Skoda Kamiq

Vezettük a legújabb Skoda szabadidő-autót

2019.10.07.

Lassan felzárkózik a piachoz a Volkswagen-konszern, az MQB A0 alapjaira épített Skoda Kamiq a Scala megemelt kiadása. Nemzetközi menetpróbáján meggyőzően viselkedett, hódítóként érkezik majd ősszel a magyar piacra.

Bár még hazai ára nincs, igazi sikermodell lehet az új Skoda Kamiq, amely megosztó külsővel, fejlett technikával és igazán nagyvonalú felszereltséggel érkezik a Kodiaq és a Karoq kistestvéreként, a T-Cross és a Magyarország Autója 2020 díjra jelölt Arona klónjaként. Azokhoz képest azonban nagyobb (a spanyolnál 10, a németnél 13 centivel hosszabb), csomagtere is tágasabb, felszereltsége fényűzőbb, utastere pedig igényesebb lehet.

Hegyen erőlködik

Az elzászi hegyvidéken kipróbáltuk dízel és benzines változatát is, az 1,6 literes, 115 lovas négyhengeres turbódízel a kézi váltóval kombinálva jobban szenvedett az 1500 méteres magasságba vivő hágón, mint a 95 lóerős háromhengeres 1.0 TSI-vel szerelt változat, miközben ugyanannyit, 6,8 litert fogyasztott 100 kilométerenként három személlyel erőltetett menetben. Ugyanez a dízel DSG-váltóval és sportfutóművel autópályán 4,9 literes átlagfogyasztást ért el, ennek ellenére nem forgalmazzák a közeljövőben Magyarországon, ahol egyelőre csak egyliteres és majd később 1,5 literes benzinmotorral rendelhető az autó. Standard futóműve kényelmes, kormánya elegendő visszajelzést ad.  Az útbordák és lyukak nem maradnak észrevétlenek, de nagyon nagy kátyúnak kell lennie annak, amit valóban megérzünk. Franciaországban nem találkoztunk ilyennel. 

Honnan a név?

A Kamiq neve is az észak-kanadai és grönlandi inuitok nyelvéből származik: valami tökéletesen illeszkedőt jelent. Ennek megfelelően egyesíti egy szabadidő-autó előnyeit – mint a megemelt hasmagasság és üléspozíció – egy városi kompakt autó mozgékonyságával.

Úttörő megoldások

A Kamiqnál találkozhatunk először néhány olyan jellemzővel, amely a jövő Skodáit meghatározzák majd. Ilyen például az osztott fényszórók fölött található nappali menetfény, az elöl és hátul dinamikusan működő index (full LED változatban; Az elülső irányjelzők egyedi LED-ekre osztottak. Amikor a vezető bekapcsolja az irányjelzőt, a fények kifelé mozognak egy oldalirányú mozgásban.), illetve a fedélzeti menüben megjelenő shop menü, ahol különböző (egyelőre adat-) szolgáltatásokra lehet előfizetni, frissítéseket letölteni.

Pont jó méret

A városi SUV az MQB platformon alapul, és a 4241 milliméteres hosszúsággal a Škodától megszokott tágas helyet kínál. Az üresen és fapadosan 1,25 tonnás Skoda Kamiq 1793 milliméter széles, magassága 1531 milliméter, tengelytávja 2651 milliméter. A csomagtér kapacitása 400 liter, ami a hátsó ülések lehajtásakor 1395 literre nő. Opcionális kiegészítőként az első utasoldali háttámla is ledönthető, így akár 2447 milliméter hosszú elemek is könnyedén szállíthatók.

A Magyarország Autója 2020 díjra jelölt Scalanál 36 milliméterrel nagyobb a hasmagassága (ugyanúgy 19 centis, mint a T-Cross esetében), de ezt az előnyét egy csapásra elveszítjük, ha a 10 milliméterrel lejjebb ültetett sportfutóművel választjuk. Sokkal keményebb nem lesz, de hirtelen irányváltáskor érezhetően stabilabb, terepen azonban hamarabb feladja. Összkerék-meghajtású változata a gyáriak szerint nem lesz a Kamiqból.

A Kamiq a cseh márka második modellje, amely az új beltéri koncepcióval érkezik. Belsejét a különálló, 9,2 hüvelykes kijelző uralja. A kijelző alatt egy ergonomikus kéztartó is található az érintőképernyő könnyebb használatához. Az opcionális digitális műszerfal a maga 10,25 hüvelykes méretével a szegmens legnagyobb kijelzői közé tartozik.

Puha műanyagot többet találunk a műszerfalon, mint a testvér T-Crossban. Az új dekorbetétekkel rendelkező műszerfal és az első ajtók burkolatai kiváló minőségű, új, kristályszerkezetre emlékeztető puha felülettel rendelkeznek. Rendelhető fűtött kormánykerék és fűtött szélvédő, az elsők mellett a hátsó ülések is fűthetők.

Itthon csak benzinnel

A Kamiq minden motorja közvetlen befecskendezéses és turbófeltöltővel rendelkezik. Fékenergia-visszanyeréssel és stop-start technológiával rendelkeznek, és megfelelnek a jelenleg legszigorúbb Euro 6d temp kibocsátási szabványnak. A belépő szintű motor egy 1.0 TSI 70 kW (95 LE) teljesítménnyel. Ez a háromhengeres 1.0 literes hengerűrtartalmú motor maximálisan 175 Nm nyomatékot biztosít, és ötfokozatú manuális sebességváltóval rendelkezik. A 85 kW (115 LE) teljesítményű 1.0 TSI 6 fokozatú sebességváltóval rendelkezik, de opcionálisan 7 fokozatú automata DSG váltóval is felszerelhető, és 200 Nm nyomatékot generál. A négyhengeres 1.5 TSI teljesítménye 110 kW (150 LE) és a legnagyobb nyomatéka 250 Nm. Részterhelés esetén aktív henger lekapcsolás technológiájával (ACT) két hengert automatikusan leállít, ezáltal üzemanyagot takarít meg. Ez a motor a 6 sebességes váltó alternatívájaként 7 sebességes DSG-vel is kapható. Mindhárom benzinmotor részecskeszűrővel rendelkezik.

