Mesél a TAXI

Útjára indul új rovatunk, a Mesél a TAXI

2014.04.30.

1989-ben megjelent Lukáts György Mesél a pesti taxi című könyve. Lebilincselő történeteket olvastam benne, s arra gondoltam, hogy 25 év után ismét megszólaltatjuk a sofőröket.

Az eredeti könyvborító 1989-ből

A Budapesten nem régiben elfogadott rendelet szerint a taxi üzemű gépjárműveknek eleget kell tennie bizonyos követelményeknek, amelynek gerincét képezi például a járművek kora. A taxisok kaptak néhány hónap türelmi időt, de fokozatosan az öreg járműveket értékesítik, illetve kivonják a forgalomból.

Az egységes megjelenés jegyében minden taxinak sárga színűnek kell lennie. Sokan meg sem várták a határidőt és a legtöbb taxi már a mai napon is sárga színben rója az utakat. Egyébként 2014. augusztus 30. után már nem lesz kivétel, ez ugyanis az átszínezés végső határideje.

A rendelet többek között szabályozza a járművek környezetvédelmi besorolását, tengelytávolságát, előírja a klímaberendezés meglétét, és a járművek korát. 2015. júniusától már nem lesz 10 évnél idősebb autó a taxik között, addig is legfeljebb 15 éves és az EURO III. normának eleget tevő autó lehet taxi. A teljes rendelet itt olvasható.

Eljött tehát a taxik cseréjének időszaka. Az autók szerelmeseként minden taxizás során kikérdezem a sofőröket az autójukról, s ők mindig szívesen mesélnek róla. A minap taxival mentem haza. Egy Skoda Octavia 1.4 típusú autó jött értem, amikor megpillantottam a futásteljesítmény számlálóját, gratuláltam a sofőrnek, ugyanis a felső kategóriás járműnek nem mondható autóban csaknem 774.000 km volt!

Ki gondolta volna 2000-ben, hogy akár ennyit kibír?

Másnap reggel, ébredezés közben egyszer csak eszembe jutott, hogy milyen jó lenne újra szóra bírni a taxisokat. Régi-új történetek, sokat látott és sokat futott járművek, és nem utolsó sorban portrék kerülnek most az olvasó asztalára képernyőjére.

Mivel az Autószektor mégis csak az autózásról szól, ezért az interjúk gerincét a taxisok hűséges társai, a járművek képzik. Amelyik autó bírja a taxis üzemmódot, az nekem is jó lesz – gondoltam. A riportokból kiderül majd, milyen típusú kocsival szállítják utasaikat, mennyit futott az autó és az évek során milyen javításokat kellett elvégezni rajtuk. Erős és gyenge láncszemek derülnek ki, így mindenki maga döntheti el autóvásárlás előtt, hogy melyik típus mellett dönt.

A taxisok rengeteg emberrel találkoznak munkájuk során. Sokan beszélgetnek a taxisokkal akár magánéleti problémákról is. A taxissal soha többet nem találkozunk, neki mindent elmondhatunk következmények nélkül is. Nem is beszélve az éjszakában dolgozó sofőrökről, akik még azt is látják, amit nem szeretnének, illetve, amit mi, „nappali” emberek nem hinnénk, hogy megtörténik a városban.

Minden sofőrt kifaggatom majd arról, hogy mi volt a legnagyobb érték, amit a kocsijukban hagytak, meghallgatom a taxihoz fűződő legérdekesebb, vagy legemlékezetesebb történeteiket, amelyeket aztán természetesen megosztok az olvasóval is.

Amikor a cikksorozat ötlete megszületett, előbb arra gondoltam, hogy a taxi társaságnál megkerestetem a 774 ezer km-es Skoda tulajdonosát. A szerkesztőségben aztán megkaptam Metál Zoltán Úr, az Országos Taxis Szövetség elnökének elérhetőségét. Röviden elmondtam miről is lenne szó és máris kaptam az első riportalanyom elérhetőségét. Ezúton is köszönet érte!

Az elnök úr tájékoztatása szerint jelenleg kb. 10.000 db taxis engedély van kiadva országosan – ebből 5.300 Budapesten. Persze nem dolgozik egyszerre ennyi a kocsi a fővárosban, de akik kint vannak, azoknak osztozniuk kell a taxiállomáson, amelyek férőhelyeiket tekintve 1.300 férőhelyes kapacitást képviselnek.

Ruttkai Éva a taxiállomáson a Tanulmány a nőkről c. filmben (1967)

A szövetség elnökétől megtudtuk azt is, hogy míg a rendszerváltásig elit szakmának lehetett tekinteni a taxizást, addig napjainkra a sokáig rossz szabályozás mellett működő szolgáltatás a szakma felhígulását eredményezte, ezért a tapasztaltabb kollégák kenyérkeresete megnehezedett. Sokan ezért el is hagynák a szakmát, csakhogy ez nem annyira egyszerű. A taxizás komoly befektetést is igényel, elég csak a járművekre, azok fenntartására gondolni. Ezek a befektetések a taxisoknál is jellemzően hitelekből valósulnak meg, sokan tehát mókuskerékbe kerültek. A váltást tovább nehezíti, hogy a taxisok ehhez értenek: vezetnek, odatalálnak, kommunikálnak. Akik „kiszállnak a taxiból” jellemzően buszsofőrnek mennek, vagy Európa útjait róják kamionokkal.

De szerencsére vannak, akik kitartanak és boldogan osztják meg történeteiket velünk. Jövő héten máris megismerkedhetünk Budapest egyik legtapasztaltabb taxisával, Sanyi papával…

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.07.21
A hazai közönség előtt szereplő Sebastian Vettel, a Ferrari négyszeres világbajnok pilótája nyerte....
2018.07.21
Környezetvédők hívták fel a Toyota figyelmét arra, hogy a cég megaberuházása a kihalás szélére....
2018.07.21
Nem születtek értékelhető eredmények a Forma-1-es Német Nagydíj szombati, harmadik szabadedzésén az....
2018.07.21
Zavarba ejtő kocsi a Honda Jazz: miközben sokan kisautóként könyvelik el, valójában már korántsem....
2018.07.21
Halálra gázolt egy embert a Nyugati pályaudvarra tartó személyvonat Kőbánya-Kispestnél, a jól....
2018.07.21
Jövőre Japánban debütál a Hino világelső hibridje, amely navigációs adatok alapján optimalizálja a....
2018.07.21
A Missouriban történt hajókatasztrófának eddig 17 halálos áldozata van, köztük egy 11 fős család....
2018.07.21
Noha a japán autóipart az eddigi hírek alapján nem érik el az Egyesült Államok gazdaságát védeni....
2018.07.21
A zágrábi versenypályán végeztek sikeres tesztet az elektromos CUPRA e-Racer-rel, amellyel az E-TCR....
2018.07.21
Összeütközött egy személyvonattal egy gépkocsi a Bács-Kiskun megyei Nyárlőrincnél szombat reggel –....