Toyota Mirai

Űrtechnika magyar rendszámmal

2021.06.24.

Megérkezett a vizet „kipufogó”, üzemanyagcellás Toyota Mirai. Kipróbáltuk.

 

Tankolás az első magyarországi mobiltöltőnél            Fotó:Boros Jenő

Régóta tudunk, hallunk, beszélünk róla, de Magyarországon mindeddig inkább afféle távoli technikai kuriózumnak számított. Ma már azonban itthon is megrendelhető a vizet „kipufogó” Toyota Mirai, ami a világ első sorozatgyártású hidrogén üzemanyagcellás személyautója. Ez még akkor is mérföldkőnek számít a hazai járműtörténetben, ha pontosan tudható: ez a technológia jó ideig nem lesz tömegek számára elérhető, vonzó. Az első lépéseket volt ugyanis a legnehezebb megtenni, mégpedig nagyon leegyszerűsítve egy, a „tyúk vagy a tojás volt előbb” szintű dilemma miatt.

Az autógyártók álláspontja, hogy akkor árulnak majd üzemanyagcellás modellt, ha már lesz hol tankolni. A hidrogént szállító cégek viszont – mivel ennek az anyagnak a tárolása, szállítása, átfejtése nem egyszerű – épp fordítva gondolják: akkor létesítenek kutakat, ha lesznek autók, amiket fel kell tankolni. Itthon végül a Toyota és a Linde Gáz Magyarország Zrt. együttműködve oldotta fel a kérdést: közösen kezdtek el dolgozni az első hazai hidrogénkút létrehozásán, miközben az autógyár felkészült a – 2014-ben bemutatott első generációt 2021-ben leváltó második generációs – Mirai hazai bevezetésére.

Mint egy sima benzinkút

A közös munka nyomán a főváros IX. kerületében üzembe helyezték az első működő – és hamarosan várhatóan közforgalmúvá váló – mobil hidrogénkutat. Ami bár rendkívül bonyolult technológiai megoldásokat rejt, kívülről nagyon hétköznapinak látszik. A konténer oldalán két töltőpisztoly található. A töltőpisztoly egy globális szabvány szerint készült – a hagyományos benzintank-nyílás helyén kialakított – csatlakozóra kell rátolni.

A tankolás ideje 5 perc a Toyota Mirainál, amibe 5,6 kilogramm hidrogén tölthető. A tartályok többrétegű műanyagszerkezetét kívülről szénszálas réteg is erősíti. Tűz, vagy extrém hőhatás esetén a többrétegű tartályok biztonsági szelepe kinyit, és elengedi a hidrogént a környezetbe.

Feltöltés után

Noha a technológia rendkívül összetett, ebből a volán mögött semmit nem érzékelni – derült ki a hazai premier rövid menetpróbáján. A Mirai épp olyan mint egy elektromos autó, hiszen voltaképp az is. Csakhogy itt az áram nem a külső konnektorból feltöltött akkumulátorból érkezik, hanem a kocsi magának állítja elő az elektromosságot. Amikor az üzemanyagcellában kölcsönhatásra lép egymással a hidrogén és oxigén akkor áram – és melléktermékként tiszta víz – keletkezik. A kocsi „motorterében” lévő üzemanyagcellából érkező áram a Miraiban hátul lévő villanymotort hajtja, illetve tölt egy akkumulátort is.

Fotó:Boros Jenő

A gyári adatok szerint a Mirai az 5,6 kilogramm hidrogénből annyi áramot tud előállítani, amivel 650 kilométer is lehet a hatótáv. A Linde közlése szerint 1 kilogramm hidrogén ára 10 euró, így egy teljes tank mintegy 20 ezer forintba kerül. Benzinre átszámítva ez 7-8 literes fogyasztásnak felel meg. Ez ebben a kategóriában – a Mirai majd öt méteres, a Lexus LS-alapjain nyugvó autó – kedvezőnek számít.
 
Ennél fontosabb az: a Mirai úgy képes nulla emissziós működésre, hogy hatótávja több mint elég, üzemanyagköltségei pedig ugyanolyanok vagy kedvezőbbek mint egy hasonló kategóriájú, hagyományos autónak.

Hidrogénben utazunk

A rövid tesztúton hamar kiderült, hogy a méretes Mirait, ha nem is sportosan, de kellően dinamikusan indítja meg a 174 lóerős és 300 Nm-es csúcsnyomatékú, a hátsó kerekeket hajtó villanymotor. 9,2 másodperc kell a százas tempóhoz, de ennél többre nincs is van szükség, hiszen a Mirait a méretei és felsőkategóriás kényelme alapján nem sprintekre, hanem hosszú távokra optimalizálták.

Fontos rögzíteni azt is: míg az első Mirai nem csak technológiája, hanem – finoman szólva – nehezen szokható formavilága miatt is emlékezetes, itt már nyoma sincs ennek a különcségnek. A Mirai nem ahhoz képest szép autó, hogy mennyire különleges a technikája, hanem abszolút értelemben véve elegáns és tekintetet vonzó. Mindezt alapáron 26 millió forintért kínálja a Toyota, a csúcsváltozat pedig 30 millió forintba kerül.

Magyarországon egyelőre öt darab Mirai eladását tervezik, de ahogy új kutak nyílnak – jövőre már 5-7 töltőhelyet ígérnek –, úgy nőhet az érdeklődés az autó iránt. Európában idén 1500 Mirait szeretnének eladni, ami ambiciózus terv, hiszen eddig világszerte összesen kelt el 12 ezer ebből a modellből.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....
2024.05.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nem iszik, nem dohányzik, de... ..
2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....
2024.05.05
Magyarország területén 2024. május 4-én 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 45 személyi....
2024.05.05
A Porsche Hungaria április 25-től visszatért a fix, forint alapú autórendeléshez, teljes....