A 85 kW (115 LE) teljesítményű, négyhengeres 1.6 TDI dízelmotor 250 Nm nyomatékot kínál; alapkivitelben AdBlue befecskendezős SCR-katalizátorral és dízel részecskeszűrővel van felszerelve. Ez a hatékony dízelmotor alapkivitelben 6 fokozatú kézi sebességváltóval kapható; a 7-fokozatú DSG opcióként rendelhető.

Ahogy a dízel, úgy az 1.0 G-TEC sem jeleneik meg a hazai kínálatban. Ennek a háromhengeres motornak a teljesítménye 66 kW (90 LE) és a legnagyobb nyomatéka 145 Nm, és úgy tervezték, hogy földgázzal (CNG) is működjön. Ez alacsonyabb CO2- és NOx-kibocsátást eredményez a hagyományos üzemanyagokhoz képest. A teljesítményt egy 6 sebességes kézi sebességváltóval továbbítja.

Példás biztonság

A Skoda Kamiq a legkorszerűbb biztonsági rendszereket kínálja. Alapáras a gépkocsi előtti területet figyelő városi vészfék asszisztens és prediktív gyalogosvédelem. A kamera segítségével a szintén széria sávtartó felismeri az út széleit és segít a vezetőnek az autót sávban tartani. Az opcionális adaptív tempomat autópályán akár 210 kilométer/óra sebességnél is megtartja a vezető által meghatározott sebességet, vagy automatikusan beállítja az autó sebességét az előtte haladó járművek sebességére. Ez segíti a vezetőt és tovább növeli a biztonságot. A DSG automatikus váltóval kombinálva a rendszer akár állóra is fékezheti a kocsit, és automatikusan elindíthatja azt három másodperc múlva. Fáradtságérzékelő és akár kilenc légzsák is rendelhető. Az opcionális holttérfigyelő akár 70 méterről is érzékeli az elhaladni szándékozó, vagy az autó holtterében lévő járműveket, és így hatékonyan segíti a járművezetőt autópályákon és kétsávos úttesteken. Ehhez két hátulsó radarrendszert használ, és a külső tükör belső szélén fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt. A hátsó kiállás asszisztens tolatásnál figyelmezteti a vezetőt a jármű mögötti keresztirányú forgalomra.

Okosságok

A sokrétű kapcsolódási lehetőségek, információs és szórakoztató rendszerek mellett a Kamiq számos skodás okosságot sorol: az első autó a szegmensében, mely az ajtónyitáskor automatikusan aktiválódó ajtóélvédelmet kínál, ami megakadályozza a Kamiq és a közeli járművek sérülését, különösen szűk parkolóhelyeken. Az opcionális elektromos csomagtér-ajtó egy másik kényelmi tényező. Az Ambition felszereltségi szinttől felfelé egy kivehető LED zseblámpa található a csomagtér oldalán. A behajtható vonóhorog elektromos feloldásához szükséges gomb szintén a csomagtartóban található, a beépített esernyő, a hulladékgyűjő és a jégkaparó a korábbi Skodákban megszokott helyeken teljesítik küldetésüket. Az ablakmosó-tartály kinyitott állapotában tölcsért formázó sapkája segít az utántöltésnél.

Az utastérben 26 liternyi rekeszbe pakolhatunk, az ajtók 1,5 literes palackot is befogadnak. 

Napi 400

A legújabb cseh szabadidő-autót Mlada Boleslavban gyártják, a Škoda mintegy 100 millió eurót invesztált a modell gyártósorára, amelyet az MQB27 padlóvázra adaptálták, új présszerszámok készültek, a fényező- és a karosszériaüzemben, illetve a végszereldében pedig az alapvető változások mellett – például az új, két részre osztott LED-fényszórók szerelését is lehetővé téve – különböző részletmódosításokat is eszközöltek. Naponta 400 új Kamiq készül Mladá Boleslavban.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.12.14
A történelemben nincs sok értelme a „mi lett volna, ha” kérdéseknek, mégis szórakoztató eltűnődni....
2019.12.14
Kuznetsov Daniil Ukrajnából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.12.14
Az ausztráliai Új-Dél-Welsben bemutatatták a világ első olyan közúti kameráit, amelyek képesek....
2019.12.14
Az Audi fölgázzal üzemelő modelljei egyesítik az ökológia és az ökonómia szempontjait. Az Audi A4....
2019.12.14
Egy paradicsomi luxusüdülés teknősökkel, delfinekkel és csodás korallokkal Marsa Alamban. A....
2019.12.14
Magyarországi terjeszkedési céljainak megvalósítása érdekében együttműködési megállapodást írt alá....
2019.12.14
Az Év Magyar Autója versenybe elsőként a Skoda nevezett, a cseh márka a Magyarország Autója 2020....
2019.12.14
A „Közös ügyek-közös felelősségek” kategóriában kapott elismeréssel a Knorr-Bremse Vasúti Jármű....
2019.12.14
A Tokiói Olimpia és Paralimpia Szervezőbizottsága (Tokió 2020) bemutatta azoknak az autónak a....
2019.12.14
Novemberben a Volkswagen-csoport 988.800 járművet szállított ki az ügyfelek számára az egész....