Forma 1

Kölyökként Celicában, doktorként a Red Bull Racingnél

2015.09.02.

Forradalminak számító szakmát és szuper-technológiával működő munkahelyet választott, pontosabban őt választották a jelentkezők közül: a Forma 1-es csapatnál dolgozó Kling Sándor az Autószektornak mesélt autóimádatáról.

A 2013-as FS Hungaryn sikeres FRT csapat kapitányaként és váltópilótájaként (jobb szélen)

- Amennyire megismertelek, az autó fontos szerepet játszik az életedben, mennyire?

- Édesapámmal már egészen kis koromban kilátogattunk néhány rallye gyorsasági szakaszra, ahol már megpecsételődött a benzingőz függőségem. Nagypapám már 11 évesen megtanított autót vezetni, és annyira szerettem, hogy néha a kis utcákba kiszöktem, hogy tudjak egy kicsit autózni. 13 évesen Érdi Tibor Toyota Celica GT4-esét is vezethettem. Kirobbanthatatlan voltam mindenből, aminek jó hangja volt, jól ment vagy versenyezni lehetett vele. Aztán az egyetemen a vezetési rajongásom mellé kialakult a technikai rajongásom is.

- Volt-e a családban hasonló autómániás?

- Nagypapám nagyon szerette az autókat. A 70-es 80-as években is Mercedesekkel és BMW-kel közlekedett már, de valahogy a versenyzés neki annyira nem volt érdekes. Édesapámat viszont már foglalkoztatta a versenyzés, de a baráti körében történt balesetek miatt (többek között Kesjár Csaba tragédiája) inkább csak távolról figyelte.

- Hogy kerültél a Formula Student csapatba?

- Egyetemi tanulmányom harmadik évében kerültem bele ebbe a körbe csoporttársam noszogatására, akinek büszkélkedtem egy gokartos élményemről. Eleinte csak a vezetés érdekelt a csapatban, de az első verseny után egyértelműen tudtam, hogy a szálerősítéses kompozitok világában szeretnék elmélyedni.

Köllyökként a Toyota Celicában....                                                       

... és doktorrá avatásakor Dr Péceli Gáborral, a BME rektorával                  Fotó: Philip János

- Milyen szerepe volt az FRT-nek és a BME-nek életed alakulásában?

- Teljes mértékben meghatározta az utamat. A második Formula Racing Team-es évemtől kezdve kompozit csoportvezető voltam. Az foglalkoztatott, hogy a méretezési és gyártási technológiákat a lehetőségekhez képest a legmagasabb szintre fejlesszük, és nagyon fontosnak találtam a csapat megfelelő működésének menedzselését is. Amikor a diplomámat megszereztema a Gépészmérnöki karon, még nem voltam benne biztos, hogy mivel szeretnék foglalkozni, viszont tudtam, hogy az FRT-ben még nagyon sok lehetőség van. Későbbi témavezetőm, Czigány Tibor Professzor Úr felajánlott egy számomra nagyon érdekes kompozit kutatási témát, így a Műszaki Egyetemen maradtam doktorálni, és folytathattam a Formula Studentes tevékenységeimet is.

Az emlékezetes FRT korszak                                                                      A szerző felvétele

- Nem hiányzik a régi csapat?

- Nagyon jó csapatunk volt, így természetesen nagyon hiányzik. A kemény munka mellett mindig nagyon jól szórakoztunk, és sajnos mostanában már nagyon keveset találkozunk. Viszont amiben van lehetőségem, abban próbálom segíteni őket a mai napig, a szívemen viselem a csapat sorsát.

- Hogy érzed magad most az új csapatnál?

- Még csak fél éve vagyok a Red Bull F1 csapatában, de még mindig nagyon sokat tudok tanulni a munkatárasaktól. Természetesen szoktunk lazítani is, amit szintén nagyon élvezetes a kollégákkal.

-Hogy telik egy napod és miket csinálsz?

-Sokszor kezdek a csapat edzőtermében, mert nagyon szeretek mozogni, és így pörgősen indul a napom. A munkát általában e-mail-ek olvasásával és a versenymérnökök, valamint más mérnöki részlegek által készített jelentések tanulmányozásával kezdem. Ezt követően fogok hozzá az aktuális munkámhoz. Az autó hátsó részén dolgozunk a csoportban, ami többek között a szárnyat, futóművet, hajtáslánc alkatrészeket, valamint különböző váz és karosszéria elemeket foglal magában. Kompozit és fém alkatrészek szilárdsági és merevségi vizsgálatát végzem és az alkatrész tömege is beletartozik a felelősségi körbe. Más tervező csoportok tagjaival együtt dolgozunk az alkatrészeken, és ezt a részét nagyon szeretem a munkámnak, hiszen így rengeteg tudást és tapasztalatot gyűjthetek amellett, hogy együtt dolgozhatjuk ki az adott alkatrészt. A belső étkezőben ebédelünk, olykor egyidőben Adrian Newey-val vagy Christian Horner-rel.)

