e-mobilitás

VW ID Buzz: nagy buli lesz az e-Bulli?

2023.06.26.

A Bullinak is becézett VW haszonjármű-család legújabb nemzedéke, az ID Buzz valóságos dizájnbomba. A villanyos kisbusznak van azért egy fájó szépséghibája: vételára luxusautókéval vetekedik.

Szerző: Heimer György

Világra szóló hírveréssel, még június elején Amerikában, a Los Angeles közelében lévő Huntington Beach surfparadicsomban rendezett buszdzsenborin mutatkozott be a VW ID Buzz hosszított változata. Az elektromos személyszállító a többi felépítmény-változatával június 23 és 25 között, a hannoveri buszfesztiválon megismétli a premier-felhajtást, ezúttal az európai kuncsaftok számára.

Fotó: VW

A hosszabb tengelytávú Buzz legfőképpen abban különbözik a már tavaly óta nálunk is forgalmazott, valamivel több, mint 4,7 méteres „rövidtől”, hogy hossza közel 5 méter, így a megnyújtott tengelytáv jóvoltából a kétsornyi ülés mögé befér a harmadik is. Teljesítménye is nagyobb: akkumulátora 85 kWh nettó kapacitású (a meglévő nettó 77 kWh), az e-motor teljesítménye 210 kW (286 LE), végsebessége 160 km/óra (a meglévő normál kivitel idevonatkozó adata: 204 LE, 140 km/óra). A Buzz egyelőre csak egymotoros, hátsókerék-meghajtású, de ígéretek szerint jövőre jön majd az összkerekes, 250 kW (339 LE teljesítménnyel. Az újabb szerelvények sorában látványos a panorámás üvegtető, amelynek fényáteresztő képessége érintőcsuszkával, vagy hangvezérléssel szabályozható.

A VW marketingstratégái persze nem a táj szépsége miatt választották az amerikai óceánpartot a világbemutató színhelyéül. Amikor még a kilencszázhatvanas években az észak-amerikai piacon is piacra dobták a T(ransporter) haszonjármű-sorozat első típusait, mindenekelőtt a panorámás tetőablakairól ismert Samba változatot, a jármű – csakúgy, mint a Bogár – egyfajta kultuszbusz lett. Nem utolsó sorban a fiatal, utazni szerető autósok körében a jármű olcsósága, takarékossága és még a mai szemmel is mutatós dizájn eredményeként. A VW most arra számít, hogy a villanyos Buzz túlszárnyalja majd az egykori, hippibusznek is nevezett elődmodellek sikereit.

A piaci reakciókból ítélve annyi bizonyos, hogy a nemzetközi autós publikum lelkesedik, különösen a jármű külső-belső formai megoldásait díjazza. „A funkcionális dizájn emóciókkal párosul, sikerült átültetni T1 génjeit a digitális korba” – összegezte a Buzz fejlesztési sziporkáit Jozef Kaban, a VW dizájnfőnöke az Auto&Design szaklapban. Portálunk már eddig is nyomon követte a tisztán akkus Bulli történetének fontosabb mérföldköveti, legutóbb Bíró Csongor a teherautós Cargo változattal szerzett teszttapasztalatait összegezte. (https://www.autoszektor.hu/hu/content/volkswagen-id-buzz-cargo-teszt-teherautot-nem-volt-meg-ilyen-jo-vezetni). Fontos megjegyezni, hogy a kisbusz az úgynevezett MEB (Modulare E-Antriebs-Baukasten – moduláris elektromos platform) alapján készül, a többi ID típussal azonos architektúrán osztozik. A négy évvel ezelőtt indított gyártási start óta a MEB platformon egymillió négykerekű került le a gyártószalagokról, köztük a Buzz, ami általános vélekedések szerint formatervezési szempontból kiemelkedik az ID sorozat tagjai közül.

