20 éves jubileum

A Stellantis az illinois-i gyár bezárására kényszerülhet az ambíciózus villanyosítási tervek miatt

2023.03.17.

A Stellantis illinois-i összeszerelő üzemében (BVAP) február utolsó napján meghatározatlan időre leállt a termelés, és iparági elemzők szerint feltehetően, nem is fog újraindulni. Az ok az ambíciziózus elektromos átállásában, ezen belül a Jeep Cherokee villanyosítási terveiben keresendő. A United Auto Workers (UAW) szakszervezet képtelenségnek tartja ezt, és elutasítja a nagy múltú üzem termelésének felfüggesztéséről hozott döntést.

A Belvidere-i gyártóüzem mintegy 1350 embert foglalkoztat, egykorerokee terepjárókat. Elemzők szerint az üzem sorsát megpecsételheti az, hogy a konszert rohamoson közel négyezer embernek adott munkát. A 25 ezer fős kisváros minden szállal kötődik hozzá.  Lassan hatodik éve ott szerelik össze a Jeep Ch léptékben tér át a belsőégésű motorokról az elektromosokra. A Belvidere-i üzemből kedden gördült le az utolsó Cherokee terepjáró, és nincs tervbe véve más jármű gyártása, de – mondta Carlos Tavares vezérigazgató -, keresnek megoldást erre a helyzetre. Szakértők azonban egyáltalán nem biztosak abban, hogy találnak.

A PSA-Citroën csoport és a Fiat-Chrysler (FCA) csoport összeolvadásával két éve létrejött, amszterdami székhelyű Stellantis vezérigazgatója szerint az elektromos autók előállítása mintegy negyven százalékkal drágábbnak bizonyult a hasonló kategóriáju belsőégésű motorokkal felszerelt társaiknál. A vállalat nyilvánvaló okokból nem akar ennyivel drágább modelleket kínálni a vásárlóknak, de mivel veszteségesen sem tudja értékesíteni az elektromos autókat, keresi a költségek optimalizálásának módját.

Az UAW szakszervezet elfogadhatatlannak tartja, hogy tétlenségre kárhoztatják a nagy múltú összeszerelő üzemet. Felhívja a figyelmet arra, hogy a számos iparági díjat elnyert BVAP 1965 óta gyártott autókat a Chrysler, az FCA és a Stellantis számára, és generációkon át „minőséget és termélekenységet” nyújtott. És ami még ennél is fontosabb, hogy – írja közleményében Ray Curry, az UAW, vezetője - "a Stellantis meggondolatlan döntésének negatív következményei lesznek az egész régióra és beszállítói hálózatra nézve", életek mennek tönkre, családok jutnák koldusbotra.

Az UAW kiváltképpen annak fényében tartja felháborítónak, hogy  a Stellantis nem hajlandó befektetni az üzembe, hogy a minap kiderült: Carlos Tavares 24,8 millió dolláros fizetést kapott a tavaly. Követelik, hogy a Stellantis új járművet gyártson Belvidere-ben.

A Stellantis közben hatalmas összegeket fektet be az elektromos átállásba az Egyesült Állmokban is. A vállalat a minap bejelentette, hogy 155 millió dollárt szán az új EDM motor-hajtásláncok előállítására az Indiana állambeli Kokomóban lévő három üzemében. A motorokat az STLA Large és STLA Frame platformokra épülő járművekbe fogják szerelni. Az EDM három részből áll: az elektromos motorból, az erőátviteli elektronikából és a hajtásláncból. Az autógyártó szerint így együtt olcsóbb az előállításuk – emlékeztet a carsweek.ru.

A kokomói beruházás része a Stellantis ambíciózus villanyosítási terveinek. A konszern azt tervezi, hogy az évtized végéig az összes, Európában értékesített autója elektromos lesz, az Egyesült Államokban pedig az eladottaknak a fele, 2038-ra pedig eléri a teljes széndióxid-semlegességet. A vállalatcsoport 75 különböző elektromos autómárka gyártását vette tervbe, az évtized végére évente ötmillió elektromos autót akar gyártani.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....
2024.05.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nem iszik, nem dohányzik, de... ..
2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....
2024.05.05
Magyarország területén 2024. május 4-én 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 45 személyi....
2024.05.05
A Porsche Hungaria április 25-től visszatért a fix, forint alapú autórendeléshez, teljes....