- Álmod?

- Mindig is autóversenyző szerettem volna lenni, és még ma sem tettem le erről, viszont már teljesen más formában képzelem el. Azt nem tudom, hogy szakmailag hol lehet számomra a végállomás, de természetesen ezzel kapcsolatban is szoktam fantáziálni. Azzal, hogy egy Forma 1-es csapatban dolgozhatok, egy álmom már megvalósult, de az az igazság, hogy könnyen találok újakat.

Álompozicióban, vagyis pilótaülésben Kling Sándor                               Fotó: Kriston Attila

A 29 éves Kling Sándor a nagy szilárdságú kompozit anyagok szakértője, ebből írta diplomamunkáját, ebből doktorált és ezt a tudását hasznosította éveken át a BME Formula Student csapatában is, melynek két éve még ő volt a kapitánya és az általuk készített autóval versenyzett is. A magyarországi futamon, vagyis a gönyűi kikötőben rendezett FSH-n 2013-ban sikerült nyernie a csapatnak.

Tavaly a németországi Formula Student versenyen, Hockenheimben ismerkedett meg a főbíróval, aki egyébként a Red Bull Racing mérnöke és abban segített Klingnek, hogy interjú lehetőséget kapjon a csapat angliai főhadiszállásán. Felvették és februártól már Milton Keynessben lakik. Jelenlegi munkahelye a Red Bull Racing structurs analyst részlege, ahol a mérnökök feladata a váz, motor, futómű és aerodinamikai fém-, valamint kompozit-alkatrészek szilárdságtani és rugalmassági vizsgálata, valamint minél könnyebb elemek tervezése.

Egyre több a sikeres magyar az autósportban

Komoly elismerés a sok tehetséget nevelő BME-nek és Formula Student csapatának, hogy mérnökei a nemzetközi autósportban is eredményesek. Az FRT alapítója és első csapatkapitánya Bári Gergely, aki a túraautó-világbajnokságon(WTCC) a több futamot is nyert Michelisz Norbert versenymérnökeként már elismerést szerzett a sportágban és tekintélye van a Honda gyári csapatánál is, miközben előad a Kecskeméti Főiskola Járműtanszékén.

 

WTCC: Bári Gergely a sikeres Michelisz Norbert versenymérnöke  Forrás: Zengő Motorsport

 

A BME-re járt és Formula csapattag volt a kamion Európa bajnok Kiss Norbert versenymérnöke, Bakó Csaba is, aki részt vett az FRT 2008-as autójának megépítésében, és vezette is azt, tesztpilótaként olykor a kamionbajnok is besegített az egyetemistáknak.

Oxfordshire-ben, a Williams csapat Advanced Engineering részlegénél mérnök István Géza, aki a legkorszerűbb technológiák Forma 1-ben való alkalmazásán dolgozik, de sok minden mást is csinálhat, mert a családi irányítású és többségi tulajdonú Williams részt vett a Nissan Nismo-projektben, a Formula E villamos hajtású versenyautók és a Jaguar C-X75-ös fejlesztésében is, utóbbinál a különálló cellák akkumulátorcsomaggá alakítása volt a magyar mérnök feladata. ( B. J.)

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.06.04
Gyakorlati záróvizsgán adott számot tudásáról az Audi Hungaria és partneriskolái duális....
2020.06.04
Az amerikai Ford autógyártó hathatós segítséget nyújt egyes beszállítóinak, amelyek készpénzhiány....
2020.06.04
 A legaktuálisabb 911-es az 50-es és a korai 60-as évek stílusjegyeivel: az összesen négytagú....
2020.06.04
A végsőkig kivártak, de nem lehetett tovább halogatni a döntést: a Silkway rali szervezői az orosz....
2020.06.04
A CASA SEAT június 4-én csütörtökön tárja ki először kapuit a világ előtt, amikor a Barcelona....
2020.06.04
– Az autóipar technológiai fejlődésével egyre többen használnak internetre kapcsolt autókat a világ....
2020.06.04
Egy friss felmérés szerint a németek kezdenek visszatérni ahhoz, hogy új autót vegyenek.....
2020.06.03
Három évig, 2023-ig tarthat a koronavírus-világjárvány miatt keletkezett válság a nemzetközi légi....
2020.06.03
A német Benteler jó üzletet csinált 2010-ben, amikor adómegtakarítás címén Németországból....
2020.06.03
A Scania és Norvégia vezető élelmiszer-nagykereskedelmi vállalata, az ASKO régóta együttműködik....