A személyszállító hamisítatlan dizájnparádé, a kétszínű festés csak még inkább feldobja az érzelmekre ható, játékos karosszéria-formákat. Bent a fülke minimalista dizájnstílusban folytatódik, a több helyütt mókás kárpit- és a szerelvény-elemekkel. Mindemellett a dizájn funkcionalitással párosul. Az öt ülés mögött a csomagtér 1121 liter (a hátsó üléssort ledöntve 2205 liter). A sofőr és utasai buszosan magasan ülnek, a két méter széles jármű térérzetét fokozza a méretes szélvédő, amely jókora távolságban magasodik a vezető előtt. Hol van már az egykori Samba busz osztott ablakos „lőrése”? A Buzz műszerpultja, kezelőszervei az ID sorozattal megegyezőek: a kor divatja szerint nincs már sok nyomogatós fizikai gomb, az érintésre, hangutasításra működő vezetősegédek sora, s a menürendszer némi gyakorlás után kézre állóan használható. Vezetéstámogató rendszere sokféle szolgáltatást kínál, a 360 fokos kamerától a holttér-figyelőn, a tempomatos sávtartón át a sokféle adatot felhozó infotaintment egységekig. Minden nagyon okos, a fedélzeti számítógéptől a multifunkcionális kormányig, és hát a kisbusz megy nesztelen, mondhatni nagyautósan lágyan. Méretéhez képest fordulékony, ami különösen jól jön a zsúfolt közlekedésben és a parkolásokban. A 150 kW (204 LE), 310 Nm nyomatékú Buzz valamivel több, mint 10 másodperc alatt gyorsul fel az óránkénti 100 kilométeres sebességre. A fedélzeti AC töltő 11 kW-os, az egyenáramú gyorstöltés maximuma 170 kW, akkupakkja villámtöltővel félóra alatt 80 százalékra „feltankolható”. Ami pedig a hatótávot illeti, annak prospektus szerinti (WLTP) adata 420 kilométer körül mozog, de ahogy lenni szokott az egy töltéssel megtehető távolság a sebességtől, időjárási- és útviszonyoktól függően akár 300 km alá is lecsökkenhet. És ehhez hasonlóan, de növekvően a fogyasztás WLTP szerinti értéke 100 kilométerenként 21 kWh körül alakul, viszont forszírozott vezetési stílusban, teljes terheléssel, zimankóban az áramétvágy jócskán felszökhet.

Legújabb hírek szerint a VW Buzz iránt lázasan nagy az érdeklődés, a gyártó csak hosszú szállítási határidővel tudja kielégíteni a keresletet. Annyi azonban bizonyos, hogy a kisbuszból nevével ellentétben aligha lesz egyhamar népautó. A „fapados” alapmodell 27 millió forint, de magasabb felszereltségekkel az ár simán meghaladhatja a 30 milliót.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.07
Elgázolt egy embert a vonat a Békés vármegyei Tótkomlóson egy átjáróban  - közölte a Mávinform a....
2024.05.06
A Stellantis akoljában nem sok egyéniség születik, az Opel Corsa picit mégis más, mint a többi....
2024.05.06
Megérkezett a tavaly év végén beharangozott, megújult Lexus UX hibrid: a minden részletében....
2024.05.06
Amíg nálunk egyelőre nem jelentették be a Mazda6 utódját, addig a hatalmas piacnak számító Kínában....
2024.05.06
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.06
Baleset miatt jelentős torlódás alakult ki az M3-as autópályán a Budapest felé vezető oldalon, a....
2024.05.06
Soha vissza nem térő alkalom, hogy befotózhattam a Toyota Gazoo Racing gyári tréningautójába,....
2024.05.06
Olvasóink jelzése szerint a motorosok hosszú kilométereken keresztül menekültek a rendőrök elől,....
2024.05.06
2024 jól indult a gépjárműpiac számára, az első négy hónapban körülbelül 7.000 darabbal több....
2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....