cadillac köridejénél. Jelentős fegyvertény, hogy az első hétből hat helyen toyotás versenyző végzett, csak az ötödik helyre fért be a Cadillac-et vezető Earl Bamber.

Azonban a nyert tempónál is jóval fontosabb volt a Toyota számára, hogy két nap alatt összesen 587 kört, több mint 3500 km-t tettek meg problémamentesen a GR010 Hybridek, ami létfontosságú adatokat eredményezett a helyes beállítások megtalálásához az éles versenyhét előtt. A Sebring 1000 mérföldes hivatalos programja szerdán kezdődik két egyórás edzéssel, majd csütörtökön még tartanak egy szintén egyórás gyakorlást. A rajtsorrend egy mindössze 15 perces időmérőn alakult ki csütörtök este, maga a verseny pedig helyi idő szerint péntek délben kezdődik.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
„A MINI Aceman egy erős egyéniség, saját fiatalos jegyekkel a MINI új modellcsaládján belül. Önálló....
2024.05.06
Mintegy 10 perc alatt töltötték 10-ről 80 százalékra a Polestar 5 prototípusát az új szilícium....
2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....
2024.05.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nem iszik, nem dohányzik, de... ..
2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....